CG PT17

Ik heb een PT17 met een spanwijdte van 120 cm en een romp lengte van 94 cm gebouwd, nouja gebouwd, het is een arf kit.
Nu moet ik het CG op de juiste plaats krijgen, neus dus iets omlaag als hij daar hangt.
Dat CG moet op 7 cm van de bovenvleugel komen, dat houd in ongeveer 20 cm vanaf de voorkant van de romp.
Om dit te bereiken moet nog ca 250 gram lood in de neus, de accu van 400 gram zit al tegen de achterkant van het brandschot en kan geen mm meer naar voren.
Ik heb al 70 gram lood in de neus gedaan op een punt zover mogelijk naar voren en hij weegt nu al (met accu) ca 2,4 kg....... met zijn 120 cm span.

Deze balans is haast niet goed te krijgen omdat het stuk voor het zwaartepunt zo enorm kort is (20 cm tot het begin van de motorkap), er is dus haast geen moment.

Gelden er voor tweedekkers andere regels dan voor normale vliegtuigen, maw, zou hij nu, praktisch horizontaal hangend maar eerder naar achteren dan naar voren al goed zijn?
Nog eens ca 250 - 300 gram erbij zou hem loodzwaar maken.

Bedankt voor reacties,
Jan

Wel vreemd dat je met een arf kit zo veel problemen hebt om het zwaartepunt goed te krijgen.
Kan je niet op de ene of andere manier de achterkant lichter maken? Bijvoorbeeld door de servo's zo ver mogelijk naar voren brengen. Dat werkt dubbel, minder gewicht achter het zwaarte punt en meer ervoor. Of op z'n minst de servo's dichter naar het zwaartepunt waardoor je voor het zwaartepunt ook minder nodig hebt.
Eén gram bij de staart minder scheelt misschien wel 10gram vooraan!

De servo`s voor de staart zitten al zo ver mogelijk naar voren, ze zitten kort achter de accu nog boven de ondervleugel, de aileron servo`s zitten in het midden van de ondervleugel, dat zou iets naar voren kunnen maar dan zou die vleugel flink gesloopt moeten worden voor heel weinig effect.

De stuurstangen welke metalen stangen waren heb ik al vervangen door carbonstaven.
Ik zou niet weten wat ik aan de achterkant nog lichter kan maken.
ESC zit ook al zover mogelijk vooraan in de neus, boven de motor.
Ik heb ook een Tiger Moth, die heeft ook een CG een cm of 7 vanaf de voorkant van de bovenvleugel, maar dat moest gemeten worden ergens bijna in het midden en door de pijlstelling van de vleugel komt dat punt dan veel verder naar achteren.

Bij dit model is de vleugel echter recht en zit er voor het cg 20cm (vanaf voorkant motorkap gezien), en achter het cg ongeveer 72 cm.....een heel inefficiënte verdeling dus wat gewicht betreft.

Het reeds door mij toegevoegde gewicht zit voorop een soort tong die helemaal tot de voorkant van de motorkap loopt....dat kan dus ook niet efficiënter.

Grtz,
Jan

Kunt u hier wat mee? Van een tekening van outerzone....
b72674d9565071f0d495fc3373dfb727.jpg
eabfa9a42612212ef815483dfcd7c1bb.jpg

Groeten, Arnold

Als ik er van uitga dat dit ook voor mijn model geld dan komt alles veel beter uit.....perfect zelfs.
Hierbij is het zwaartepunt veel verder naar achteren dan voorgeschreven bij mijn model. Hierbij zou ik zelfs wat lood uit de neus weg kunnen halen.
Ik ga deze tekening/verhoudingen aanhouden.
Bedankt !

Grtz,
Jan

Back