"charge terminal 3000" van Conrad, goede specs?

• Topicstarter Topicstarter joris.struijk
  • Startdatum Startdatum
J

joris.struijk

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum, jullie zullen me nog niet kennen dus voor de volledigheid maar even voorstellen.
Ik ben Joris van der Struijk, 24 jaar en woon in Eindhoven.
Ben nu een tijdje bezig met mn RCauto hobby en ben op zoek naar een vervanging van mijn Carson lader.
Nu zag ik op het forum weinig informatie over de "charge terminal 3000" vandaar dat ik toch maar even deze vraag hier stel. Nou ben ik misschien van plan deze te gaan aanschaffen bij Conrad (zoek op 512012 voor meer informatie), maar vroeg me af of dit een kwalitatief goede lader is.

edit: Ik gebruik overigens NiCd en NiMh accu's

Mocht je onverhoopt denken "misschien is dit een nog betere voor je", schroom dan niet om me hierover in te lichten :wink: , uiteraard wel in dezelfde prijsklasse.

Ik hoop niet dat iedereen nu denk "daar heb je weer zn newbie", ik heb gezocht maar er is erg weinig over te vinden. Ik doe dit al een tijdje, maar van laders heb ik 'niet veel kaas gegeten'.

Ik hoop dat jullie mijn benaderwijze kunnen waarderen en hoop spoedig iets van jullie te horen.

Grx,
Joris

uitgebreid, erg uitgebreid.....

Te uitgebreid? Lage laadstroom ook in vergelijking met de concurrentie...

In het electroautodeel staat nu een topic van Frans Heinsbroek "met welke accu's racen jullie" hierin staan goede laders voor autogebruik...

Ikzelf ben erg gecharmeerd van de Team Orion Advantage... jammer dat de USB-aansluiting neit op het uiteindelijke productiemodel terecht is gekomen...

Hoezo zou een lader te veel mogelijkheden kunnen hebben? Het is dan volgens mij een kwestie van ff goed opletten en leren. Lijkt mij wel fijn voor de toekomst. Misschien dat ik dan ook andere takken van modelsport/hobby ga beoefenen en dan is het wel zo handig een lader met voldoende mogelijkheden te hebben.

Zo is een lader met alleen een 230V aansluiting voldoende. Hij hoeft geen 12V aansluiting te hebben. Maw. ik zoek een lader met ingebouwde voeding en de laders in het genoemde forum zijn alleen 12V.
Vraag me trouwens af waarom er bij die prof. laders altijd alleen een 12V aansluiting aanzit en niet bv. beide. Is een 230V aansluiting niet stabiel genoeg ofzo?

Ik heb (zoals iedereen in de racerij) geen zin om lang te wachten, dus snelladen is wel een must.
Nu weet ik niet hoe snel een 3000 Mah accupack met deze lader geladen kan worden, maar daar moet ik natuurlijk wel rekening mee houden.

Jelle zei:
3 amp maximaal toch? Minimaal een uur dus...

Hmm, beetje dom van me :oops: Had ik kunne weten.

Misschien dat je mn andere vragen kan ophelderen?

Grx,
Joris

Ik heb bij pkracing een lader gezien, maar zou wel graag willen weten of het een goede lader is.
Het betreft de EXPRO15 (volgens mij is het merk "TLP" als ik me niet vergis).

Hier wat specs:
EXPRO15 CHARGER WITH DISPLAY, 4-15 CELLS, 220V € 139.95
AUTOMATISCHE LADER MET INGEBOUWDE VOEDING VOOR 1 TOT 15 CELLEN PACKS
Automatische Snellader met ingebouwde schakelende voeding. Laadt NiCad's en MiNh accu packs met 4 tot 15 cellen, laadstroom instelbaar van 0.5 tot 5.5 Amp voor 4 tot 10 cellen, en met max. 3A voor 11 tot 15 cellen. Groot display, waar laad- en ontlaad capaciteit, stroomsterkte en spanning op getoond wordt. Deze lader is voorzien van een akku tester, d.w.z. hij kan zowel tijdens het laden als tijden het ontladen de capaciteit meten, dus zowel de opgenomen capaciteit tijdens het laden wordt getoond, maar ook kan met de ingebouwde ontlaad functie een accu getest worden op afgegeven capaciteit. Hij heeft een ingebouwde schakelende voeding, waarmee deze lader dus vanuit het lichtnet (220-230V) werkt. Een schakelende voeding zet met electronica de netspanning om in de benodigde laadspanning, en is dus veel lichter dan een transformator die uit een stalen kern met een hoop koperdraad bestaat, waardoor de totale lader incl. voeding toch maar slechts 800 gram weegt. Met een extra meegeleverd snoer kan deze lader ook zo op een 12V auto accu aangesloten worden, dus als er geen netstroom voorhanden is, maar wel b.v een auto, kun je de lader volledig gebruiken. De afmetingen zijn 130 x 150 x 50mm, hij past dus in een laatje van een poly butler koffer.

Hoop dat jullie mij wat kunnen vertellen over deze lader, of dat ik toch voor de "Charge terminal 3000" moet gaan?

Bij voorbaat dank.

Grx,
Joris

Ik heb zelf een prolux digipeak lader. Deze heeft aansluitingen voor een enkele batterij (1 tot 14 cellen) en kan met een stroom van 5 ampere laden. en heeft een 220 en 12 volt voedingsaansluiting. Ook zit er een ontlaad functie op, ontladen en direct herladen en druppelladen. (zie ook http://www.prolux.com.tw en http://www.prolux.com.tw/product.php?mode=show&cid=5&pid=23 ).

Dit model is ook te krijgen met andere merknamen er op, zoals BMI en conrad (+/- 100 eur). (Bij conrad zoeken op digipeak, dan kom je 'm tegen). Ik vind het zelf een aanrader...

Waarom zou ik voor deze moeten kiezen, en niet voor bv. 1 van de 2 bovengenoemde? De functies die jij noemt hebben genoemde laders ook, plus nog een hoop andere.

Zou het zo veel uitmaken dan of een lader met 3 Amp (eff.) of met 5,5 Amp (eff.) kan laden? Of is het laden op deze hoge stoom alleen wegelegd voor de duurdere accupacks?

Er wordt geoppert dat ik een lader zou moeten aanschaffen met meer mogelijkheden voor 7,2V accu's. Wat voor funcie zou die lader moeten hebben dan die de charge terminal 3000 of de Expro15 niet heeft.

En btw. ik heb nog een simpel ladertje staan voor "onderweg". Dus een 12V aansluiting is niet nodig.

Begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer jullie suggesties. Ik wil alleen voor dat geld niet de verkeerde keuze maken, terwijl ik voor hetzelfde geld een betere kan hebben.

Grx,
Joris

Wanneer je in de modelbouw voor een goede lader kiest is dat nooit weggegooid geld. Natuurlijk is dat wel afhankelijk van het gebruik dat je ervan maakt. Wanneer je maar zo af en toe eens met de spullen "speelt", ja dan is alles al snel te duur. Ga je echter serieus met de hooby aan de gang dan is één keer iets meer geld uitgeven uiteindelijk goedkoper dan meerdere keren iets minder. Op een gegeven moment zal je toch die betere lader met meer mogelijkheden gaan kopen en zit je met die goedkopere laders die je vrijwel niet meer kan verkopen. Ook je accu's zullen langer mee gaan en beter presteren als je ze op de juiste manier laadt en onderhoud. Ook daar zal je uiteindelijk weer winst op behalen.
Overigens zijn naar mijn mening alle laders die je noemt goede laders. Alleen zal de ene je accu langzamer laden dan de andere. Op zich is dat niet slecht voor de accu mogelijk presteert de accu iets minder door dat langzamer laden. Ik denk dat je daar niet veel van zult merken want dat is iegenlijk alleen iets voor de wedstrijdrijders. Daar telt elke tiende of zelfs honderste van een seconde.
Het komt er dus op neer wat wil je en wat zijn je toekomstplannen met de hobby? Als je daar voor jezelf een beslissing in hebt genomen komt de rest vanzelf wel.

joris.struijk zei:
Mocht je onverhoopt denken "misschien is dit een nog betere voor je", schroom dan niet om me hierover in te lichten :wink: , uiteraard wel in dezelfde prijsklasse.

