catamaran van HK

Hoeveel capaciteit moet een ontvanger batterij hebben ? Ik heb er nu een 1700 mah 4,8V in zitten . Is dit voldoende?
Hallo Guy,

In principe is dat voldoende capaciteit voor een middagje zeilen, echter, als ze leeg raken, zal het Voltage inzakken wat je ontvanger niet leuk vind, als je dan de zeilen moet inhalen en de ontvanger houdt er mee op, dan heb je een 'probleem'.

Ik heb vanaf het begin met 5 penlights gevaren, voordeel is naast het hogere Voltage de snellere en sterkere servo's.

Momenteel zeil ik met een budget lipo van 4000mAh van 7,4V met een UBEC, erachter, die het Voltage stabiliseert op 6V, hiermee kan ik tot zeven uren onafgebroken varen, de boot houdt het langer vol dan ik...

Groeten, Jan.

gewoon proberen, heb heel vroeger een Robbe Luna RC gehad met een ontvanger accu (4 x 500mAh) en ik heb nog nooit hoeven stoppen omdat die accu leeg was door 1 servo en een vaartregelaar (zeg maar 2 servo's)

Ik vaar met de Micro Magic op AAA pakket 950 mAh 4.8V en dat houdt de boot zo makkelijk uren vol. Wel een maatje kleiner, de zeilservo is een standaard servo met langere arm, maar dat geeft wel een beetje een indruk. Kunnen je ontvanger en servo's ook 6V prima aan, dan zou ik een 6V pakket nemen, 1700 mAh zal dan zeker voldoen. Moet je toch een nieuw pakket, dan zou je cellen met iets meer inhoud kunnen overwegen, bijvoorbeeld 3000 mAh. Dan kun je zeker een tijdje vooruit voordat je weer moet laden.

Ok , zal wel lukken dus . K'zie mij nog geen 5 uren aan 1 stuk varen:p Heb vroeger eens geprobeerd te vissen ook , dat was helemaal een drama :hammer:

Als je bij 4.8V blijft, is het wel handig om te meten hoever de spanning inzakt als je beide servo's bedient. Misschien is je pakket wel niet zo "fris" meer, en dat kan "bibberende" servo's opleveren.

Normaal gezien gaan we met de club pas eind juni beginnen varen, dus ik heb nog wat tijd.
Dus ondertussen maar wat verfraaien, vloertje gelegd naar voorbeeld van Dhr. J.Schippers .
full

Zouden er nog onderdelen zoals relingen of zo te vinden zijn ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Guyken,

Complimenten mbt tot het gelegde vloertje. De Comtesse kan qua uiterlijk echt een aardig bootje worden als je er wat energie in wil steken.

De volledige beslagset van de Robbe Comtesse is gewoon nog te krijgen via modelbouwinkels aangezien het model nog immer in de schappen ligt.

Ik vind persoonlijk de beslagset wel ietwat aan de prijzige kant, rond de 35 a 40 euro, maar je hebt wel gelijk weer een hoop onderdelen. Je zou het via Q.....nl eens moeten bekijken of even een telefoontje aan wagen. Daar is waar ik de meeste onderdelen weg haal en ook het beslagset heb besteld vorig jaar.

Verder zeil ik met een Hi-tec Big scale servo en een Futaba 3003 stuurservo, Het accupakket bestaat uit een 4x GP 1,2 2700mA pakketje. Meer dan genoeg power om het 7 uurtjes achtereen vol te houden. Verder zeilt de Comtesse net als al mijn andere modellen met een Futaba R617HS 2.4Ghz ontvanger wat me een ruim bereik geeft van meer dan gewenst (+ 500meter)

Succes met het opknappen van deze boot, ik zal ze blijven volgen, kheb er zelf nog eentje liggen waar ik helaas nu niet meer aan toe kom om te doen zal wel op zolder blijven liggen voor 'ooit'.

Ondertussen nog wat bijgewerkt en een kapitein aan het roer. En ook al een paar keer gaan zeilen. Wat een aangename afwisseling met het vliegen. Rustig, ontspannend, zalig gewoon:cool: en aan wind geen tekort deze "zomer"
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back