catamaran/trimaran

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
Sara

Hey Roel,
een vriend van mij heeft die Sara van Monteleone ook!
Ik dat bootje voor hem gebouwd. Het is alleszins een heel leuk ogend bootje maar net als bij jou heeft hij ook steeds het probleem dat hij kapseist. We hebben er wel al een nieuwe mast in één deel voor gemaakt en nu zijn we aan't experimenteren met een kiel.
Laat nog es weten wat jij er zoal aan verandert en wat voor resultaat je daarmee krijgt.
Groenten,
Jan

Hi Jan,

De belangrijkste veranderingen aan de TRIANA zijn :

Roer besturing:
De messing stang voor de roerbesturing gaat door een messing buisje.
Omdat er een bocht in de buis moet zitten gaat de besturing zeer zwaar.
Door de messing buis te vervangen door een soepel plastic buisje gaat de besturing veel soepeler.

Roerblad:
Het roerblad staat achter het scharnier. Hierdoor komen er nog al grote krachten op de spiegel tijdens het varen op 2 of een romp.
Door het roer meer naar voren te laten draaien ontstaat er een balansroer. Het resultaat is een betere en soepelere besturing.

Zeilen.:
De zeilen moeten voorzien worden van zeillatten.
Deze zeillatten maken het zeil onmogelijk om een natuurlijke bolling in het zeil te krijgen.
Ik heb de zeillatten verwijderd.

Groeten,

Hugo

Beste Zodan

Ten eerste: Welkom op het forum; ik zie dat je nieuwe gebruiker bent. :lol:

Ten tweede: testvaart: ik zal kort zijn, want dat was de testvaart ook:
Een lelijk woord wat begint met een "k" en eidigd op "lote".... :cry:
Wederom gekapseisd, nu over de zijkant. Mét extra gewicht aan de kiel, een mast die een knik vertoond, een "Kippschutzschwimkörper" die absoluut niét werkt (model gaat gewoon ondersteboven met de mast loodrecht in het water), kortom: de ramp met de Titanic is er niks bij. :twisted:
Nee, geen succes, jammer want het bootje ziet er op zich best leuk uit.
Groet,

Roel

beste roel inderdaat hij ziet er zeker leuk uit ik heb in staan te twijfelen of ik hem zou kopen hij was tenslote maar 125 euro tot ik jullie forum gevonden had net op tijd :lol: anders was ik ok de lul zal ik maar zeggen :oops: thanks en lang leven het forum :lol:

:pc: ik heb nu een paar weken een gebruikte topcat, nu heeft die boot erg veel lekkage door de dekluiken. ik denk dat die aangepast moeten worden.
ook is stabiliteit ver te zoeken ! topcat ligt snel op z'n kop --> zwemmen!
heeft iemand ervaring met deze boot ?

Ha die Jeroen!

Even off topic:
Leuk dat je gisteren toch nog even een demo met je Micro Magic hebt gegeven!
Ik heb nu de kans gehad de enige "twentse" Micro Macic in het wild te zien!
Wat een scheetje :!:
Ging als een speertje, ondanks de wind (eigenlijk: het gebrek aan wind :cry: )
En: we trekken ons niets aan van dat laatste commentaar, de rest van de club was positief :lol:

Nu even over de TopCat:
Ik heb de draad even bekeken en inderdaad heeft Hugo geen TopCat. Maar: is het probleem dat jij hebt niet te vergelijken met dat van Roel met zijn Cat?
Die duikt ook over de kop.

Wim

Een modelvriend van me had jaren geleden een Topcat. Mooi apparaat, maar ook neiging tot kopje-duikelen.

Ik denk dat dan toch een eigenschap van schaal-cats is, omdat je qua gewicht niets kan compenseren. Als je ziet hoe op de 1:1 cats de bemanning steeds aan loefzijde zit, zou dat handig zijn.
Die vriend heeft uiteindelijk z'n Topcat uitgerust met een loden kiel. Dat scheelde wel, maar hij heeft daarna toch nog een aantal keren moeten zwemmen... :cry:

En de SARA... die is opgekocht door een mede-clublid die de mast eraf heeft gehaald en een buitenboordmotor erachter heeft geplakt.
Het ding fungeert nu als gemotoriseerde bergingsboot: een model met storing wordt keuring tussen de twee rompjes gevangen en naar de kant geduwd...

OEI!

