Center of gravity (cg)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als je spreekt over een balanspunt dan is dit zeker niet te vergelijken met het vaste zwaartepunt wat voor vliegtuigen geldt.

    Ik ben van mening dat je de term balanspunt moet laten varen en alleen moet spreken over het zwaartepunt omdat het vrij verwarrend werkt zeker voor beginners. Met het zwaartepunt kan je niet veel spelen maar een balanspunt is wel variabel en dat kan je overal neerleggen door het voorwerp ergens vast te pakken anders dan onder de vleugel en dan alleen maar gewicht hoeft toe te voegen totdat het weer horizontaal hangt.

    Trouwens de aanduiding met een pijltje noemt men al tig jaren een zwaartepunt in de vliegtuigbouw. ;)

    Aanduiding ZW.JPG
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanochtend vroeg, kwam er al een bevel van mijn uiterst strenge :D vlieginstructeur van zaterdag a.s. om de lipohouder 1cm naar
    achter te plaatseren :). " en vlug een beetje"
     
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Sorry? Met het zwaartepunt valt niet te spelen? Zwaartepunt in modelbouw en fysica is gewoon wat het is: het centrum van de massa.

    Dus steek je lood in de neus gaat het zwaartepunt naar voren.

    Punt....

    De pijltjes wijzen naar het GEWENSTE BALANSPUNT voor het corrigeren van het actuele zwaartepunt naar het door de fabrikant gewenste zwaartepunt, waarbij dat gewenste zwaartepunt bereikt is als het vliegtuig in balans is bij ondersteuning op de pijltjes.

    Daarmee zijn de pijltjes niet ineens het zwaartepunt geworden.

    Duh!

    Lezen, lezen en nog eens lezen.

    Ik heb niet perse gelijk. Het woordenboek en de rest van de wereld heeft gelijk.

    Stop nou eens met fysica verkrachten door niet gestandaardiseerde begrippen te introduceren of gebruiken zonder definitie.

    Als jij de pijltjes zwaartepunt wil noemen, go ahead.

    Maakt echter mijn verhaal niet onjuist.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Naar mijn bescheiden mening, komen we toch vaak weer bij U uit meneer GJVO ;) :D.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij blijven we rondjes lopen.
    spijkers op laag water met woorden die hetzelfde of bijna hetzelfde betekenen..


    Ik sluit dit topic even, aangezien het huidige onderwerp en toon de wens van de topicstarter te buiten gaat.
    Als dit onderwerp verder behandeld moet worden, zie ik iemand vanzelf een nieuw topic openen.
    ik wil zelfs een deel van deze discussie daarheen kopieren, indien gewenst. roep maar.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina