Castle creations Phoenix HV 80A ontploft?

Beste,

Ik heb zoals de titel van het topic al doet vermoeden mijn Castle creations Phoenix HV 80 opgeblasen gedurende mijn eerste vlucht en ik vraag me af hoe dit kan???

Deze regelaar was ingebouwd in een T-rex 700 e 3g in combinatie met een Align 700m motor...De instellingen waren alsvolgt:

- Cutoff Voltage: Auto Lipo (vloog op 2 serie geschakelde Aplus 5300mAh 22c lipo's)
- Current limiting: Insensitive (aanbevolen voor alle heli's)
- Brake type: Brake disabled (governor)
- Throttle type: RPM gezet met de castle link (vloog op 1600 rpm koptoeren)
- Electronic timing Advance: Low Advance (aanbevolen voor outrunners)
- Low voltage cutoff type: Soft Cutoff
- Soft start: Very soft start
- PWM Switching rate: Outrunner mode

Verder was de in de regelaar aangegeven dat het een 10 pole motor was met 510kv...

Zoals gezegd vloog ik op 1600 toeren op de kop (was hem nog in aan het stellen) en ik was nog geen minuut bezig. Toen ik de heli een aardige pitch (13 graden positief) gaf kwam er een grote vlam uit de heli die pas uit ging toen ik hem op de grond uitblies. Gelukkig heb ik de heli nog aardig netjes weten te landen (een kant van de landing gear was afgebroken door de snelheid van landen) dus de schade aan de heli is beperkt gebleven.

Wie kan mij vertellen hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Bij voorbaat dank.

Hoi Ron,

de bekabeling is helemaal volledig uit de regelaar gebrand, de motor functioneerd nog zoasl het hoort.

Wat bedoel je met hoeveel stroom liep eruit?

Groet Guus

dit ligt gewoon echt aan de CC regelaars, die fikken regelmatig uit. google maar eens
Er zijn een paar service advisorys dus misschien had het daar mee te maken
Castle Creations - Service Advisories

En volgens mij had je hem zowieso niet op outrunner mode moeten zetten omdat dit voor motoren met veel polen is.

Nou sterker nog, de regelaar was al afgebrand nog voor er een minuut vliegtijd verstreken was.... ik heb dus helemaal niets geroken tot de heli op de grond stond..... :S :confused:

je hebt gewoon een slechte regelaar van cc...zijn wel wat meer problemen mee de laatste tijd. De nieuwe zouden ok zijn. Opsturen die handel en dan krijg je gewoon een nieuwe.

Das dan geen reclame voor CC, maar de conclusie is ook wel snel getrokken.

Had de regelaar wel voldoende koeling?

Beetje jammer van CC, had ik niet verwacht van zo'n dure en high end aangeprezen regelaar. door die ellende vallen dus gewoon + EUR 1000,- heli's uit de lucht... valt me erg van ze tegen.

Ik ga hem van de week opsturen en dan zullen we zien wat ervan komt.
Het zal ook wel de nodige tijd in beslag nemen voordat een nieuwe hier is...

De regelaar had zeker voldoende koeling (zat bloot aan de zijkant van de heli gemonteerd)

hoi je hebt het over de 80 amp regelaar op een trex 700e

alighn geeft standaard in de combo set de 120 amp regelaar mee

helaas is het een bekend probleem bij de combinatie 80 amp en de 700 serie

weet niet hoeveel stromen je trekt als je bij 1600 toeren vanuit hoover 13 graden pitch trekt maar denk dat je een aardige piek creeert

maar daar cc zelf de 80 amp aanbevelen bij normaal sportvliegen (geen 3d )zouden ze dit wel moeten vergoeden

suc6

ps.
heb zelf de 120 amp van cc en deze werkt naar alle tevredenheid

Laatst bewerkt:
Hoe hoog stond de governor gain?

Lijkt me trouwens wel duidelijk.. vanuit hover naar 13 graden pitch trek je gewoon een dikke 200A piek..

Das dan geen reclame voor CC, maar de conclusie is ook wel snel getrokken.

Er staan op helifreak wekelijks nieuwe posts met mensen waarvan hun CC is opgefikt. De vraag is dan natuurlijk of het user error of ontwerp/productie error is. Of is het in verhouding een normale failure rate en hoor je er veel van omdat ze zo populair zijn?

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik denk dat ik dan inderdaad maar een 120A bestel, dan ben ik er in ieder aardig geval zeker van dat deze ellende niet meer gebeurd.