Afgelopen zondag op het Rutbeek gesproken met een aantal toeschouwers van Mini Sail en 1 ervan wilde ook graag (net als ik) een tri of een cat bouwen. Zou 't echt zo'n probleem zijn?
Al filosoferende kwamen we er achter dat een hydrofoil cat (of tri) toch wel de top is!
Dit is 't!
afb461.jpg

Nou ja, een voorloper hiervoor staat een stukje terug in deze draad: de sail foil.

Maar eerst een "Micro Magic"-achtig scheepje :!:

Wim

SHIT! Was minisail afgelopen zondag????? Verdorie... wat baal ik dat ik dat niet wist!!!

Robert

Inderdaad!
Ik las het ook op het laatste moment in de weekend krant (op zaterdag avond pas) Was ook al niet bekend bij mij. Nergens iets gezien in de media.
Je hebt overigens weinig gemist (vindt ik) want er stond bijna geen wind (varierend tussen 0,25 en 0,5 Bft :wink: ) en vanaf de ski heuvel, dus dat kleine beetje wind wat er was, was pas verderop het water te "gebruiken"
Ondanks dat is het voor mij een nuttig bezoek geweest, want ik heb de MM van Jeroen kunnen zien varen!
We zijn helemaal om!
MAAR: ik ga hem "kopieren" want ik wil d'r gelijk 3 hebben: 1 voor mij en 2 voor de kid's.

Ik weet het: ik mag dan niet meedoen met wedstrijden en zo, maar dat vind ik niet belangrijk. Wil alleen een beetje varen met de kid's.
(en 300 euro is wel wat veel dan .....)

Als de MM klonen klaar zijn denk ik erover om de sail foil te bouwen.
(om maar weer eens bij de draad terug te komen :lol: )

Wat anders off topic:
Weet je al wie er bij het Marin komen?
Een collega is zeer geinteresseerd in VSP ed.
( :arrow: Antwoord via die draad is logischer)

Wim

Tip: 2 MM's naast elkaar aan elkaar plakken? Dan heb je M&M's!

Mijn VSP (PARAT) is aanwezig in het MARIN.
Als je nog appelmoes wilt maken...: Appels zelf meenemen!

´T forum ligt wat stil over dit onderwerp juist nu ik eens geïnteresseerd begon/ begin te raken in tr- en catamarans. Misschien wel o.a. door vorig jaar in Biddinghuizen en die verdwaalde tri. op het Nederlands kampienschap mm.´s in Almelo.
Volgens mij zou een tri- catamaran toch prachtig moeten kunnen varen bij weinig wind en al die mm.´s (ik heb er zelf twee) ´nach die heimate´ moeten kunnen varen. Goed in te zetten bij een toertocht vb. in Dokkum bij weinig wind ?
Zeilen die dingen echt zo waardeloos en moet je maar niet toe geven aan die verleiding om er een te kopen, of is ´t juist ontdekken en zoeken naar de oplossing om zo´n ding juist wel goed te kunnen laten varen ?

Groeten,

Frank
´Nou moe juffrouw J´.

het is naar mijn mening indd jammer dat het stilligt.. ze zijn errug mooi om te zien. Mijn wens is dus ook om er zelf ook nog een te bouwen.
bij weinig wind kunnen ze ook behoorlijk hard gaan. ze gaan zowiezo harder dan de monohull's. maar dat ik denk ik omdat ze meer waterlijn hebben (of het zo is weet ik niet) Maar het overstag gaan gaat wat moeilijker en als ze omslaan. dan mag je gaan zwemmen.

Maar dat maakt het voor mij juist leuk. ik wil er graag een bouwen en dan lekker hard gaan. kijken tot hoever je kan gaan.

maar ik kan je weinig informatie geven over hoe ze zeilen omdat ik er zelf nog geen ervaring mee heb.

Meteen al reactie, interesse is er dus misschien nog.

Er zijn al diverse links naar mooie sites vermeld (o.a. bij Iwema). Zijn er ergens ook tekeningen in omloop van trimarans, zelfbouw en/ of van fullscale ?

Ik ga toch met m´n mm´s staan en zeilen in de IJsselhallen (Zwolle) op de NeMoZo-stand op (3 en) 4 april a.s. Hopenlijk zie zijn/ is er wel een tri-/ catamaran aanwezig (heb ik wel in Goes gezien).

Groeten,

Frank

Frank,

nou, die interesse is d'r inderdaad nog steeds!
Ik denk dat het een heel moeilijk geval is een cat of tri goed te laten varen. Zeker als je er een hydrofoil van wilt maken (zoals een van mijn vele plannen)
Voor tekeningen kun je natuurlijk kijken op de site van Hugo en oook in dit draadje staat een en ander!

Wim

Back