CATAMARAN met Hydrolyse straalmotor

• Topicstarter Topicstarter michielvanlimbeek
  • Startdatum Startdatum
M

michielvanlimbeek

Guest
hoi allemaal
ik wil als Profiel WerkStuk voor VWO een catamaran bouwen (40 cmlang)
ik wil em een soort straalmotor geven dmv water hydrolyse
nu is mijn vraag hoeveel kracht geeft een gemiddelde schroef voor een boot van 40 cm? alvast bedankt

Hallo Michiel,

Dit verhaal heeft wat meer uitleg van jouw kant nodig.

Wat versta jij onder een straalmotor, een vliegtuig aandrijving, of een waterjet?

Een 40mm prop is voor een boot van 40 cm met een conventionele aandrijving (schroef onder de boot) al rijkelijk aan de heftige kant, je moet dan al een 700 motor met 12-14 cellen sub-C hebben om die schroef te kunnen draaien, een kleinere motor (500 serie) kan zo'n grote prop alleen aan, als 'ie weinig stijging heeft, anders krijg je "smoke on the water...'

Als je een waterjet bedoelt, is een catamaran niet de meest geschikte romp, een V-bodem werkt veel beter, vanwege de aanzuigopening voor de jet in de bodem.
Ook hier is een 40mm impellor lichtelijk overkill voor zo'n kleine romp, een 28mm jetaandrijving is meer dan voldoende.

Zelf als je zo'n grote jet ingebouwd krijgt, zinkt de boot waarschijnlijk door het gewicht van de cellen die je nodig hebt....

Groeten, Jan.

michielvanlimbeek zei:
hoi allemaal
ik wil als Profiel WerkStuk voor VWO een catamaran bouwen (40 cmlang)
ik wil em een soort straalmotor geven dmv water hydrolyse
nu is mijn vraag hoeveel kracht geeft een gemiddelde schroef voor een boot van 40 cm? alvast bedankt

8O eeeuuhhh...

Een hydrolyse is volgens mij een chem.reactie, splitsen van een molecuul d.m.v. water, of... het splitsen van water m.b.v. electrische energie.
Het klinkt héél interessant, maar hoe bedoel je dit, hoe had je dit in gedachte?

Gr.A.

heb met hem gesproken hij wilt dit

hij slaat waterstof op in tanks en laat dit vrij met grote druk dit wil die als stuw kracht gaan gebruiken soort van jet drive zal het worden dus. waterkoeling zal die hierbij niet nodig hebben,,

Mmmmmm,

Dus alleen uitstromende waterstof met de lucht om tegen af te zetten?

't Zal ongetwijfelt werken, maar je hebt veel (heel veel) stuwdruk nodig om een cat in plané te krijgen.
Hoe zwaar wordt de aandrijving?

Als de stuwdruk lang genoeg in stand gehouden kan worden, zou je ook een turbine kunnen aandrijven, die op zijn beurt een oppervakte schroef aandrijft, dan heb je een hoger rendement.

Waarom waterstof?

Groeten, Jan.

als je de waterstof uit de tank laat komen in een buis en dan daar het waterstof ontsteekt heb je meer voortstuwing
waterstof word ook wel knalgas genoemd omdat bij ontstkening van kleine hoevellheid een knal te horen is

groeten

geef je dan weinig kans
heb je wel een grote tank nodig om een rondje te maken

groeten Gerjan

Cheeta zei:
zijn bedoeling is om te doen zonder vuur / ontsteking

Heeft hij jou dat stiekum ingefluisterd of gok je maar wat ?

Bij water hydrolyse splits je water in waterstof en zuurstof.
Dit laat je in een kamer weer samen komen alwaar knalgas onstaat.
Vervolgens onsteek je dat en dat zou de voortstuwing moeten worden.
Zonder ontsteking heeft het splitsen van water totaal geen zin.

Strikt genomen is hydrolyse iets helemaal anders, Michiel zal bedoelen elektrolyse. Daarmee splits je water in zuurstof en waterstof. Electrolyse gebeurt onder strikte omstandigheden, anders is het rendement 0,0. Zelf hou ik van een technische uitdaging, maar Michiel deze aandrijving geef ik geen kans. Bovendien is het geëxperimenteer met waterstof GEVAARLIJK. Ik zeg dit, omdat je geen tijd zou verknoeien voor je PW.

zinnia zei:
Strikt genomen is hydrolyse iets helemaal anders,

Hydrolyse
'''Hydrolyse''' is een type ->chemische reactie waarbij een chemische verbinding reageert met een water molecule en daarbij in tweeën gesplitst wordt. Hydrolyse is in feite het omgekeerde van een ->condensatiereactie. In levende ->organismen vindt hydrolyse in de regel onder invloed van ->enzymen plaats. Er zijn verschillende typen hydrolysereacties: * Hydrolyse van een ->ester levert een ->carbonzuur en een ->alcohol (scheikunde)|alcohol. * Hydrolyse van di- en polysachariden geeft uiteindelijk monosachariden (->suikers). * Hydrolyse van ->vetten levert ->glycerol en ->vetzuur|vetzuren. * Hydrolyse van de ->amide|peptidebinding in ->eiwitten breekt de eiwitten af tot de ->aminozuur|aminozuren. ---- De ontleding van water door middel van ->elektriciteit, waarbij ->waterstof wordt gevormd, wordt ook '''hydrolyse''' genoemd. ->Categorie:Scheikunde ->de:Hydrolyse ->en:Hydrolysis ->fr:Hydrolyse ->pl:Hydroliza

