CG te ver naar voren of naar achteren????

Beste lezers,

Ik heb een vliegende auto van depron (firesky). Ik heb de CG volgens de handleiding maar hij is echt onbestuurbaar. Hij dolfijnt op en neer. De elevator is superrr gevoelig (ondanks 40% expo). Hij gaat echt op en neer. Nu kan ik best aardig vliegen dus ik heb hem kunnen landen zonder al te veel schade. Dat er iets niet goed is aan het cg is zeker. Maar moet dat CG nu naar voren of naar achter?

Vriendelijke groet,

Rob

Afgaande op wat je schrijft, "Hij dolfijnt op en neer", vermoed ik dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt. Als hij te ver naar voren ligt zou de vliegende auto met de neus naar beneden willen vliegen en zou je constant up moeten geven om hem in de lucht te houden.
Een ander probleem is dat de afstand tussen het hoogteroer en het zwaartepunt erg klein is. Hoe dichter het hoogteroer bij het zwaartepunt zit des te "zenuwachtiger" de besturing met dat roer wordt. Je zou eens kunnen kijken of je de auto wat langer kan maken zodat het hoogteroer verder van het zwaartepunt af komt te zitten.
Hoe dan ook het blijft een lastig ding om te sturen maar met wat oefening moet het wel kunnen.

Afstand hoogteroer en CG is best groot. CG ligt volgens manual net achter de as van de voorwielen en dat is 20cm van de neus. Rolroeren/elavator liggen 40cm achter CG.

verhoudingsgewijs...

jij mag 40 cm een grote afstand vinden, maar de verhouding bij een "echt" vliegtuig ligt anders.
Soms hebben dit soort vliegtuigen erg grote roeren voor hun afmeting. misschien heb je zelf een beetje veel uitslag op de elevator gezet.
handleiding is in dit type gevallen een goede richtlijn, geen keiharde wet waarbij het goed moet zijn.
Beetje spelen met de instellingen.

Daarnaast geeft het vliegbeeld alle tekenen van een achterlijk zwaartepunt.
schuif het langzaam naar voren, in theorie zou het dan vrij vlot beter moeten gaan.

per kleine stukjes.. dus niet opeens centimeters naar voren gaan..
halve cm per keer

verder is het altijd handig om 1 wijziging tegelijk te doen.
kan makkelijk dat met het zwaartepunt op het goede punt de elevator wel normaal werkt.
Doe je 2 dingen tegelijk, heb je opeens te weinig uitslag..

ligt je zwaartepunt goed, kun je altijd je uitslag nog verkleinen.
of je zet er een dual rate op, zodat je kunt wisselen als blijkt dat je te kort komt.

Back