CATAMARAN met Hydrolyse straalmotor

• Topicstarter Topicstarter michielvanlimbeek
  • Startdatum Startdatum
Neem zuiveringszout en azijn, stop dit samen in een flesje en je hebt gas(druk).....veilger en efficienter dan waterstofgas.
Bijkomend voordeel, je hebt geen accu's nodig, scheelt weer gewicht.

Hoi luitjes bedankt voor jullie ideeen en discussies.
bedankt voor de hydrolyse corectie. kben nu veel met biochemie bezig(esters enz.) dus daardoor sloop het foutje erin.
Ik doe NG (met NT). als eerste gedacht had ik om het on-board te water in een een tank te laten en daar iedere seconde stroom doorheen te laten lopen. daar door wordt het volume 24X zogroot en stijgt de druk met 10.
daarna wilde ik het door een buis van ong 10mm doorsnede naar buiten laten schieten en zo 1110N op te weken(theorie). ik moet alleen nog alles testen maar dat doe ik aankomende week. waarschijnlijk moet ik de verhoudingen nog goedkrijgen omdat ik voor 70 ml H2O 70J/sec nodig heb. maarja omdat ik het zelf heb verzonnen heb ik geen voorbeeld.
naja ik houd jullie op de hoogte

(btw ik ben een boot-newbe dus al die ultratermen zeggen me niet veel :oops: :oops: :wink:

Tankje water, brandertje eronder en je volume wordt 1300 keer groter.......goh, wie had dat kunnen bedenken.

michielvanlimbeek zei:
omdat ik voor 70 ml H2O 70J/sec nodig heb.

Bij benadering zo'n 7 Watt iedere seconde 8O . 3600 seconden in een uur... Dik 25 KWH 8O 8O

Indien je een 12 volt akku mee kan slepen, moeten die akku's ook nog eens 2100 CCA kunnen leveren.

Moet je een kerncentraletje aan boord bouwen om de energie te produceren :wink: .

(Correct me if I'm wrong...)

Gr.A.

Tankje water, brandertje eronder en je volume wordt 1300 keer groter.......

Dit wordt al heeeel lang gebruikt. Dan krijg je een stoom boot :D . Volgensmij is het wel te doen om een stoom modelboot te bouwen voor jullie profielwerkstuk. Dan werkt je met water--->verhitten--->"chemische"reactie--->waterdamp/stoom (gas). Dit lijkt mij aan alle eisen te voldoen.

De boot hoeft dan ook niet zo groot te worden. alleen moet je wel een stoommachintje hebben(kopen) en die ombouwen en er een schroef aan zetten.
Wilesco maakt mooie stoommachintjes. (zit ook vaak een drukmetertje op. dat is ook wel makkelijk voor eventuele berekeningen.

Leuk project, maar zal niet goedkoop zijn.

Boot + besturing + stoommachine = €€€

Hou ons op de hoogte :!: :!:

Laurens

boot + bestuuring zal ze niet zo gek veel kosten,, hout en glasvezelmat das het grootste gedeelte,,

een roer kan ik maken net zoals boot heb dat ook aangeboden,,

alleen een stoommachine wordt erg lastig en erg prijzig,,

heb ze al gezegt dat het mss het kijken waard is om naar een pulsejet engine te kijken *zogenaamde straalmotor

alleen een stoommachine wordt erg lastig en erg prijzig,,

Als je de rest al (redelijk goedkoop) hebt dan valt een stoommachintje ook wel mee. Een kleine/simpele kost ongeveer €80,-- (Als je de winkelier verteld dat het voor een school project is en blabla. geeft hij denk ik wel korting ook :wink: )
Je kan ook kijken naar een tweede hands :D

(Na het project kun je de boot/stoommachine altijd weer verkopen als je dat zou willen. Daar is vast wel interresse voor)

Zo'n stoomboot lijkt mij de enige haalbare oplossing die aan de "eisen" van het project voldoen. Een beetje uitdaging moet er natuurlijk wel blijven :D

Laurens

Cheeta zei:
heb ze al gezegt dat het mss het kijken waard is om naar een pulsejet engine te kijken *zogenaamde straalmotor

Hahahahaaaaa.....zo'n ding zuipt literS per minuut.....wordt een leuk bootJE.
Je kan je beter eerst eens verdiepen in iets voordat je wat uitkraamt.

