Cessna 182 Skylane motor werkt niet

Hallo,

Ik ben na lange afwezigheid weer terug op dit forum omdat ik graag wat info zou willen hebben.

Ik heb kortgeleden een Cessna 182 Skylane gekocht. Dit omdat ik vliegen met de heli (Typhoon) op het moment nog steeds niet aandurf. Ik heb al een tijdje een kleine heli om binnen te vliegen, als het goed is een goed model om heli te leren vliegen zonder al te veel kans op schade en dergelijke (Nine eagles solo pro), en nu dus sinds een poosje de Cessna omdat ik het daar wel mee aandurf om mee te vliegen buiten.

Maarr... De propellor draait niet. Ik heb een keer eerder eerder tijdens testen binnen wel een draaiende prop gehad, toen was ik zo stom om de prop niet er af te halen (in het boekje met de opbouw beginnen ze met de prop, ja weet ik veel..), nieuw prop gekocht omdat de oude kapot geslagen was op mn hand (zender stond ''gespiegeld'' ingesteld) en direct zender correct in laten stellen bij de winkel.

Nu ligt er sneeuw (wil graag landen met mijn drijvers op de sneeuw, lijkt me namelijk ideaal en vooral als 1e vlucht), en wil ik vliegen maar draait de prop niet meer.. Ik kan niets vinden, alles reageerd op de zender, maar de prop niet. Eerst zender aan, dan vliegtuig, alles doet het behalve dus de prop.
Ik heb de ontvanger gecontrolleerd, alle stekkers zitten (naar mijn idee) goed. Tenminste, alle stekkertjes zitten gelijk ten opzichte van elkaar, en licht brand, alle functies werken behalve dus de prop.. Het zal toch niet dat de motor nu al kapot is? (ja de prop sloeg tegen mijn hand, is kapot gegaan enheeft toen nog even vrij kunnen bewegen, dus hij deed het wel).

Ik snap er echt niets van.. (de motor zat vooraf al geinstalleerd, hoef alleen dat kabeltje in de zender te steken, de rest is weggewerkt dus kan er in principe ook niet bij :S)

Heeft iemand wat tips of ideeen? Ik geloof best dat het een simpel probleem is, denk zelf een soort van verkeerde instelling op mijn zender (?) of beveiliging(?)
(Oja zender: Futaba 6EX-2.4GHz)

Hopelijk weten jullie het :)

Groetjes,
Michael
Zwolle

Zit de stekker van de regelaar wel in de throttle uitgang van je ontvanger ? Heb je je zender als heli ingesteld en je throttle hold erop ?

Als je je zender aanzet en daarna het vliegtuig, piept de regelaar dan wel ?

Zit de stekker van de regelaar wel in de throttle uitgang van je ontvanger ? Heb je je zender als heli ingesteld en je throttle hold erop ?

Als je je zender aanzet en daarna het vliegtuig, piept de regelaar dan wel ?

De stekkers zijn gelabeld met channelnummers, de ontvanger is ook genummerd, de motor is channel3 (toch?:$) en zit in poort 3.

Ik heb geen idee of de zender ingesteld staat als heli, heb geen ervaring met deze zender om eerlijk te zijn. Het boekwerk wat er bij zit maakt hte me ook niet duidelijker, is te technisch en uitgebreid, en ik vind gewoon dat het spul moet doen wat ik er mee wil, maar hoef niet alle in and outs te weten:$

The trottle holdknop staat idd naar beneden (dus aan)(tenminste de rechter ''schouderknop''?). want als ik hem naar boven toe doe dan zet ik hem op ch6. flaps. En mijn flaps (tenminste die voor te landen ''remmen'') reageren nu op de ''klik''knop links. (staat channel5 bij, en staat nu op gyro, maar dan staan de flaps gewoon omhoog) Deze stekkers verplaatsen? op de labeltjes staan nameljik wel nummers, en deze nummers zitten nu in de bijbehorende poorten:S (zo is channel6 lichten, maar die gaan niet uit of aan mbv de zender, enkel alleen uit of aan door stekker te plaatsen of niet..)