BigBoat het is vriendelijk om het begrip hydrolyse uit te leggen, maar ik ben er mee vertrouwd, ondanks dat ik mijn diploma scheikunde bijna 35 jaar geleden gehaald heb. Een zout/ester/etc wordt gesplitst in aanwezigheid van water. In industriële processen, en dat is nog niet zo lang geleden bij mij, spreekt men van elektrolyse als er een splitsing gebeurt door elektrische stroom.
Om terug wat on-topic te gaan, een elektrolyse(hydrolyse als u het wilt) vreet stroom, en gebeurt bovendien nagenoeg drukloos, en kan dus geen kracht leveren voor een aandrijving. Om nog maar te zwijgen van de risico's van een O2-H2 mengsel. het heet niet voor niks knalgas. Tenzij u een echte hydrolyse (een reaktie met water) kent die zoveel gas produceert onder druk. Maar dan zijn we ook weer bezig met chemicalieën.

BigBoat zei:
Cheeta zei:
zijn bedoeling is om te doen zonder vuur / ontsteking

Heeft hij jou dat stiekum ingefluisterd of gok je maar wat ?

Bij water hydrolyse splits je water in waterstof en zuurstof.
Dit laat je in een kamer weer samen komen alwaar knalgas onstaat.
Vervolgens onsteek je dat en dat zou de voortstuwing moeten worden.
Zonder ontsteking heeft het splitsen van water totaal geen zin.

gok niet heb hem gesproken op msn derover,,

zijn bedoeling is zeg maar stuw kracht te creeren door waterstof onder hoge druk als gas op te slaan, hierdoor kan het met hoge druk vrij komen, dit vrijkomen wilt die onder water doen,,

opzich is het gewoon een kwestie van stuwen met lucht onder hoge druk,,

heb ook al aan hem gevraagd uit te zoeken hoeveel cc tank je nodig hebt om voldoende stuw te leveren 5 min lang

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een origineel idee. Maar zou het aandrijven met een kant-en-klare CO2-fles dan niet veiliger zijn? Het principe van een gasaandrijving blijft behouden. Er bestaan ook al lang CO2-motoren, krachtig want ze worden ook in vliegtuigjes gebruikt. Probeer deze webstek eens: http://www.gasparin.cz/?show=main&lng=en

Dan heb je meteen het volgende probleem te pakken:
Op het moment dat je een gas snel laat expanderen, koelt het af. (denk aan de bussen 'lucht' die de beginnende airbrusher gebruikt)
Als je een cylinder gas zodanig openzet dat je genoeg druk denkt te hebben voor voortstuwing, zal je waarschijnlijk ijsblokjes gaan produceren.... :roll:

Roel, volledig akkoord, het is zeker een mooie technische uitdaging. Eventueel kan op één of andere manier het vaarwater gebruikt worden om het gas op te warmen. Allen de maat van het bootje (40cm) lijkt me niet realistisch om met drukcylinders te werken. In sommige lucht(?)buksen zitten erg kleine CO2-cylinders, ter grootte van een lucifersdoosje, maar die hebben dan ook niet veel te leveren.

de maat 40 cm is erg klein
en als het hoe dan ook mogelijk is om op deze wijze voortstuwing te verkrijgen is de vaartijd erg klein en zal je zeker niet de 5 minuten gaan halen.
en daarbij zoals eerder genoemd is een tank met waterstof geen speelgoed en erg gevaarlijk :!:
denk niet dat dit een haalbaar iets is voor een Profiel Werkstuk

Groeten

ik heb ze aangeboden te helpen met het ontwerp,,

ik heb ze ook de proef voorgelegd een tankje te maken die 5 Min mee kan op 2x 3 / 4mm aandrijf buizen dit moet geregeld kunnen worden via een ventiel,, 8deze weer aangesloten op een servo,, zoiezo heb ik ze aangeraden om het ventiel niet volledig open te laten gaan,, waardoor de stuwdruk lager wordt maar de vaartijd aanzienlijk lager,,

en waterstof opzich is niet gevaarlijk,, zolang der geen vuur bij komt,,

maar als het hun lukt om een aandrijving te maken die 5 min aanhoudt en ook voldoende stuwkracht heeft,, ga ik een passende boot voor ze maken,, maat is dus niks over te zeggen

Hoi,
Ik vind het een leuk idee, maar om dit nou als profiel werkstuk te doen.. neem aan iets van natuur en techniek profiel.. is een beetje te hoog gegrepen. Er zijn vast andere onderwerpen binnen de modelbouw die je hiervoor kunt gebruiken;)

Mvg . Vincent

Een mogelijkheid om een regelmatig debiet te bekomen, is het inbouwen van een "spoeier" uit een propaanstel. Die hebben een opening van een paar tienden van een millimeter. Als de brandbaarheid van het gas geen rol speelt (?), kun je overigens evengoed propaan nemen. Omdat het vloeibaar is kan er veel in een busje. Druk 3à5 bar. Butaan heeft een druk van 1,0à2bar. Allemaal afhankelijk van de temperatuur

Back