ccpm???

  • Topicstarter Topicstarter Motha
  • Startdatum Startdatum
M

Motha

Guest
Hallo ik ben nog vrij nieuw hier nou zie ik bij een heleboel helis met ccpm maar wat houd het eigenlijk in ??
 
Even googelen levert o.a. de volgende uitleg op:

More and more recently introduced machines are using some form of moving swashplate system incorporating Cyclic/Collective Pitch Mixing (CCPM). They can take many forms and the essential mixing can be accomplished mechanically, electronically, or by a mixture of both.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik heb zojuist ook weer iets geleerd :D:D

Groet van Thierry.
 
Dat wil zeggen dat je 3 servo's hebt die de swashplate aansturen, en gemixed worden, zodat ze zowel de aansturing voor de collective (bladhoek - alle servo's tegelijk) als de aansturing van de cyclic (stand van de rotor - servo's apart) doen.

Maar voor een uitgebreide uitleg moet je de FAQ hier eens doornemen en eventueel verder googelen. De uitleg is hier al vaak gegeven.
 
ccpmScreen15.gif


Spreekt voor zich
 
ok nu is het me wel duidelijk maar wat is dan echt een voordeel van een ccpm of een gewone??
 
Ik ben niet helemaal thuis in de heli's maar ccpm heeft een stuk minder mechanisch bewegende delen. Dus zal naar mijn idee een meer spelingsvrije aansturing hebben.
Of er nog meer voordelen aan zitten....vast wel en ook zo zijn nadelen maar ik weet ze niet.

Even snelle servo's is wel handig anders trekt je heli iedere keer weg bij het geven van één of andere input. voornamelijk knick en pitch als die servo's niet gelijk op gaan.
 
Een voordeel is bijvoorbeeld dat bij ccpm er 3 servo's tegelijk werken aan de pitch, wat voordelen biedt onder hogere belasting (hoger dan 1 servo tegelijk zou aankunnen)
 
Phasing kan ook met Mccpm;-)

Interactie is dat als je pitch geeft dat er per ongeluk roll of nick meegegeven kan worden, waardoor je heli een kant opgaat.

Phasing is dat je stuursignalen een aantal graden gedraaid doorgegeven worden.
 
Een voordeel is bijvoorbeeld dat bij ccpm er 3 servo's tegelijk werken aan de pitch, wat voordelen biedt onder hogere belasting (hoger dan 1 servo tegelijk zou aankunnen)
Echter, die drie servo's kunnen ieder maar een deel van hun uitslag voor pitch kunnen gebruiken want de rest is nodig voor rol en nick. Qua kracht schiet je er daardoor niet zo veel mee op.
 
Laatst bewerkt:
Echter, die drie servo's kunnen ieder maar een deel van hun uitslag voor pitch kunnen gebruiken want de rest is nodig voor rol en nick. Qua kracht schiet je er daardoor niet zo veel mee op.

Met ongelijke swash hoogte (door een roll en daarbij pitch) kan ik me voorstellen dat het niet veel winst biedt tov bijvoorbeeld het raptor systeem.

Maar als je alleen maar pitch zou geven duwen ze alledrie met gelijke mate de swash omhoog. (dit bedoelde ik)
Op een bepaald punt heb je toch je gewilde uitwijking m.b.t pitch graden en maakt het toch niet uit (voor je pitch) of dat hij niet zijn hele uitslag kan gebruiken.

Ander voordeel is: Rollen worden 2 servo's gebruikt en nick 3.
Die dus ook samenwerken om een beweging te realiseren.
Dus als er bij een rol een v/d twee niet meewerkt dan doet de andere servo nog altijd zijn beweging. Wat resulteerd in minder uitslag maar evengoed een rol. Als een servo dus kapot gaat heb je nog een beetje kans om te landen ;)
 
T.o.v. mechanisch mixen is het gewoon lichter en directer aangestuurt, dus minder wrijving en kans op verloop of mankementen.
Daarnaast bied het meer/makkelijker mix instelmogelijkheden.
Een zo'n laag mogelijk gewicht is voor RC vliegen eigenlijk altijd belangrijk.
 
