Ik heb een PT17 met een spanwijdte van 120 cm en een romp lengte van 94 cm gebouwd, nouja gebouwd, het is een arf kit.
Nu moet ik het CG op de juiste plaats krijgen, neus dus iets omlaag als hij daar hangt.
Dat CG moet op 7 cm van de bovenvleugel komen, dat houd in ongeveer 20 cm vanaf de voorkant van de romp.
Om dit te bereiken moet nog ca 250 gram lood in de neus, de accu van 400 gram zit al tegen de achterkant van het brandschot en kan geen mm meer naar voren.
Ik heb al 70 gram lood in de neus gedaan op een punt zover mogelijk naar voren en hij weegt nu al (met accu) ca 2,4 kg....... met zijn 120 cm span.
Deze balans is haast niet goed te krijgen omdat het stuk voor het zwaartepunt zo enorm kort is (20 cm tot het begin van de motorkap), er is dus haast geen moment.
Gelden er voor tweedekkers andere regels dan voor normale vliegtuigen, maw, zou hij nu, praktisch horizontaal hangend maar eerder naar achteren dan naar voren al goed zijn?
Nog eens ca 250 - 300 gram erbij zou hem loodzwaar maken.
Bedankt voor reacties,
Jan
Nu moet ik het CG op de juiste plaats krijgen, neus dus iets omlaag als hij daar hangt.
Dat CG moet op 7 cm van de bovenvleugel komen, dat houd in ongeveer 20 cm vanaf de voorkant van de romp.
Om dit te bereiken moet nog ca 250 gram lood in de neus, de accu van 400 gram zit al tegen de achterkant van het brandschot en kan geen mm meer naar voren.
Ik heb al 70 gram lood in de neus gedaan op een punt zover mogelijk naar voren en hij weegt nu al (met accu) ca 2,4 kg....... met zijn 120 cm span.
Deze balans is haast niet goed te krijgen omdat het stuk voor het zwaartepunt zo enorm kort is (20 cm tot het begin van de motorkap), er is dus haast geen moment.
Gelden er voor tweedekkers andere regels dan voor normale vliegtuigen, maw, zou hij nu, praktisch horizontaal hangend maar eerder naar achteren dan naar voren al goed zijn?
Nog eens ca 250 - 300 gram erbij zou hem loodzwaar maken.
Bedankt voor reacties,
Jan