Cessna 182 Skylane motor werkt niet

Dus wel... :wink:

Met de zender die ik van jou gekocht heb, had ik precies hetzelfde probleem in combinatie met een goedkope esc. Die wilde ook soms niet draaien of starten... Ik moest dan altijd even kloten met de trim van het gas, tot onder nul voordat de esc bliebjes gaf en normaal wilde gaan werken... Het ligt niet aan fasst maar aan de esc...

Euh pardon? Met de zender die je van mij gekocht hebt?:S Ik heb voor zover ik mij nu herinner niets verkocht.

Nee, daar landen kan een probleem vormen, en om het dan vervolgens ergens te parkeren is al helemaal geen doen.....;)

Dat dacht ik dus al ;) Nouja, ik bedoel het meer als, regel het liever zelf thuis mbv dit forum dan dat ik naar de winkel ervoor moet ;)

Laatst bewerkt:
Met de zender die ik van jou gekocht heb, had ik precies hetzelfde probleem in combinatie met een goedkope esc.

Dat was een quote van mijn bericht . :D

Maar ik gebruik geen ESC waar je moet trimmen.

Hacker,Yeti en turnigy plush zijn de regelaars die ik gebruik .

Mvg Johan

Dat was een quote van mijn bericht . :D

Maar ik gebruik geen ESC waar je moet trimmen.

Hacker,Yeti en turnigy plush zijn de regelaars die ik gebruik .

Mvg Johan

Het was een turnigy esc! :bday:

Misschien lag het aan de sub-trim of end points of iets dergelijks... Turnigy is geen topmerk natuurlijk...

Fasst of geen fasst heeft niets te maken met wel of niet trimmen. De subtrim heeft hier verder ook al niets mee te maken, dat gaat alleen om de middenstand. Hacker regelaars moet je even goed instellen soms, zoals bv. de spin 99 heeft default geen lekkere endpoints.

Je zegt dat je de prop draaiend hebt gehad, maar dat het gaskanaal verkeerdom stond.

Daarna ben je naar een winkel geweest en die man heeft de zender voor je ingesteld.

Dikke kans dat nu je endpoints zo staan ingesteld dat de regelaar niet initialiseert.

Bladzijde 17 van de engelstalige manual. Op je foto's staat de zender uit, ik weet dus niet op welke taal hij staat, maar ga er even vanuit dat dat engels is.

Druk op 'Mode' en 'Select' tegelijk voor ongeveer een seconde. De zender komt dan in programming mode. Druk dan net zo lang op 'MODE' tot je 'EPA' op het scherm ziet.

Gebruik de 'SELECT' toets om naar kanaal 3 te komen. Doe je gasknuppel helemaal omlaag en kijk welke waarde hij aangeeft. Met de knop rechts naast het beeldscherm kun je deze instelling wijzigen, maak hem zo groot mogelijk (zal 140% zijn gok ik). Doe dan je gasknuppel helemaal omhoog, en herhaal deze stappen.

Controleer ook dit kanaal bij 'dual rate' (DR in schermpje ipv EPA). Daar zou minimaal 100% moeten staan voor kanaal 3, zowel met gas open als gas dicht.

Als je dit allemaal gedaan hebt, kun je het model erbij pakken.

Haal de prop er even af voor de zekerheid, voordat je verder gaat.

Goed.. nu zet je de gasknuppel op 'helemaal dicht' en gebruik je de trimknop (rechts naast de gasknuppel) en trimt hem helemaal naar beneden.

Dan je model aan. Dikke kans dat je dan direct succes hebt, je de motor hoort piepen, en als ie uitgepiept is, als je de gasknuppel ver naar voren beweegt, ook een draaiende motor.

Zo niet, zet dan het model weer uit, zet je gasstick op 'vol gas' en trim het gaskanaal helemaal naar boven. Herhaal dan bovenstaande, met dien verstande dat je dan de gasknuppel naar je toe trekt om te kijken of e.e.a. werkt.

Als hij de 1e poging werkt; harstikke mooi. Je zult nu waarschijnlijk merken dat je gasstick het eerste stuk niets doet en het laatste stuk ook niet. Het is dan even spelen bij de instellingen bij EPA om uit te vinden wat het juiste punt is.