Michael

[edit de zender piept als ik deze aan doe, eenmalig, als ik het vliegtuig aan doe, geen piep. wel brand het lampje op de ontvanger groen]

Laatst bewerkt:
Tijdens het aansluiten van de accu moet het gas echt op 0 staan, anders zal de regelaar niet initialiseren met de motor. Dus kijk dat nog eens goed na en zorg dat ook de trim van het gaskanaal neutraal staat.

Zullen we eerst eens verder gaan met welk merk je hebt ? dan kan ik eens wat opzoeken op het internet en ff foto's e.d. bekijken zodat ik weet welke functies enzo je hebt.

Bladzijde 16 van de manual.

To reverse a servo:
1. Enter the programming mode and use the MODE key to access the REVR function.
2. Use the SELECT key to select the channel you wish to reverse.
3. Push the DATA INPUT lever downward for 0.5 seconds to reverse the servo (REV), or push
the lever upward for 0.5 seconds to make the servo operate normally (NOR). The arrow will
indicate the condition of the servo (normal or reversed).
4. Use the SELECT key to display other channels to be reversed.

Mvg Johan

Ps: zet je woonplaats onder je naam.
Misschien zit je buurman ook hier op het forum.

Laatst bewerkt:
Tijdens het aansluiten van de accu moet het gas echt op 0 staan, anders zal de regelaar niet initialiseren met de motor. Dus kijk dat nog eens goed na en zorg dat ook de trim van het gaskanaal neutraal staat.

Ik denk ook dat dit je probleem is!

Dus zender aanzetten, dan vliegtuig aanzetten. (laat iemand die even vasthouden voor het geval je het weer fout hebt) en dan je gas naar beneden trimmen totdat je bliepjes hoort. Dit is een beveiliging zodat nooit ineens volgas je vliegtuig ervandoor gaat als je hem aan zet...

Gas hoef je niet te trimmen bij Fasst.

Maar als het gaskanaal (is altijd 3de kanaal bij fasst ) niet op REV staat zal hij nooit beginnen.

En bij het testen en uitproberen van electro de propellor er eerst af halen . ;)

Mvg Johan

Ik snap je niet :$

wat verder betreft de reverse mode van het gas, dit betekend waars de rechter stick zo instellen dat helemaal naar boven gas uit betekend, en naar beneden ga op zn max? (ik heb hem juis liever anders, en als het goed is staat dat nu zo)
Dit is als het goed is nu correct ingesteld in de winkel Quartel, omdat dus eerst niet het geval was.

Ik heb trouwens ook beide geprobeerd, zender aanzetten met rechter stick helemaal omhoog, en aanzetten met helemaal omlaag, gebeurd niets.

de prop is er al een tijdje af, maak de fout niet nog een keer ;)

wat betreft mijn woonplaats, dit is Zwolle, staat in mijn naam, maar weet niet hoe ik dit verder kan plaatsen als ''handtekening''.

Grt

ik vind gewoon dat het spul moet doen wat ik er mee wil, maar hoef niet alle in and outs te weten
Natuurlijk wel: Je wilt modelvlieger worden of niet.
Niet van die slappe smoesjes, je doet je best maar....;)

Wat ben ik blij dat ik opgegroeid ben in een tijd toen modelvliegen nog simpel was. En dat ik met de ontwikkelingen heb kunnen meegegroeien.
Meteen beginnen met een 4 functie RC model is voor de gemiddelde mens veel te hoog gegrepen. Laat staan als ze dat nog eens op eigen houtje willen.
Het probleem zit 'm in het kunnen vertalen van -op zich goede- tips in een forum als dit naar de praktijk.
En wel zodanig dat je die zonder nadenken meteen goed toepast.
Je zult de eerste niet zijn die dat lukt, maar dan hoor je wel bij een heel kleine elite....

