CG bij de CX5........hoe doen jullie dat?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Crazylegscrane, 26 jun 2019.

  1. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    519
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hallo F3K'ers,

    Na een lange verplichte rust periode ben ik weer zover dat ik kan/mag gaan gooien :yes:

    Dus eerst de CX5's afgestoft en nagekeken. Gelijk nog even op MBF gekeken of er nieuwe of interessante topics gestart waren.
    1 van de topics gaf me het idee om dit topic te starten.
    Ik heb 2 CX5's, waarvan er 1 een oudere, eerste serie is (zonder afneembare neus)
    Deze heeft al het nodige meegemaakt, zowel bij de vorige eigenaar, als bij mij. Hij heeft dus wel wat reparaties gehad.
    Nu heb ik sinds een poosje een weegschaal/CG meter. Na deze CX erop gelegd te hebben, schrok ik nogal.
    De CG was al eerder een issue met deze, maar dat leek onder controle. De CG meter geeft 71mm aan. Daarbij vliegt hij goed. Maar........ het gewicht is best hoog 270 gram :hammer:
    Ik las het topic over de round lipo 650 mAh....van 13 gram.....
    Om aan mijn CG van 71mm te komen moet ik een accu in de neus stoppen van 31 gram. Daar zit dan ook nog een propje tungsten bij.....
    Ook bij de nieuwe/onbeschadigde CX5 zit dezelfde accu erin, om een beetje goed uit te komen.

    Mijn vraag:
    Hoe hebben jullie het zwaartepunt zo goed gekregen met lichte(ere) accu's erin?


    Ik wil de oude CX graag een beetje lichter maken, bijvoorbeeld door een andere accu (nu 550mAh, capaciteit genoeg)
    O ja 1 ding....ik wil graag op 2s blijven vliegen (MPX)
    Beide CX'en zijn rudderless uitgevoerd, dat zou een gedeelte van het gewicht voorin kunnen verklaren...

    Iemand een goede tip?

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Groet,

    Martin
     
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vlieg ook MPX (RX5 Light in de romp) en vlieg tegenwoordig altijd 1S Lipo. Als je voldoenmde capaciteit gebruikt is dit nooit een probleem. Ik heb zelf een platte 900mAh cel in de neus maar zou ook 60mAh kunenn doen. Veel lager wil ik niet, 350 mAh op 1 s geeft te weinig marge vind ik, tenzij je hem heel vaak laadt. Ik vlieg probleeemloos een hele wedstrijd op 900 mAh.

    Zwaartepunt mag wel wat verder naar voren trouwens, maar daar kom je zelf achter als je ermee vliegt. 71mm is ook goed te vliegen, zelf vind ik meer voorlijk wat lekkerder.
     
    Crazylegscrane vindt dit leuk.
  3. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    519
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hey Jorn,
    Bedankt voor je reactie....Tja op zich zou 1s kunnen. Maar ik heb kennelijk juist gewicht nodig in de neus. Als ik het zwaartepunt naar voren wil verhuizen dan moet er nog meer gewicht in de neus.....
    Ik weet dat Rollo rondom 68mm voor het zwaartepunt aangeeft.Met die nieuwere redt ik dat, die oude heeft daar toch problemen mee....
    Waar en hoever laat jij je antenne uit de romp komen? Ik heb nu een RX 7 erin zitten, maar van de week sprong hij me tot 3x toe even op failsave tijdens het vliegen.....Ikheb zowieso meer vertrouwen in de RX5 light, maar die zit in de andere.... moet er nog weer 1 bestellen.....

    Martin
     
  4. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Venray
    Hoi Martin,

    Zelf vlieg ik Frsky en die werken goed op 1S en ontvangers zijn mooi klein maar zelfs dan nog moest ik met 1 ronde lipo van 900mAh helemaal voor in de neus 8 gram aan lood erin plaatsen om op 70mm uit te komen waar ik van baal want lood vind ik nutteloos gewicht, ik ben meer voor functioneel gewicht .


    Ik ben momenteel aan het experimenteren met het zwaartepunt nog veel verder naar achteren dan die 70mm en tot mijn verbazing blijft de concept erg goed vliegen....maar ik moet nog meten waar ik nu zit en hoe het gaat met extremere wind, dus dat is nog work in progress.

    Wel geef ik toe dat 270gram wel veel is en ik Zou die CX5 meer met veel wind vliegen want als de kist al mooi zwaar van zich eigen is hoeft er ook minder ballast (nutteloos gewicht) in en dus heeft de kist al zelf nuttig gewicht = voor waarschijnlijk structurele sterkte

    Voor de antennes, die zitten in het voorste gedeelte binnen in de neus want die is van glasmat en kevlar en werkt ook naar behoren bij mij.

    Grtz,
    Heino
     
    Crazylegscrane vindt dit leuk.
  5. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.850
    Ik weet niet waar je bang voor bent, maar ik vlieg mijn DLG's met 1 s lipo en ik gebruik er MPX rx5 ontvangers in. Nog nooit problemen ermee gehad.
     
