Catamaran idee

Ik zit zelf al een tijdje met het idee te spelen om 2 rompen van een M-klasse of een basic jolle te maken, deze op een afstandje van 20 cm uit elkaar aan elkaar vastlijmen met een stevige constructie om zo een catamaran te vormen. Hij zal dan wel uitgevoerd moeten worden met een dubbel roer en kiel, maar daar zit ik niet echt mee.

Waar ik dan benieuwd naar ben, is dit idee uitvoerbaar, of wordt het een grote flop? Zal het dan een beetje zeilen? Wat zijn de voor's/tegen's?

Benieuwd naar jullie reactie's op dit idee ;)

(ik ben wel zeker dat dit origineel is, ik heb dit nooit eerder gezien in modelbouw, behalve dan de kant en klare insteekkitjes)

2M-klassers op 20 cm uit elkaar is een beetje krapjes... Ik denk dat ze verder uiteen moeten. Over het algemeen is de lengte/breedte verhouding bij catamarans 3/2.
Voor de rest lijkt het me een leuk experiment!

ff een ruwe schets.
die verhouding van roel klopt. lekker breed houden.
maar een M klasse heeft behoorlijk wat waterverplaatsing en is redelijk zwaar. (om als romp voor een cat te gebruiken)
de basic jolle is al wat smaller van romp vorm.

misschien als je toch nieuwe rompen gaat maken dat
je dan gelijk een goeie rompvorm maakt?

er staat ergens nog wel een topic hierover op dit forum.
ook van trimarans!

maar ook ik ben erg nieuwsgierig naar je project!

Het is allereerst nog een idee, een beetje speling van mijn fantasie om dit te bouwen, maar ik wou peilen hoe en wat aan mogelijkheden ;)

@Roel, jij bedoelt dus dat ie 1,5 keer zo breed moet worden dan dat ie lang is?

@Bastiaan, ik heb met de basic geen ervaring, ik heb alleen een paar plaatjes en de buwbeschrijving. Ik denk dat ALS ik 2 rompen maak, dat ik ze dan iets laat afwijken van de tekening, d.w.z. op zo'n manier dat er een stevige constructie tussen KAN komen :)

Volgens mij heeft een basic jolle toch wel een redelijk brede romp vergeleken met een doorsnee catamaran.

2 jolle's aan elkaar zetten is geen probleem, dat kan je gewoon met enkele latten. Je kan dit zelfs zo maken dat je de afstand kan aanpassen.

toch denk ik dat je beter een echte catamaran tekening neemt hoor... blijkbaar ik de geometrie van zulks een boot zeer kritisch.

Patrick

Dikkie:
Ik schreef: "Over het algemeen is de lengte/breedte verhouding bij catamarans 3/2."
Dus met twee rompen van 1,50meter, moet de breedte van de totale combinatie 1 meter zijn.
(En grijp me niet op de exacte verhouding)
Als je rompen neemt, zullen ze smal dienen te zijn. Een cat kan zo snel zijn omdat de rompjes smal zijn. (Geldt ook voor een tri)
De romp van bijv een MM is niet geschikt, omdat deze naar verhouding erg dik is.
2 x de romp van de laatste zeilboot van Tamiya zou best geschikt zijn:
56205.jpg

(Afbeelding van de site van Reyne & Zn, Krommenie, importeur van Tamiya in Nederland)

Maar ja, dat wordt wel een errug prijzige cat.... :roll: 8O

Haha, zo duur moet het ook weer niet ;)

Ik denk dat het zo inderdaad wel een redelijke optie lijkt, 2 keer M, maar dan slecht 5 tot 10 cm breed...

Ik blijf het leuk vinden ;)

Dikkie,

Zeker doorgaan met expirimenteren!
Dat is het leukste wat er is.

Kijk eens op de site van Hugo:
http://members.chello.nl/~t.iwema/Plans.html
Hier staan wat tekeningen (ook van cat's en tri's) waarmee je misschien op de goede weg zit voor een mooi romp ontwerp.
Verder natuurlijk:
houd ons op de hoogte!

Succes,

Wim

ik ben bezig met een catamaran zeilboot uum ik weet nog niet precies hoe ik fotos op deze site kan zeten maar andres kan je de fotos zien groetjes bas

Open een topic, laat de foto's zien met de IMG-tag (satoer heeft er een mooie beschrijving voor gemaakt, over hoe te gebruiken) en naast wat je uit jezelf leert, krijg je vele tips en reacties voor verbeteringen ;) Dat maakt dit forum zo mooi.

EDIT: ach jee, ik zit net dit topic weer door te lezen, en merk het weer: dit was een vanm mijn vele (al dan niet goede) ideeën die ik nooit heb uitgevoerd.. het gaat er voorlopig niet aankomen ook. Ik ga eerst ook maar een keer het draadje over de Cul opzoeken en updaten, mag ook wel eens gebeuren.

Back