Van de rest crasht een deel en geeft meteen op. ("veel te moeilijk", "rothobby", enz.)
Een ander deel geeft niet op en crasht opnieuw en opnieuw en....geeft op.
En een heel klein deel krijg nog net op tijd de slag te pakken of krijgt hulp van andere modelvliegers, al dan niet in clubverband.
Zorg dat je zo snel mogelijk bij die laatste groep komt, we willen hier nog veel lezen over je succesvolle vluchten.

Natuurlijk wel: Je wilt modelvlieger worden of niet.
Niet van die slappe smoesjes, je doet je best maar....;)

Wat ben ik blij dat ik opgegroeid ben in een tijd toen modelvliegen nog simpel was. En dat ik met de ontwikkelingen heb kunnen meegegroeien.
Meteen beginnen met een 4 functie RC model is voor de gemiddelde mens veel te hoog gegrepen. Laat staan als ze dat nog eens op eigen houtje willen.
Het probleem zit 'm in het kunnen vertalen van -op zich goede- tips in een forum als dit naar de praktijk.
En wel zodanig dat je die zonder nadenken meteen goed toepast.
Je zult de eerste niet zijn die dat lukt, maar dan hoor je wel bij een heel kleine elite....

Van de rest crasht een deel en geeft meteen op. ("veel te moeilijk", "rothobby", enz.)
Een ander deel geeft niet op en crasht opnieuw en opnieuw en....geeft op.
En een heel klein deel krijg nog net op tijd de slag te pakken of krijgt hulp van andere modelvliegers, al dan niet in clubverband.
Zorg dat je zo snel mogelijk bij die laatste groep komt, we willen hier nog veel lezen over je succesvolle vluchten.

Tsja, je weet et niet he, maar ik doe mijn best. Ik heb bewust dit vliegtuigje gekozen omdat het goed zou zijn en nouja ik durf hier (naar verwachting) meer mee dan de heli die ik heb.

Tuurlijk zou het fout kunnen gaan, de kans is betrekkelijk groot lijkt me, maja ik wil het wel proberen ;)

Maar dan moet ik eerst de motor aan het draaien krijgen, en dat lukt nog niet eens ..:p

Spring nog maar even bij Quartel naar binnen.

Anders is de sneeuw straks weg . :mrgreen: :rolling:

Mvg Johan

Die is op maandags gesloten.. Ik had gehoopt hier mogelijk het antwoord te vinden. Maarja nu is het alweer aan het schemeren, dus vliegen lukt het helaas niet meer.

En de sneeuw, tsja, heb wel het geluk dat ik aan de weilanden woon, blijft hopeljk nog wel even liggen :)

Kijk morgen wel even in de winkel, alhoewel met vliegtuig naar de stad is ook niet ideaal. Hoop nog steeds dat iemand met een geniale oplossing komt :D

Groetjes

de zender piept als ik deze aan doe, eenmalig, als ik het vliegtuig aan doe, geen piep. wel brand het lampje op de ontvanger groen

De piep in je model komt van je motor, piept hij niet zit waarschijnlijk je motor niet aangesloten of je regelaar is al doorgebrand!

Groeten

Gas hoef je niet te trimmen bij Fasst.

Maar als het gaskanaal (is altijd 3de kanaal bij fasst ) niet op REV staat zal hij nooit beginnen.

En bij het testen en uitproberen van electro de propellor er eerst af halen . ;)

Mvg Johan

Dus wel... :wink:

Met de zender die ik van jou gekocht heb, had ik precies hetzelfde probleem in combinatie met een goedkope esc. Die wilde ook soms niet draaien of starten... Ik moest dan altijd even kloten met de trim van het gas, tot onder nul voordat de esc bliebjes gaf en normaal wilde gaan werken... Het ligt niet aan fasst maar aan de esc...

Back