catamaran/trimaran

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

Ik heb wel wat foto's gemaakt :D
Alleen ik kan ze niet uploaden merk ik... :cry:

Florian

Hoi,

Hier de foto's van het zeilen gisteren:

afb5440.jpg

afb5441.jpg

het kan wel... :D :D :D
afb5442.jpg

afb5443.jpg

afb5444.jpg

Ook de pt-15 van Halmar met zijn zelfbouwjet deed mee

Florian

Hi Florian,

Wie is het snelst?
De PT-15 of de cat?

Hi Zodan,

Fijn om te horen dat je met het cat/tri virus besmet bent.

De MM heeft als voordeel dat hij kein is.
Dit maakt de boot nog veel wendbaarder dan grotere schepen.

Als je overstag gaat moet je naarmate de snelheid afneemt meer roer geven.
Als je zo als bij een MM wel kan, direct max. roeruitslag geeft zal de boot stil vallen.

Hugo

Ik heb er ook wel eens over gedacht zelf een tri of cat te bouwen. Als je een vliegtuigromp recht gebouwd krijgt dan moet zo'n tri romp toch ook lukken.

Bou je die niet ook op uit spanten en dan beplanken??

Ik heb al enkele tekeningen van de site van hugo gehaald. Begint erg te kribelen als ik die foto's zo zie.

het begin is inderdaad spanten opzetten en daar beplanking overheen zetten.

daarna volgen er vele opties:
waaronder:
- een polyester boot eroverheen bouwen.
- een mal ervan maken en daar dan een nieuwe boot in bouwen. van polyester.
- de beplanking en de spanten gewoon houden en waterdicht maken.

er zijn al een paar topics hierover gestart.

succes

Hoi,

Sorry maar de pt-15 was toch sneller... Misschien kan de tri hem inhalen als die af is.

Florian

Hoi,

ik ga misschien ook een catemaran of tri bouwen , alleen zat i te denken hoe jullie je radio besturing inbouwen, in een romp of in allebei de rompen.
misschien hebben jullie wat fotootjes

alvast bedankt Robert

Bij een tri gaat alles in de middenromp en bij een cat worden de onderdelen verdeeld over de rompen.
Hierbij moet het gewicht per romp ongeveer gelijk zijn.

Hugo

Hoi hugo ik was altijd al besmet met het kat\tri virus nodanks ik er nooit een hat zien varen maar op je site heb ik eenigen ziten kwijlen :lol: .
Maar goed ik was even met afplak tape aan het kijken wat voor streepen ik er op zou brengen trek ik de verf er af nu was mijn vraag wat voor verf heb jij gebruikt voor je booten want dit is niet grapig :sniper:

Zodan,

In de modelbouwwinkel hebben ze speciale tape voor het afplakken.

Je krijgt dan een mooie scherpe rand.

Als je andere tape gebruikt (schilders) dan kan er lak onder de tape vloeien.
In huis zie dat niet zo, maar op je boot valt het wel op.

Autospuiters gebruiken speciale kunststof tape om een scherpe overgang te krijgen.

Op deze tape plakken zij dan met papierentape papiervellen vast om de niet te spuiten delen te beschermen.

Als de onderlaag niet goed vastzit komt deze meestal los tijdens het verwijderen van de tape.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Hugo

hoi hugo :D jip ik zal eens kijken voor die tape maar wat voor verf 8O gebruiken jullie danop de trana's van wat hier op zit ik heb geen idee er zit een filmlaagje overheen als je die weg haalt en de verf laag zit er nog een flinterdunne filmlaag op en het schijnt aan een kant los te laaten want daar heb ik het zelvde schilders tape getest en daar blijf het zitten als een huis
dat was het weer even

je kunt gewoon een primer pakken in een bus. evt van motip. welke het beste is weet ik niet.
daarna dan de kleur die je wilt. en daarover heen een lak naar keuze.

als de 1e laag wordt op epoxy of polyester is aan te raden om er een epoxy primer op te spuiten. maar ja. das wel weer iets duurder.

Na dit draadje aandachtig gelezen te hebben, ben ik begonnen met het maken van de Ghosttrain.

Na de spanten te hebben uitgeprint, heb ik deze uitgezaagd en op een bouwplank gezet. Hoewel ik enige ervaring heb in het beplanken van spanten, heb ik deze keer ervoor gekozen om het geheel met roofmate op te vullen en er drie lagen glasmat op te zetten.

Nu volgt de tijd van het schuren en plamuren om het geheel strak te krijgen. :?

tri.jpg

hoi tazy1704 8) hoe groot woort de ghosttain en van wat voor merk is die boot orspronkelijk :lol: de rompen zien er groot uit en wat is het zijl oppervlakte ect ect :lol: ik ben een nieuweschierigen modelbouwer en alvast sterkte met schuuren en plamuren :?

tof!!

nu zat ik me af te vragen. ga je deze gebruiken als mal? of als boot.
anders had je 1 drijver minder kunnen maken en van de mal van de drijver er 2 boten uit lamineren.

en dan nog iets. van de middelste romp lijkt het alsof er een deuk in zit.
of is dat door de foto.
tri.jpg

het ziet er best groot uit. we zijn benieuwd. hou je ons op de hoogte??

@ Zodan
De lengte van de drijvers is ongeveer 122 cm, de breedte van de boot wordt ongeveer 120 cm
Het zeiloppervlakte is ongeveer 0,898 M2
De masthoogte is 2085 cm

De tri is ontworpen door A McCulloch . De autocad tekening heb ik van de website van IWEMA gehaald en met het programma cad vieuwer uitgeprint over een 20 tal a4 vellen.

@ Bastiaan. Ik maak hier meteen de boot van . In principe zou ik er mallen van kunnen trekken maar aangezien ik er maar een van wil bouwen heeft dat geen meerwaarde.

De deuk die je op de foto ziet zit er inderdaad in. Ik had een klein foutje gemaakt door met polyesterplamuur direct op de roofmate te gaan werken :( , met als resultaat dat de schuim langzaam maar zeker werd weg gebeten.

Met enig werk moet het wel weer strak te krijgen zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Hier nog een foto zoals hij moet worden.

Groet Dave

ghosttrain.jpg

@ tazy1704 :lol: ziet er strak uit die foto wat een zijl oppervlakte zodan echt wel 8) die zal wel gaan als de bekende brandweer de kleur heeft die al :P

Back