pulsejet kan ook vereenvoudigd @ butaangas,, en heb al rond zitten kijken,, een kart op 2 hele grote pulsejet motoren met 5l tank rijdt toch al 5 minuten,,

ga uit van dat je 50x minder vermogen nodig hebt,,

1L per minuut verbruikt de kart,,

1000 / 50 = 20ml reken daar 50% bovenop = 30ml butaangas,, neem voor de zekerheid zo'n 200ml aan boord mee weegt toch nix zoiets,, en je zou toch best aardig moeten kunnen varen,, maar de kracht zal niet super zijn,, nog beter is raketmotor goedkoop makkelijk te monteren alleen de acceleratie hoe hou je dat op het water,, heb zelf ook een raket gebouwd die 350 km per uur haalde,,

Ik heb ooit eens een pulsejet gebouwd voor de lol. Ontwikkeld niet zoveel stuwdruk, maar verbruikt wel ca. 500 ml methanol per minuut 8)

MVC-006F.JPG

PS; de multiplex kist waar de motor op is gemonteerd is bij de uitlaatopening intussen behoorlijk verkoold. Dus als je zoiets op een bootje wilt schroeven, zou ik deze maar van vuurvast materiaal maken :wink:

het plan is om geen stoomboot te bouwen, maar elektrolyse
eerst moet ik wat proefjes doen met het ontwerp, maar ik heb toetsweek dus dat duurt nog ff maar 70J/sec is hetzelfde als 70 Watt. en als je kwh wilt hebben *3,6 dus 210 kwh is opzich veel, maar ik denk niet dat ik 70 ml/sec zal halen en dat daar ook te veel kracht ontstaat.... maarja eerst wat testen duss

na wat getest te hebben met elektrolyse blijkt dat het allemaal erg sloom gaat, dus onboard valt dat niet te doen. ik ga nu kijken of ik een soort tankstation aan de oever kan bouwen waar ik water elektrolyseer en heb om de 5 min ofzo weer vol pomp met O2 en H2. ik ga dat mengsel dan laten ontbranden in een pijp aan de achterkant van de boot. misschien maak ik er een tweede pijp in waar water vanaf de voorkant doorheenstroomt en dan door de hitte van de verbranding waterdamp wordt en er dan ook snel uitspuit (toch een soort stoomboot dus :D ) wat ik hoop te krijgen is een soort straalmotoractig iets. maarja eerst maar weer es wat expirimenteren.

wat ik hoop te krijgen is een soort straalmotoractig iets.

Daarvoor heb je een compressor nodig. Een straalotor compimeert lucht aan de voorkant door een compressor. Die wordt of door de uitlaatgassen (echte straalmotor) of door een apparte motor aangedreven.
Achter de compressor wordt in de gecomprimeerde lucht brandstof gespoten/verneveld. Dat mengsel wordt vervolgens ontstoken in de verbrandingskamer. de verbrandingsgassen worden dan met hoge snelheid uit de achterkant van de straalmotor gestuwd. En zoals de derde wet van Newton zegt: iedere aktie veroorzaakt een evengrote maar tegengestelde reactie.
En voila daar is een straalmotor.

Laurens

michielvanlimbeek zei:
om de 5 min ofzo weer vol pomp met O2 en H2. ik ga dat mengsel dan laten ontbranden in een pijp aan de achterkant van de boot.

8O Eerst even goed met je leraar rond de tafel. Het zou prettig zijn als je de uitkomst hier ook nog kan vermelden :wink: .

Voorzichtig en succes

Gr.A.

ik weet hoe een straalmotor werkt, ik weet alleen niet of het ook met H2 en O2 werkt. ik zal zo snel mogelijk antwoord vragen aan mn leraar, maar ik zie em pas na het weekend....
jet_diagram.jpg
[/img]
ipv de aanstromende lucht, wordt er dus in één keer H2 en O2 ingespoten

ipv de aanstromende lucht, wordt er dus in één keer H2 en O2 ingespoten

Dat lijkt meer op een raketmotor. In thorie werkt dit wel. Aleen zal het niet gemakkelijk zijn om zelf een werkend model te maken, wat veilig getest kan worden. NASA doet daar jaaaaren over. Maar het is wel leuk om er eens over na te denken.

Dan kan je beter alleen de H2 gebruiken en die in de instromende lucht van de straalmotor injecteren en laten ontbranden. Dat scheeld een O2 tank op je boot.

PS: Ik zie dat je uit Harderwijk komt, zit je op het Chr. College Nassau-Veluwe toevallig :?: :?:

jah watdan
raketmotor is iets anders dan een jetmotor volgens mij ;)

Back