Caudron c460

Zo, toch maar weer een projectje begonnen in aanloop naar di IFFY, Coudron racer, mooi van lelijkheid;)
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scratch build, in het begin met tekening, inmiddels maar vanuit de hand;).
ik heb t rompje hier en daar wat extra latjes gegeven, eea was wel heel fragiel...
Vleugeltjes zou ik ook nog wel iets stijver willen hebben, wellicht dat ik daar nog wat op verzin...
''Losse'' stuurvlakken leveren extra punten op toch?mmmm, ik ga weer ff bouwen;)
 
gewicht zal van doorslaggevend belang zijn....met zulke korte vleugeltjes. voor de rest denk ik vooral voordeel te hebben van zo'n lange romp; het lijkt me makkelijker trimmen en je kan dr een aardig stukje rubber in kwijt;)
ik heb het vleugelprofiel aangepast, idd met de bedoeling dat de vliegsnelheid niet al te hoog komt te liggen, niet zozeer dikker gemaakt, maar meer een ''hol''-profiel. ook de instelhoek ga ik iets vergroten naar +. het projectje schiet aardig op, vandaag of morgen kan de bespanning op de onderdelen;) uiteraard volgen de foto's;)
 
.
Gave kist!!

En ondanks de kleine en tapse vleugeltjes kan het wel hoor. Heb het model wel vaker gezien als rubber model.

En deze doet het ook prima:

c460-010.jpg


Volgens deze website: "I got a couple rough test flights in Wednesday evening and a 1:10 minute official flight was recorded on Thursday for Scale."

Groeten, Ramses
 
Mooie foto zeg, ik ken de site waar je m vandaan hebt, geweldig mooie modellen daar;)
ben ook wel overtuigd dat t zal vliegen, anders zou ik niet begonnen zijn met bouwen;)
 
Ik kan niet helemaal goed de constructie van de achtervleugel zien, maar die rolroeren zien er erg natuurgetrouw uit, ook de kruisverbindingen. Die hoogteroeren zijn ook fantastisch. Worden ze uiteindelijk vastgelijmd? Je zou er haast RC in willen gaan zetten. Kun je nog wat closeup foto's maken?
 
Ik kan niet helemaal goed de constructie van de achtervleugel zien, maar die rolroeren zien er erg natuurgetrouw uit, ook de kruisverbindingen. Die hoogteroeren zijn ook fantastisch. Worden ze uiteindelijk vastgelijmd? Je zou er haast RC in willen gaan zetten. Kun je nog wat closeup foto's maken?

Bij de peanut klasse krijg je extra puntjes voor ''losse'' stuurvlakken, allemaal vanuit het schaal-standpunt..Ik lijm deze niet vast, het plan is om met 2 stukjes staaldraad van 0,3 mm het ''scharnier'' te maken, zodat trimmen ook daadwerkelijk goed kan gebeuren met de originele stuurvlakken.
Ik heb idd al s een kistje gebouwd met rc erin, n spitfire van ongeveer 40 cm span. het vloog, niet geweldig;)
 
Dat ziet er goed uit en in dit tempo ruim op tijd af voor de IIFI. Wat ge je doen voor de V-stelling? Vuistregel is dat bij een laagdekker de vleugeltips even hoog moeten komen als de schroefas.
Bij de vleugelaanzet zou ik de romp nog wat verstevigen. Bij een zware landing vrees ik dat de spantjes naar binnen vouwen.

Heb je al ideeen voor het maken van het neusbloklager? Vraag maar als je hulp nodig hebt.
 
Dat ziet er goed uit en in dit tempo ruim op tijd af voor de IIFI. Wat ge je doen voor de V-stelling? Vuistregel is dat bij een laagdekker de vleugeltips even hoog moeten komen als de schroefas.
Bij de vleugelaanzet zou ik de romp nog wat verstevigen. Bij een zware landing vrees ik dat de spantjes naar binnen vouwen.

Heb je al ideeen voor het maken van het neusbloklager? Vraag maar als je hulp nodig hebt.

Kan iemand me helpen bij het maken van een neusbloklager?:D
 
Manne, ik wil niet zeuren maar de naam van de fabriek die deze kist heeft ontworpen is Caudron, met een A...
En het was de inspiratie van George Aldrich toen hij als puber zijn Nobler ontwierp, maar dat is meer iets voor het lijnbesturingsforum.
 
full
full

het kan allemaal heel veel netter, maar ik ben tevreden zover met het resultaat, sterk genoeg en tot nu toe 5,7 gram...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan iemand me helpen bij het maken van een neusbloklager?:D

Wat voor hulp heb je nodig? Je kan wat goede tips vinden op:
- Bouw een vliegend schaalmodel

Ik gebruik zelf vaak dun messing waar ik een gaatje van 0,5 - 1,0 mm in boor, afhankelijk van de gebruikte asdikte. Een plaatje aan de voorkant van het neusblok en een aan de achterkant. Na het boren knip ik het plaatje in het gewenste formaat en model. Handig is een ruitvorm, waarvan je de twee puntige uiteinden naar achteren vouwt zodat je een soort krammetje krijgt. Dit druk je dan zo vast in het balsa neusblok en lijm je dan vast. Het plaatje aan de achterkant van het neusblok moet je verplaatsbaar houden zodat je de domping en zijtrek kunt aanpassen. In plaats van messing of blik kun je ook dun triplex gebruiken. Dat impregneer ik dan met secondenlijm zodat het voldoende stevig is.

Zorg dat de propelloras niet te veel speling heeft en smeer de lagerpunten met een beetje olie. Gebruik een kraaltje tussen het neusblok en de propeller om te zorgen voor een soepele loop.

Kun je hier wat mee?

Gr.
Wout
 
Back
Top