Jij bent ook een lekkere. In je openingspost vraag je notabene om andere suggesties, dus die worden gegeven en dan komt er zo'n negatieve reaktie. Volgens mij heb je je keus al laten vallen op dat ding van conrad en zoek je alleen maar bevestiging van je keuze... :roll:

Qlone zei:
joris.struijk zei:

Jij bent ook een lekkere. In je openingspost vraag je notabene om andere suggesties, dus die worden gegeven en dan komt er zo'n negatieve reaktie. Volgens mij heb je je keus al laten vallen op dat ding van conrad en zoek je alleen maar bevestiging van je keuze... :roll:

Nou dat valt wel mee hoor, en wat is er trouwens mis mee om van andere te horen dat je een goede keuze hebt gemaakt? Weet je iig. zeker dat jouw keuze een goede is geweest. Vandaar dat ik in dezelfde zin ook zeg dat als je een betere weet dat je me dat gewoon moet vertellen.

Maar het is nu zo dat ik heb besloten de EXPROBL van Pkracing te bestellen.
Ik heb even de mogelijkheden van de apparaten naast elkaar gelegd en daarbij ook de prijs meegenomen. En daar kwam toch uit dat ik een beter gevoel kreeg bij dit app. dan bij die van Conrad.

Daarnaast heb ik ook gebruik gemaakt van de aanbieding van 2x Gold ULTRA METAL NiMh High Voltage cellen van 3000 mAh, gematcht en Max-cellerated door Corally voor 60 Euro.

Ik hoop dat dit een goede aanwinst voor me zal worden. Iedereen bedankt voor de tips en zal later hier mijn bevindingen van deze spullen plaatsen.

Grx,
Joris

Zo'n EXPROBL zou ik persoonlijk nooit kopen, maar dat is omdat hij niet aan mijn eisen voldoet, niet omdat het een slecht apparaat is.

- Minimaal 4 cellen. Niet geschikt dus om een gloeiplug op te laden.
- maximaal 8 cellen. Niet geschikt dus om een startbox op te laden, of een accu groter dan 7.2 volt voor electro auto's.

Mocht je heel toevallig nitro (gaan) rijden, denk er dan nog eens over na.

Qlone zei:
Zo'n EXPROBL zou ik persoonlijk nooit kopen, maar dat is omdat hij niet aan mijn eisen voldoet, niet omdat het een slecht apparaat is.

- Minimaal 4 cellen. Niet geschikt dus om een gloeiplug op te laden.
- maximaal 8 cellen. Niet geschikt dus om een startbox op te laden, of een accu groter dan 7.2 volt voor electro auto's.

Mocht je heel toevallig nitro (gaan) rijden, denk er dan nog eens over na.

Nee, nitro ben ik niet vanplan om te gaan rijden. Dus vandaar denk ik dat deze voor mij wel degelijk geschikt is. Toch bedankt voor de tip.

[edit]
Ik kan je alleen even niet volgen wat betreft die accu groter dan 7.2V voor electro? Wat bedoel je hiermee?
Als ik toch meer dan 6 cellen gebruik, dan wordt de spanning toch ook verhoogd?
[/edit]

Grx,
Joris

Sorry, ik zat te klooien met rekenen. 7.2 volt is 6 cellen, dus ik bedoelde hoger dan 9.6 volt :) (voor evt brushless motor ofzo)

Qlone zei:
Sorry, ik zat te klooien met rekenen. 7.2 volt is 6 cellen, dus ik bedoelde hoger dan 9.6 volt :) (voor evt brushless motor ofzo)

Die motoren zijn toch te duur voor me. vooral icm. met bijbehorende esc.

je wilde toch op de toekomst voorbereid zijn? :S Ook kan de lader geen LiPo laden...

Al jullie opmerkingen in overwegen nemende, heb ik mijn bestelling bij Pkracing aangepast en alleen de accupacks besteld.

Ipv. de ExproBL ben ik nu gegaan voor de Charge Terminal 2500 van Conrad. Ook geen LiPo een loodaccus en een lagere laadstroom, maar wel meer mogelijkheden.

Mijn excuses voor mijn vreemde keuzes in deze.

Grx,
Joris

Ik heb de 3000 vorig jaar gekocht. