catamaran/trimaran

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
Hi Triblep,

Het is geen bijzonder goed ontwerp om de volgende redenen.

1 de lengte breedte verhouding is te gering.
het gevolg is:
- Een geringe stabiliteit.
- De boeg- en hekgolven worden te hoog door de interferentie van de boeg- en hekgolven.
Hoe verder de rompen uit elkaar staan de lager de golfhoogte.

2 Als de midden romp verder naar achteren is geplaatst zal hij extra ongewenste lift krijgen van de boeggolven.

3 De smalle drijvers zullen vermoedelijk niet instaat zijn de boot te dragen als deze op een romp vaart.
Als deze dan gaan duiken wordt de boot afgeremd en kan omslaan.
Als de boot niet op een romp kan varen is de max. stabiliteit veel lager.
Het draaipunt van de krachten licht dan niet in het midden van de buitenste rompen maar ergens tussen de rompen.
En stabiliteit is nog altijd berekend door massa maal arm.

Ik hoop dat deze sobere informatie voldoende is.

Groeten,

Hugo

eeeuh .. in ieder geval genoeg om er verder over na te denken.
als je nou de rompen verder van elkaar brengt. en de drijvers meer volume geeft. zou het dan wel in orde komen? je zit dan alleen nog met het verhaal dat de boeggolf van de drijver de middenromp indd optilt. en dat is wat je niet wilt. hmm dat is wel moeilijk op te lossen. maar het idee dat de drijver verder naar voren zijn lijkt me wel gunstig voor het eventuele duiken. of kun je daarvoor ook de drijvers voor aanpassen dus de voorkant van de drijven van meer volume voorzien.

Hi,

Het is beter om de middenromp naar voren te plaatsen.

Dit wordt meestal al gedaan bij schepen met kleine/korte drijvers.

Groeten,

Hugo

het bouwen van zo'n tri lijkt mij ook wel wat !!!

ik heb even terug nog op het punt gestaan een butterfly aan te schaffen

maar dit ziet er veel beter uit ..... ik wacht nog even met kopen !

ik woon dan wel een eindje bij jullie vandaan maar het lijkt mij ook leuk

om eens met meerdere multi-hulls te gaan varen,

de lokatie maakt mij niet zo veel uit ........ ik ben wel van de party

groeten jeroen

Wanneer er ergens afgesproken wordt, ookal heb ik dan nog geen dergelijke boot, dan kom ik (mits datum mogelijk is i.v.m. gezin). Afstand maakt mij niet zoveel uit.

Mocht je wat (extra) aandacht willen hebben voor je site, dan kun je misschien wel een link laten vermelden op de site van Henk Modderman (zie www.vghm.nl) en Thijs Oosterheert (www.mzgn.nl). Waarschijnlijk hebben zij interesse voor deze zeilboten en een dergelijke link.

Groeten,

Frank

hallo allemaal.

ik ben momenteel op mijn werk ook bezig met het maken van een model trimaran(er is dus momenteel geen donder te doen op de zaak dus je moet wat). het ontwerp is van een Ghost Train.
als het zo rustig blijft op de zaak heb ik de mallen eind van de week begin volgende week al af :)

groeten
jeroen koeleman

hmm das tof werk.

maar hoe ga je hem bouwen...? gelijk de boot bouwen? of eerst de plug en dan een mal eromheen en dan de echte boot?

Hey Jeroen,

Die Ghost Train is een mooi ding!
Heb ik de tekeningen ook van thuis.
Alleen nog niet aan toe gekomen :wink:
(Nog 3 imitatie MM's en een Enterprise/Banckert in de steigers)

Net zoals tripleb al vraagt: hoe ga je bouwen?
En...
Als je het op je werk doet, zitten jullie in de GFK?
(in dat geval: welkom bij de club :wink: )

Als je een matrijs bouwt: misschien zijn er meerdere liefhebbers?

Wim

Jaaaah tripleb wijst met zijn vinger omhoog!! meerdere liefhebbers aanwezig!!!

nu is het niet zo dat ik zelf niets wil doen. maar het scheelt veel werk voor hetzelfde model.. en in ruil kan ik misschien me met andere dingen bezig houden? (tuigage ofzo)

Ha Jeroen,

Ik dacht al waar blijf je. Ik ben zeer benieuwd waarmee je gaat komen en natuurlijk geïnteresseerd om er ook een te gaan maken. Ik neem aan dat hij wat groter wordt dan een mm. !
Misschien kun je dan ook wel zeilen er voor gaan maken (met Triplep ?), ervaring daamee heb je nu inmiddels genoeg.

Ik kan blijkbaar de info. over de Ghost train niet openen op de eerder vermelden sites. Kan ik op een andere manier info./ link krijgen over die boot ?

Groeten,

Frank

hey allemaal

ik werk in de interieurbouw maar er is dus momenteel niet zo veel(lees geen) werk.
Dus ik kreeg de opdracht van mijn Leermeester: verzin maar wat voor je zelf. eerst even een roer gemaakt voor mijn echte boot, en daarna gelijk begonnen met de bouw van de trimaran.

ik ben nu bezig met de plug en als die af is maak ik daar een mal van en dan de echte boot.

als alles lukt dan wil ik best de mallen ter beschikking stellen om er meerdere rompen uit te trekken.

frank:
kijk eens op http://www.radioyachting.com/multihull.htm
of op http://formula48.esmartweb.com/

de maten:
122 lang
122 breed
ruim 2 meter hoog.

de tekeningen kun je vinden op de eerste link.
het programmatje om ze te kijken op http://www.guthcad.com/ en dan cadviewer downloaden.

groeten,
jeroen

Hallo,

Die tekeningen van Iwema lijken wel heel veel op een Ghost Train, klopt dat ? Ik ben erg benieuwd waar je mee komt Jeroen.

Groeten,

Frank

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuw lijntje uitgezet over de stabiliteit en snelheid van multi-hulls.

Kijk onder: "Hoe stabiel en snel is mijn multi-hull".

Groeten,

Hugo

Op de vaardag in Eindhoven hebben de vaarders en toeschouwers kunnen zien hoe groot het verschil is tussen mono-hulls en multi-hulls.

Als er weinig wind stond was de trimaran TRIANA vergelijkbaar met de ROBIN en A-class.
De TRIANA liep alleen niet zo hoog aan de wind en ging moeilijker overstag.
Zodra er meer wind op stak was het verschil duidelijk zichtbaar.
De TRIANA loopt de ROBIN en de A-class voorbij als of deze stil liggen.
De TRIANA liep dan ook net zo mooi als een mono-hull overstag.

De schippers welke de TRIANA bestuurd hebben en het publiek en kregen er een kick van.

Hier nog enkele foto's,

foto4.jpg

Helaas begon de middag nog al slecht met regen en onweer.

foto1.jpg

Na dat het droog geworden was, was er ook geen wind meer.

foto2.jpg

Gelukkig kwam de wind later op de middag weer opzetten.

foto3.jpg

Ook de kinderen zijn in de gelegenheid gesteld om wet de boten te varen.

foto5.jpg

Zo, nog even een foto na afloop met de "leiding van de dag".
Voor hen die ons niet kennen van links naar rechts:
Hugo, Bastiaan, en Florian.

Het was een gezellige dag.
De opkomst aan boten was beperkt maar er was wel veel belangstelling.
In het totaal zijn er ongeveer 100 personen komen kijken.

Zo als je kunt zien hebben wij zelfs voor noodgevallen een boot van de Reddingsbrigade ingezet.

Groeten,

Hugo

Hoi hugo ik heb hem gekocht de triana van jan,s :lol: olle ik ben hem een klein beetje aan het aanpasen en dan een proef vaart maken hoop ik in het wiekend 8) :zon: :proost:

Ja, het lijkt mij niet verstandig om vandaag met de boot te gaan varen.

Ik hoor nog wel hoe het ging.

Hugo

De proefvaart ging zaterdag de mist in door het stuur gedeelt de stuur buisjes bleven dubbel knikken dus geen vaart :cry: .
Maar na reperatie en vervaning van plastiek stuurbuisje naar stuurkabel ging het zondag als een speer de proef vaart leken wel een proef vlucht echt wel wat ging dat ding er vandoor :thumbsup:
Dus al met al ben ik zeer tevreden aleen moet ik wennen aan de drie drijvers met de bochten te draaien als je te veel stuurt dan ligje gelijk stil en dat is wennen zeker als je de micro magic gewent ben :thumbsup:

Back