Channel jitter of kapotte ontvanger?

Beste allemaal,

Heb sindskort een tweedehandse futaba T8j met een 6kanaals ontvanger die mijn S500 Frame van Hobbyking met een Kk2.1.5 controlboard moet aansturen.

Nu zit ik met een apart en relatief gevaarlijk probleem, waarvan ik niet zeker de oorzaak van kan achterhalen. Op willekeurige momenten en geen eens elke keer, dan gaat de quadcopter volgas met een crash tot gevolg. Het lijkt wel of er een enorme vertraging in de verbinding zit, mijn aansturingen komen laat en ongecontroleerd aan.

Nu heb ik een vermoeden van de eventuele oorzaak, maar daarom vraag ik hier nog even om bevestiging. In de Kk2.1.5 is een optie genaamd 'servo filter' dat zou als een low-pass filter moeten werken tegen channel jitter. Mijn vraag nu is of dit überhaupt channel jitter is? Er treed hoe dan ook een verstoring op lijkt me? Wat ik wel vreemd vind is dat self leveling aan stond, dan zou het zich ondanks de verstoring moeten stabiliseren lijkt me? Of het moest een late response van mij zijn...

Hartelijk dank!

Airways.

Edit:

Ik ben tot de conclussie gekomen dat er iets met de ontvanger OF de zender aan de hand is. Zodra de esc's ge-armt zijn gaan de motortjes willekeurig uit het niets draaien en dan stopt het even en gaan ze weer. Zonder dat ik ook maar aan de sticks gezeten hebt, ook zie ik op de zender het antenne icoontje regelmatig uit gaan, maar wat dat precies betekent is me niet duidelijk. Het kan namelijk zo zijn dat de zender geen singnaal meer uitzendt of dat de ontvanger de verbinding heeft verloren en zodoende het icoontje op de zender verdwijnt. Iemand enig idee? Nu betwijfel ik of deze ontvanger wel deugt.. Eerst kon ik er in veel gevallen zonder problemen mee opstijgen en gebeurde het minder vaak. Nu is dat gewoon niet meer mogelijk omdat alles wat ik met de zender stuur, laat en ongecontroleerd binnenkomt.

Airways.

Edit2:

Ik zie nu ook dat het icoontje ook zo nu en dan uit gaat als de ontvanger helemaal niet aanstaat. Is dit normaal? Of is die zender naar de knoppe.. Zou het kunnen dat routers het singnaal verstoren? Die werken immers ook op 2.4Ghz is de meeste gevallen, al lijkt me dat sterk, omdat op het openveld waar ik vloog precies hetzelfde aan de hand is.

Airways.

Edit3: Ik heb de handleiding eens geraadpleegd en daarin vind ik een tabel met ontvanger status versus ledkleur. Nu knippert de ontvanger ook zo nu en dan rood met groen constant brandend, dit is niet heel regelmatig ofzo, het wisselt, maar als ik de handleiding moet geloven zou dat betekenen dat je dit ding kunt afschrijven...

Alternate blink:
Unrecoverable error (Memory, etc.)

Laatst bewerkt:
Enige wat je kan doen is dan eens een andere ontvanger proberen. Ik heb zelf geen ervaring met Futaba zenders en ontvangers :). Hoe dan ook het is een vreemd probleem waarbij je zaken alleen kan uitsluiten door te testen.

Bedankt voor je reactie!

Dan toch maar een nieuwe ontvanger bestellen, en dit keer maar gelijk een 8 channel, welke er eigenlijk bijhoort. In het ergste geval moet ik een nieuwe zender aanschaffen.

Airways

Edit: Besteld, Ik hou jullie op de hoogte.

Laatst bewerkt:
De T8J heeft vast een optie waarbij de kanalen als kolommen op het beeldscherm zichtbaar zijn. Beweeg je b.v. een stick dan veranderd de hoogte van de betreffende kolom. Zijn alle kolommen stabiel als je niet stuurt, dan voegt de zender geen "rare" dingen toe en moet je het aan de ontvangstzijde zoeken.

Zou zeker een kijken naar de voeding van de ontvanger of die voldoende stabiel is.