Werkt hij bij de 2e poging, dan staat je gas kanaal nog verkeerdom. Welke stand hij dan ook in staat (je hebt 2 keuzes), het moet dan de andere keuze zijn. Zie ook de manual van je zender bij 'REV'.

Probeer bovenstaande even rustig, en post dan de resultaten hier.

Let op: niet je motor zonder prop landurig hard laten draaien. Testen of het werkt, dan de prop er weer op en crashen maar.. eh.. ik bedoel vliegen :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Fasst of geen fasst heeft niets te maken met wel of niet trimmen. De subtrim heeft hier verder ook al niets mee te maken, dat gaat alleen om de middenstand. Hacker regelaars moet je even goed instellen soms, zoals bv. de spin 99 heeft default geen lekkere endpoints.

Je zegt dat je de prop draaiend hebt gehad, maar dat het gaskanaal verkeerdom stond.

Daarna ben je naar een winkel geweest en die man heeft de zender voor je ingesteld.

Dikke kans dat nu je endpoints zo staan ingesteld dat de regelaar niet initialiseert.

Bladzijde 17 van de engelstalige manual. Op je foto's staat de zender uit, ik weet dus niet op welke taal hij staat, maar ga er even vanuit dat dat engels is.

Druk op 'Mode' en 'Select' tegelijk voor ongeveer een seconde. De zender komt dan in programming mode. Druk dan net zo lang op 'MODE' tot je 'EPA' op het scherm ziet.

Gebruik de 'SELECT' toets om naar kanaal 3 te komen. Doe je gasknuppel helemaal omlaag en kijk welke waarde hij aangeeft. Met de knop rechts naast het beeldscherm kun je deze instelling wijzigen, maak hem zo groot mogelijk (zal 140% zijn gok ik). Doe dan je gasknuppel helemaal omhoog, en herhaal deze stappen.

Controleer ook dit kanaal bij 'dual rate' (DR in schermpje ipv EPA). Daar zou minimaal 100% moeten staan voor kanaal 3, zowel met gas open als gas dicht.

Als je dit allemaal gedaan hebt, kun je het model erbij pakken.

Haal de prop er even af voor de zekerheid, voordat je verder gaat.

Goed.. nu zet je de gasknuppel op 'helemaal dicht' en gebruik je de trimknop (rechts naast de gasknuppel) en trimt hem helemaal naar beneden.

Dan je model aan. Dikke kans dat je dan direct succes hebt, je de motor hoort piepen, en als ie uitgepiept is, als je de gasknuppel ver naar voren beweegt, ook een draaiende motor.

Zo niet, zet dan het model weer uit, zet je gasstick op 'vol gas' en trim het gaskanaal helemaal naar boven. Herhaal dan bovenstaande, met dien verstande dat je dan de gasknuppel naar je toe trekt om te kijken of e.e.a. werkt.

Als hij de 1e poging werkt; harstikke mooi. Je zult nu waarschijnlijk merken dat je gasstick het eerste stuk niets doet en het laatste stuk ook niet. Het is dan even spelen bij de instellingen bij EPA om uit te vinden wat het juiste punt is.

Werkt hij bij de 2e poging, dan staat je gas kanaal nog verkeerdom. Welke stand hij dan ook in staat (je hebt 2 keuzes), het moet dan de andere keuze zijn. Zie ook de manual van je zender bij 'REV'.

Probeer bovenstaande even rustig, en post dan de resultaten hier.

Let op: niet je motor zonder prop landurig hard laten draaien. Testen of het werkt, dan de prop er weer op en crashen maar.. eh.. ik bedoel vliegen :P

Top, hardstikke bedankt voor zon lange en overduidelijke beschrijving. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om naar de winkel te gaan ivm drukte, dus dit ben van plan om hier morgen mee bezig te gaan. Als alles wat lichter is etc, denk ik dat alles wat makkelijker gaat :)

Ik hou je op de hoogte, hardstikke bedankt in ieder geval!

michael

>>ik kort hem maar even in<<

Dit is het probleem geweest, zo simpel maar je moet het maar even weten. Hij doet het, en inderdaad exact zoals je het zegt (eerste stukje doet hij niets, laatste stukje niet geprobeerd omdat ik hem nog niet op vol gas hoef)