Ik heb ook de bedoeling een Scorpion 4035 530 te monteren en dan met +/- max 15 graden pitch te gaan vliegen, dan zal ik sowieso niet meer uitkomen met een 80A zoals ik aan de reactie van Anko kan zien.

Gelukkig was het nog niet al te droog, ik heb de heli in een grasveld geland. Als het midzomer was geweest was het hele veld afgefikt....

Hoe hoog de gain stond weet ik niet, ik had deze regelaar ingesteld op fixed 1600 / 1800 / 2000 RPM op de kop.

Er staan op helifreak wekelijks nieuwe posts met mensen waarvan hun CC is opgefikt. De vraag is dan natuurlijk of het user error of ontwerp/productie error is. Of is het in verhouding een normale failure rate en hoor je er veel van omdat ze zo populair zijn?

Lijkt me dat CC simpelweg hun advies om een 700 van een 80A te voorzien aan moet passen...

Ik heb gelukkig heel snel de factuur van de vorige eigenaar ontvangen, waardoor ik de regelaar snel op kan sturen. De nieuwe 80A welke ik uit garantie krijg verkoop ik wel weer.... Alvast mensen met een 600E welke hier interesse in hebben? ;) kun je mooi op 12s vliegen....

Lijkt me dat CC simpelweg hun advies om een 700 van een 80A te voorzien aan moet passen...

Zijn niet alleen de 80HV's op de 700 hoor. Rave ENV 700 Castle HV160 caught fire today during flight.... - Page 1 - RunRyder RC Helicopter
Als je dat topic doorleest komt er niet echt een duidelijke oorzaak naar voren. Maar de betreffende persoon had ook niet veel logs om te laten zien.

Of deze
Atom 6HV + CC ICE 80HV FIRE - HeliFreak

Maar ik zeg het nogmaals, user error of ontwerp/productie fout?
Als het meestal user error is mogen ze hun handleidingen weleens updaten. Of een apart menu met advanced user settings.

Ik weet niet zeker of het geen user error was, daarom heb ik mijn settings ook vermeldt. Aangezien niemand tot nu toe aangeeft dat mijn setting niet klopte ga ik ervan uit dat het een fout is om een 80A in een 700 te plaatsen, ook aangezien Anko aangeeft dat je bij een 13 graden pitch vanuit hoover al ruim 200A trekt.

En dan draaide ik pas 1600 toeren op de kop....

dat je hem op outrunner mode hebt staan is bij mijn weten niet altijd goed. Sommige fabrikanten van motoren raden het specifiek af dus hier kan het bij jou wel mee te maken hebben.

En of je die 200A haalt is afhankelijk van hoe abrupt jij je pitch omhoog gooit en hoe hoog je governor gain staat. Maar in principe is daar de current limiter voor (toch?) om ervoor te zorgen dat ie niet teveel trekt (is het 175A bij de 80HV of minder?).
Korte pieken horen ze gewoon tegen te kunnen.
Kontronik zegt bijvoorbeeld dan hun 80HV esc continu 80A aankan en pieken van 160A of meer, afhankelijk van de duur van de piek.

Ik lees inderdaad dat de regelaar op 8khz had moeten staan in plaats van outrunner mode, maargoed dit zal het verschil niet moeten zijn...

Ik had de regelaar ingesteld dat hij een current limit had van 140A en dan soft cutoff had moeten geven, deze werkte dus blijkbaar niet maar stond ook op insensitive (aanbevolen voor heli's staat in de manual).

Ik gooide de pitch bewust in een keer omhoog om tail op de Beastx te gainen, de regelaar zal dus een aardige klap gehad hebben.... maar dit zou de regelaar zeker aan moeten kunnen aangezien je bij 3d vliegen nog wel meer van je heli / elektronica vergt...

De elektronische setup van de heli zou niet de mogelijkheden met de heli moeten beperken...

Hoi,

Heel belangrijk is dat je governor gain niet te hoog staat.

Jammer dat je niet meer weet waar dit op stond.
Alsd je een nieuwe hebt begin dan op 10 tot 15 en kijk dan of je nog langzaam omhoog kunt gaan met de gain.

Hoe hoger de gain hoe meer pieken je trekt en daar kunnen ze niet goed tegen. en eigenlijk is 80A ook een beetje te weinig. Ik vlieg zelf met een 160 ampere van CC, still going strong.

remon

Back