  6. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    519
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Bedankt voor je reactie Heino!
    @TC01: Waar ik 'bang' voor ben? Dat bijvoorbeeld een ronde 1s cel van 900 mAh van 18gr niet gaat helpen om het zwaartepunt verder naar voren te krijgen. De 2s 550mAh die er nu in zit is 30gr.
    De minimale zekere bedrijfsspanning van de RX5 light is 3.5 volt... Dan moet je inderdaad met een grote capaciteit 1 cell werken anders blijft er niet veel spanning over....
    Dus gewichtsverlies op de verkeerde plek, daar ben ik dan bang voor..
    Maar goed, deze CX heeft z'n sporen al meer dan verdiend dus ik probeer met het huidige gewicht een zo goed mogelijk vlieg resultaat te krijgen.
    Ik probeer nog wel wat uit...Bedankt voor het meedenken.............

    Martin
     
    heino vindt dit leuk.
  7. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    309
    270 gram voor een 'oude' CX (1-2-3 of oudere 4) is relatief licht!

    Op het laatst kwam je met de 4 nog wel eens rond de 260 gram voor een lightversie, maar een standaard zat makkelijk aan 280 gr. Tegenwoordig vind iedereen 250 gram 'zwaar',270 gram was dat 5 - 6 jaar geleden niet!
    Ik kan me herinneren dat ik voor mijn CX'en ook nog wel wat neusgewicht nodig had ( niet rudderless)
     
    heino vindt dit leuk.
  8. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    Martin, heb je nu antwoord op je vraag? Ik lees dat je je afvraagt hoe je aan zo’n hoog gewicht komt t.o.v. wat anderen hebben.

    CG is erg persoonlijk. Ik vlieg mijn CX5 op 71.5 mm. Alles meer naar voren zet mijn CX5 in een ‘schuine stand’ met punt naar beneden en vind ik niet fijn vliegen. Hij weegt dan 225 gram. Met 68 mm komt daar misschien 3 - 5 gram bij.

    Dan is een totaalgewicht van 270 gram (hoewel gerepareerd) wel opvallend inderdaad. Het zou betekenen dat de reparatie het toestel zo’n 40 gram zwaarder heeft gemaakt...... ? Waar komt die 40 gram vandaan? Als het inderdaad het gevolg is van de reparatie dan zou je kunnen overwegen om de reparatie overnieuw te doen en duidelijk lichter uitvoeren. Maar dat lijkt mij best een opgave.

    Wat weegt je tweede CX5 die niet gerepareerd is? Is deze met een cg van 68 ook relatief zwaar - of kom je hier wel in de buurt van 230 gram?

    Roger
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Wassenaar
    heino vindt dit leuk.
  10. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    519
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hallo Roger,

    Bedankt voor je reactie.
    Ja ik had jouw (foto) verslag gezien. Als je die naast die van Jaap legt kom je volgens mij tot een hele mooie bouw instructie.


    Ik heb de reparaties nog eens beter bekeken.
    Er zijn wat reparaties verricht op/achter t zwaartepunt. Met name de romp heeft destijds een optater gehad. Ik zou nog eens kunnen testen met de romp van de 'nieuwe'...
    Om het reparatie gewicht te compenseren heb ik zowieso de zwaardere 2s 550Mah accu nodig. De andere CX5 weegt 234 gr met dezelfde accu. Maar deze kan ik goed vliegen met CG op 70 mm. Dat lukt met die oudere niet.
    Maar ook die nieuwe heeft t gewicht van die accu nodig om niet nodeloos lood in de neus te moeten proppen.. Dat was dus de reden van mijn vraag, teveel verschil in deze 2 CX' n....
    Maar goed ik hoop die 'oude' zodanig af te kunnen stellen dat ik hem met wat meer wind nog goed kan gebruiken.
    Ik had van Jaap een goede tip gekregen mbt het stabilo. Het bleek dat bij sommige CX5's de stand van het stabilo niet helemaal correct was. Door hem iets meer down te forceren kon ik ineens de preset wel beter gebruiken, en kreeg ik de horizontale vlucht ook beter.
    Ook met/door deze vraag merk ik dat het me ernstig schort aan kennis en ervaring. Het is voorlopig denk ik beter om vooral plezier te hebben/houden in het vliegen met deze prachtige DLG's, en zeker nog niet na te denken om eens een wedstrijd mee te vliegen!
    Ik heb de pech dat ik geen veld in de buurt heb waar ik regelmatig kan vliegen. Maar elk launch en daarop volgend vluchtje is er een. Er zijn nog zoveel punten waar ik aan moet werken zoals de manier van starten/hoogte krijgen, de lucht leren kennen enz enz. Voorlopig alleen maar kijken naar de afstelling en proberen van elk vluchtje te leren, maar vooral te genieten...( en niet teveel te ergeren...;) )
    Allen bedankt voor t meedenken......

    Martin
     
    heino vindt dit leuk.
  11. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    309
    Oeps, blijkbaar heb ik er overheen gekeken dat je met 'de oudere CX' ook een CX5 bedoelde...
    Vergeet dus mijn 'opstel' maar!
     

Deel Deze Pagina