Maar dan nog een vraag:
Als ik de zender uitdoe, met de het vliegtuig nog aan gaat deze dus op volle toeren gas geven. Ik begrijp dat dat ter veiligheid ofzo is, maar stel, ik ben zo stom om dat vliegtuig te landen en eerst de zender uit te doen en het vliegtuig ''sjeest'' van me weg, wat kan ik er dan nog aan doen? Dit omdat het nu toch de 2e keer al is dat ik eerst de zender uit doe, en nouja ik hoop niet dat het straks gebeurd met de prop er nog aan, maar wat als het wel gebeurd en ik hem niet vast heb?

Of bijv je bent aan het vliegen, zender is niet voldoende opgeladen, en je hebt niet door dat de zender leeg raakt (leeg is) en deze valt uit. Dan is je vliegtuig pleite begrijp ik?:S

Nouja daarnaast, je merkt wanneer de accu leeg is van je vliegtuig, dan wordt alles wat trager, maar hoe merk je het bij de zender?

Ook heb ik bij de zender een accupack, maar laatste keer dat ik deze oplaade duurde dit erg lang (toch wel een paar uur, terwijl de lipo zo vol is) Klopt dit?

Groetjes, Michael

Michael, forumtip n.a.v. van jouw bericht, bericht #26: je kunt beter je quotes inkorten/beperken tot het relevante deel. Dat maakt de discussie beter leesbaar en mensen hoeven minder te scrollen.
Je kunt de tekst tussen [quote] en [/quote] naar believen weghalen/wijzigen. En als ik reageer op een kort bericht direct erboven, quote ik helemaal niet.

Verder zou ik zorgen voor ervaren 'live' hulp, voor e.e.a. in rook opgaat. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs:
www.airtoi.nl
-> clubs
www.modelvliegsport.nl
-> clubs

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dan nog een vraag:
Als ik de zender uitdoe, met de het vliegtuig nog aan gaat deze dus op volle toeren gas geven. Ik begrijp dat dat ter veiligheid ofzo is, maar stel, ik ben zo stom om dat vliegtuig te landen en eerst de zender uit te doen en het vliegtuig ''sjeest'' van me weg, wat kan ik er dan nog aan doen? Dit omdat het nu toch de 2e keer al is dat ik eerst de zender uit doe, en nouja ik hoop niet dat het straks gebeurd met de prop er nog aan, maar wat als het wel gebeurd en ik hem niet vast heb?

Heel simpel: Leer jezelf aan de zender nooit uit te zetten terwijl je model nog aanstaat!
Verder zou ik de failsafe zo instellen dat bij signaalverlies de motor niet volgas er vandoor gaat! Dan kan het je ook niet verrassen als je toch per ongeluk je zender als eerst uitzet!

Groeten

Aanvulling.
De ontvanger mag niet zonder zendersignaal komen te zitten, dan pikt de ontvanger allerlei rotzooi op uit de 'ether'.
Dus, voor het vliegen eerst de zender aan, dan de ontvanger. Na het vliegen, eerst de ontvanger uit, dan pas de zender uit.

Hij vliegt op 2.4Ghz Ron.. dan maakt het eigenlijk helemaal geen drol meer uit. Het hele verhaal met zenders en ontvangers, is gestoeld op de 35Mhz tijd en toen 'binding' (van de servo-aansturing) nog een probleem was.

Is niet echt courant meer, tegenwoordig maakt het met 2.4Ghz geen drol meer uit wat je eerst aan en/of uit zet.

Dit is het probleem geweest, zo simpel maar je moet het maar even weten. Hij doet het, en inderdaad exact zoals je het zegt (eerste stukje doet hij niets, laatste stukje niet geprobeerd omdat ik hem nog niet op vol gas hoef)

Maar dan nog een vraag:

Of bijv je bent aan het vliegen, zender is niet voldoende opgeladen, en je hebt niet door dat de zender leeg raakt (leeg is) en deze valt uit. Dan is je vliegtuig pleite begrijp ik?:s

Nouja daarnaast, je merkt wanneer de accu leeg is van je vliegtuig, dan wordt alles wat trager, maar hoe merk je het bij de zender?

