CD-Rom Brushless met Alu Rotor. Is dit beter of slechter??

Tadango

Forum veteraan
Ik zit te denken aan een rotor met meenemer uit 1 stuk van alu. Is lichter en ook beter als je dikkere spoelen wikkelt dan origineel. Maakt het veel uit of de rotor (ivm magneten en ring effect) van metaal of alu is?
 
Ik heb ook rotors gezien van karbon, kan dus wel. Heeft het verder enig effect op de motor? Vermogen? Rendement? Minder toeren per volt (Heb ik nodig eigenlijk :))?
 
Het resultaat is een veel hogere Kv en een veel lagere Kt(=Km). De flux is lager en wordt ook nog eens niet geconcentreerd/verzameld. Lees in bovenstaande Ezone/RCgroups thread maar eens het commentaar van Christian Lucas, de vader van de LRK, werkzaam bij http://www.magnetmotor.de (o.a. e-motoren voor bussen en pantservoertuigen). Mijn commentaar daar mag je ook lezen ;)

Heb je motoren gezien van carbon of rotors versterkt met carbon/kevlar/aramide? Welke?

Er wordt gewerkt aan stator-ijzerloze dhz motoren zonder ijzer in de stator (dus wel met een ijzeren fluxring):
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3828
De Kontronik Tango is ook zo'n motor met luchtspoelen. Hoge Kv. Voordeel: lager gewicht, hogere rendement
 
Hoi,

Nu ben ik een leek op het gebied van electro :oops:
Heb wel hier een defecte DAT recorder.
Zal daar ook een brushless motor inzitten?

Een DAT recorder is vergelijkbaar met een video recorder wat betreft systeem.

Groeten,
Rob
 
Ga je nu de ring en de meenemerplaat uit een enkel stuk ijzer maken? Als je toch uit vol materiaal draait, kun je de meenemerplaat conisch maken, a la Torcman, maakt hem wat stijver.
 
Nee ik draai metaal niet zelf. Die gebruik ik gewoon weer van de originele. Ik dacht dat als alu goed werkte het mischien lichter kon en dan was het de moeite waard. Maar als een metalen rotor gewoon beter is hou ik die.
 
Back
Top