Cel stuk?

Beginnersvraag: Probleem? Mijn lipo is inmiddels opgeladen. Lader stopte bij ruim 12 volt. Ik heb een 3 cels lipo 2500 mah, maar de balancer gaf slechts 2 rode lampjes aan, terwijl hij ze wel alle drie laat knipperen bij het aanzetten van de balancer.
Ik vermoed dat er een cel stuk is? Kan dat of wil 'ie dan zowieso in het geheel niet laden? Kortom: hoe kom ik erachter of er een cel stuk is?

Inderdaad gewoon even meten, dit kan bijvoorbeeld door de balanceraansluiting. (let op geen kortsluiting maken natuurlijk). Maar dat niet alle lampjes knipperen wil niet zeggen dat er cellen stuk zijn. Meestal knipperen ze als ze aan het balanceren zijn, en dat balanceren gebeurt bij veel balancers vaak door cellen die voller zijn dan de andere iets te ontladen. In dat geval had de cel die niet knipperde de laagste spanning. Niet direct iets om je zorgen over te maken dus.

Beginnersvraag: Probleem? Mijn lipo is inmiddels opgeladen. Lader stopte bij ruim 12 volt. Ik heb een 3 cels lipo 2500 mah, maar de balancer gaf slechts 2 rode lampjes aan, terwijl hij ze wel alle drie laat knipperen bij het aanzetten van de balancer.
Ik vermoed dat er een cel stuk is? Kan dat of wil 'ie dan zowieso in het geheel niet laden? Kortom: hoe kom ik erachter of er een cel stuk is?

Ik denk eerder dat de balancer van 2 cellen (rode leds) de amp´s regelt.

Van 3 cellen gaat dat niet bij een 3celler.

Niks aan de hand also.:D

Mvg Johan

Okay, ik denk dat de cellen het wel overleefd hebben. Ik meet nu de volgende (te hoge) waarden: 4.20, 3.97 en 3.94 Volt. Totale onbelaste uitgang: 12.13 Volt.
Vraag: moet ik nu ontladen of kan ik 'm gewoon gebruiken?
Bovendien vind ik het gek dat de balancer deze cellen niet onder gelijke spanning heeft geladen. Is het wel juist dat ik verschillende waarden meet?

Normaal zou de spanning min of meer gelijk moeten zijn na het balanceren. Die waardes van jou lopen wel heel ver uit elkaar na te hebben geblanceerd.

Stevo

Ik meet nu de volgende (te hoge) waarden: 4.20, 3.97 en 3.94 Volt.
Bovendien vind ik het gek dat de balancer deze cellen niet onder gelijke spanning heeft geladen. Is het wel juist dat ik verschillende waarden meet?

Waarom denk je dat deze waarden te hoog zijn?
Een pas volgeladen Lipocel zou 4.20V moeten zijn.
Wel merkwaardig dat ze niet gelijk zijn, werkt die balancer wel goed?
Misschien nog eens opnieuw balanceren, de lader is misschien te vroeg afgeslagen, terwijl de balancer nog bezig was :-(
Welke lader?
Welke balancer?

Laatst bewerkt:
Ik begreep dat ik de balancer ook aan kan zetten zonder gebruikmaking van de lader en dat hij dus alleen gaan balanceren?
Ik heb een Swallow lader en een Robbe balancer (model 8446)
Lipo's geladen op 2,5 Amp en 11,1 Volt. Vreemde was ook dat de lader wel hoger is gegaan dan 11,1 Volt tijdens het laden.

11,1 is je nominale spanning , je laadspanning is altijd iets hoger .

Hoe hoog precies is afhankelijk van je lipo's. Als ik me niet vergis ligt de piekspanning ergens rond de 4,2 volt voor de meeste ....

Dan kom je dus rond de 12,6 volt voor een echt afgeladen vol pack.

De spanning van een volle cel is 4,2 volt, dit betekend dat er slechts één cel echt vol is. Vreemd is wel dat het spanningsverschil na balanceren zo groot is. Zou proberen opnieuw te balanceren, wel eerst de grbruiksaanwijzing van de balancer nogmaals goed doorlezen!! Voordat je deze accu gaat gebruiken moet je wel eerst de spanning onderling gelijk zien te krijgen. Eventueel kun je ook de cellen apart laden als een een cel pack.

Back