Ik weet niet hoe je flightcontroller werkt, maar een verkeerd ingestelde fail-safe aan de zenderzijde is ook nog een optie. Als het zendersignaal om welke reden dan ook wegvalt gaat de ontvanger in fail-save. Als er dan verkeerde instellingen zijn geprogrammeerd krijg je rare reacties.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie N.P.S

Ik heb even gekeken naar zo'n optie, dat valt hier onder het menu-item: 'servo'. Daar zie ik niks bewegen, tenzij ik de stick beweeg.

Wat betreft de voeding: De afro esc's worden gevoed met een 4s lipo van multistar, en slechts 1 van de esc's powered het controlboard, welke weer de ontvanger stroom geeft. Ze geven 0.5Ampere lineair. Is dat voldoende?

Naar failsafe heb ik nog niet gekeken. Ff handleiding checken, ik heb hem verder ook niet gereset na de overname, misschien is dat nog de moeite waard.

Airways

Edit: De throttle failsafe stond op 20% de rest op "NOR", Normal. Het verandert er niet om.

Laatst bewerkt:
Het kan inderdaad zijn dat je failsafe op de ontvanger zelf niet hebt ingesteld en dat hij dan bij uitval van je verbinding vol gas er vandoor gaat. Dat betekend nog steeds dat je zender/ontvanger een probleem hebben als hij op korte afstand in die failsafe gaat.

Het draaien bij armen kan een instelling zijn die aan staat bij misc settings :

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/161447249X30206X38.pdf

Spin on Arm o No – When armed, with throttle at zero, motors are stopped. o Yes – When armed and throttle is at zero, motors run at the speed set by Minimum Throttle. This is useful if you want to fly and never want your motors to stop in flips and rolls for example.

Dat hij dan onregelmatig draait kan te maken hebben met je throttle range.

Als je bordje 5 v krijgt van de esc is dat prima. Heb zelf ook bij de andere 3 esc's op een kk bordje nooit de rode draad verwijderd.

Vreemd dat ik hier geen Misc. 2 settings heb, je kunt ook niet door scrollen.

Ik heb minimum throttle in de kk even op 0 gezet, maar dat maakt geen verschil. Punt is ook dat (niet gearmd) ik bij de receiver test op de kk random waardes zo nu en dan verschijnen, daarom denk ik dat echt of de ontvanger of de zender is, maar gezien de zender niks raars toevoegt gezien de kolommen optie op de t8j, ligt de ontvanger voor de hand. Waar ik me wel zorgen om maak betreft de zender is dat dat antenne-icoontje ook zomaar uit gaat als alleen de zender aanstaat.

Het bordje krijgt 5 volt binnen ja, die esc kunnen zoals eerder gezegd maximaal 0,5Amp verdragen.

Kan ook liggen aan de software die erop staat :) daar zijn tig versies van namelijk. Waarschijnlijk staat er software op zonder die misc 2 settings.

Er staat kwa firmware 1.6 op. Eerst maar eens wachten tot die ontvanger binnen is. Ik houdt jullie op de hoogte! Bedankt voor de hulp. :)

Daar ben ik weer. Nieuwe r2008sb ontvanger is binnen. Alles werkte naar behoren, zelfs van dichtbij! Geen enkel probleem. Nu was ik vanavond nog eens aan het testen.. En 1 keer raden... Ontvanger gaat weer groen constant branden met rood knipperen en krijg random motor outputs... Dit kan haast gewoon niet.... Het lijkt wel of die zender de ontvanger corupt maakt... Alles was goed zelfs van voor in het huis tot achter in de tuin, en nu opeens dit? HOE kan dat??? :( Is die zender dan toch naar de knoppe..

Wie weet gewoon een oplichter op marktplaats.... Pfff.

Als iemand nog input heeft, graag. ;)

Airways.

Mijn probleem is opgelost! Heb het naar een lokale zaak gebracht die hem na robbe heeft opgestuurd. Daar hebben ze het impulsdeel gereinigd en gedeeltelijk her gesoldeerd. Nu werkt het perfect! Hoef niet eens opnieuw de stroom er af te halen als ik opnieuw wil armen, daarnaast blijft het antenne icoontje staan.

Heb je een zelfde probleem? Stuur het op na robbe. ;)

Airways

Back