Ook heb ik bij de zender een accupack, maar laatste keer dat ik deze oplaade duurde dit erg lang (toch wel een paar uur, terwijl de lipo zo vol is) Klopt dit?

Groetjes, Michael

ik heb een futaba t4ex die bijna het zelfde is als de die van jouw
bij mij gaat hij bij iets van 8 volt heel irritant piepen maar dan reageert hij nog wel op het vliegtuig
en elke keer dat ik ga vliegen laad ik mijn zender accu op
om de accu sneller op te laden moet je hem op een hoger aantal ampère zetten
ik had ook dat mijn accu van mijn zender heel lang moest laden als ik hem bijna leeg had dus dat is normaal maar wat voor lader heb je dan?
en als ik het vliegtuig heb geland taxie ik hem altijd naar mij toe en zet ik als eerste het vliegtuig uit:wink:

Let op dat het verhogen van de laadstroom van de zender, niet aangeraden wordt. Sommige zenders hebben een beveiliging in de stroomvoorziening (diode) die dan kan doorbranden en voor alle zenders geldt dat de warmteontwikkeling kan zorgen dat er e.e.a. gaat smelten.

Wil je je zenderaccu snelladen, is het beter om 'm in z'n geheel uit de zender te halen, en dan op de normale manier te laden, zoals je ook met andere accu's doet.

de accu van de futaba t4exa kan (als je de standaard hebt een maximale laadstroom aan van 2 ampère daar laad ik mijn zender bijna altijd op omdat ik het anders te langzaam vind :oops:

Ook jij moet maar eens bij Corrien gaan kijken naar de gesmolten zenders .

Ook die waren de mening dat het gaat.

Zender laat je over nacht met 250-400 mA

Mvg Johan

Zo even reageren op de hele rij hiervoer:

- Ik ga er rekening mee houden met quoten
- Failsave, van toepassing bij 2.4GHz zender?
- Accu sneller opladen, tsja ik heb hier ook aan gedacht, maar in de winkel is mij duidelijk gezegt dat ik hem op 0.5Ampere moest opladen en dat ''hoger'' opladen geen zin had omdat er een beveiliging opzat oid
- Ik gebruik de lader: B6AC PRO (wil wel een linkje plaatsen, maar ik heb zo'n idee dat dat niet gewenst is..)

Groetjes

Tsja, in alle eerlijkheid, ik laadde de accu in m'n FF9 ook gewoon met 1A in de zender, en heb daar nooit problemen mee ondervonden. De FX-30 die ik nu heb zit een lipo in en je krijgt er een ladertje bij, dus die gebruik ik braaf.

Hoe dan ook, dat het vaak goed gaat, neemt niet weg dat je een risico neemt. Bij snelladen kunnen accu's erg warm worden, en dat kán mis gaan.

Corrien (=man van servicedienst van oa. Futaba en Graupner) raadt het zelfs zéér sterk af, en heeft ook wel eens foto's geplaatst van half gesmolten zenders. Hij schijnt toch met enige regelmaat dat soort zenders aangeleverd te krijgen van mensen die ook dachten dat 'het wel kon'.

Dus.. ja het kan, snelladen in de zender, en ja het zal meestal wel goed gaan, maar als het gaat om een advies op een forum, MOET je er ook bij zeggen dat het niet aan te raden is, vind ik.

Dan kunnen mensen zelf beslissen of ze het al dan niet doen.

En vergeet niet Henri, jij hebt meer accu-kennis en laad-ervaring dan een beginner.
Bij beginners speel ik op safe.

Laatst bewerkt:
Op fora moet je op safe spelen, maar jezelf rijk rekenen met wat ervaring.. als de handel te warm wordt, ben je gewoon het haasje, ervaring of niet ;)

Als je het toch gaat doen, snelladen in de zender, bedenk je dan van te voren hoeveel je ongeveer verwacht te gaan laden en hoe lang dat ongeveer zal gaan duren. Laat e.e.a. niet onbeheerd achter en ga iets voordat de verwachtte laadtijd verstreken is, je zender even controleren of hij niet te warm wordt daar waar de accu zit.

En voordat je er aan begint, eerst controleren of de ingang van je zender de gewenste laadstroom uberhaupt kan hebben.

Back