Zoals in bovenstaande post, elke heli heeft CCPM namelijk Mechanisch of Electronisch.
In de volksmond wordt eCCPM vaak als CCPM aangeduid en mCCPM als mechanisch gemixed. Voordeel is dat er meer servo's tegelijk samenwerken waardoor er meer kracht beschikbaar is (dat er maar een deel van het servobereik voor de pitch wordt gebruikt doet niets af aan het feit dat er meer stuurkracht beschikbaar is, er is hoogstens een minder grote resolutie haalbaar maar dat is een ander verhaal) De heli voelt hierdoor "strakker" aan, hij reageerd direkter op stuuruitslagen.

Nadelen zijn inderdaad interactie, en naar mijn weten heeft een fase verschil niets met eCCPM te maken, anders klopt er iets niet in je eCCPM zendersoftware of je gebruikt waardeloze servo's maar beide zijn niet direct relateerbaar aan eCCPM.

Er zijn verschillende eCCPM systemen, 3 punts vaak 120° maar ook in 135° en 140° bij de high-end heli's. De 135° en 140° hebben als voordeel dat er geen interactie meer optreed tussen nick en pitch. Er zijn ook 4 punt systemen welke van nature geen interactie hebben maar als nadeel hebben dat dit statisch overbepaald is. (waar lult ie nou weer over denk je, statisch overbepaald is bijvoorbeeld een tafel met 4 poten, die wiebelt altijd waar een tafel met 3 poten nooit wiebelt. M.a.w. een tuimelschijf aangestuurd door 4 servo's is overbepaald en daardoor worden de servo's nooit gelijk belast en is het moeilijk de servo;s "zonder brommen" te laten bewegen. Ze zijn soms tegen elkaar aan het werken. Dit systeem wordt vaak gebruikt bij schaal heli's omdat dit veel veligheid biedt, een servo mag helemaal stoppen en het werkt nog steeds!

Goed hopelijk is het duidelijk, anders horen we het wel ;-)

Michiel.
 
Zoals in bovenstaande post, elke heli heeft CCPM namelijk Mechanisch of Electronisch.

Niet dat ik mezelf een specialist durf noemen, maar ik heb toch al aan heli's geprutst die een aparte pitchservo hebben. Daar gebeurt de mixing dan toch enkel voor de cyclic dacht ik.
 
Niet dat ik mezelf een specialist durf noemen, maar ik heb toch al aan heli's geprutst die een aparte pitchservo hebben. Daar gebeurt de mixing dan toch enkel voor de cyclic dacht ik.
Als er een aparte pitch-servo is (zoals bij mijn Raptor50), dan is het meestal een mechanisch gemixte (mCCPM). CCPM heb je als de swash zowel je cyclic aanstuurt als je pitch. Zitten er 3 servo's direct op je swash is het eCCPM (electronisch, vanuit de zender wordt de mixing geregeld), heb je 2 direct op de swash en 1 aparte servo die bijv. middels een pitchbrug de swash aanstuurt, dan is het mechanisch gemixed. Een niet CCPM heli is bijvoorbeeld de Walkera 36. Deze heeft 2 servo's op de swash voor nick en roll, en aan de onderkant van de heli zit een servo die middels een stangetje door de mainas de pitch aanstuurt direct op de bladen (dus buiten de swash om).
 
ok ok zo te zien heb ik aleen met specialisten te maken.
Ik ben nu wel duidelijk wat ccpm inhoudt ik hoop als ik problemen krijgt dat jullie mij kunnen helpen.

Zijn er nog leuke plekken om te vliegen in rotterdam omstreken?:D
 
... Voordeel is dat er meer servo's tegelijk samenwerken waardoor er meer kracht beschikbaar is (dat er maar een deel van het servobereik voor de pitch wordt gebruikt doet niets af aan het feit dat er meer stuurkracht beschikbaar is, er is hoogstens een minder grote resolutie haalbaar maar dat is een ander verhaal) ...
CCPM servo moet zowel voor rol, nick als pitch uitslag zorgen. Daarvoor is een grotere hevel nodig dan bij non CCPM, waardoor de kracht per servo minder wordt.
 
Met een setje goede servo's zul je nagenoeg geen last hebben van pitch-interacties. :)

Niet elke heli heeft overigens e-ccpm of m-ccpm. Je hebt ook nog de 'gewone' cp heli's welke maar met 1 servo pitch aansturing hebben. De 2 cyclic servo's staan dan los van het pitch gedeelte en de swashplate zal bij het geven van pitch ook niet omhoog of omlaag gaan. Een Falcon 3D is hier een voorbeeld van.
 
Back
Top