cdi ontsteking

Nico,

Uit ervaring weet ik inmiddels dat het beter is om met 2 losse 1 cilinder ontstekingen te werken.
Als je met 2 magneten werkt zal je motor niet het toptoerental halen omdat de onsteking niet zoveel vonken/minuut kan leveren (hij moet nl per omw 2x vonken en dit vindt hij niet zo lekker en zal bij 10 a 11000 vonken stoppen. 11000 vonken = 5500 omw voor je motor.

en anders magneetjes van een toereregelaar bestellen, bijv de Gv-1 van futaba,

deze zijn 5 mm

Ik moet natuurlijk twee magneetjes plaatsen, omdat het een lijn ipv een boxer is, maar wat moet de positie van de magneten zijn t.o.v. BDP?
bvd;
Nico

@Nico.. praktisch is het ontstekingstijdstip nodig want het vastplakken van zo'n magneet/pulsgever, als ik het ff goed begrijp, dan moet je zeker weten in één keer goed zitten.

Probleem is het exacte moment van vonken hangt mss wel samen met de afstelling van de magneet en de stator, ofwel hoe dicht die erop moet komen. Reed-contacten in de elektronica lijkt een prima vergelijking, en dan wordt het duidelijk waar het over gaat.

Er zijn simpelweg geen bruikbare merktekens op het vliegwiel te vinden. En wellicht andere gegevens wat dat betreft. Dus eerst; de magneet afstellen en vervolgens de afstellingen doen op de motor.

Dan moet ik even de afbeelding zoeken die ik zal posten in de komende week.
Ik zal je een eindje op weg helpen met het doorgeven van de afstelling tussen de magneet en stator, in het kort de "luchtspleet" of "gap" die je universeel zou kunnen gebruiken.

@ Zore;
ik heb een "ring"gemaakt rond de propmeeneemer, waar de magneten in komen, die ik kan verdraaien, en wordt geborgd mbv 2 "made schroefjes".
dus wat tijdstip aangaat, kan ik nog alle kanten op ;-)

Back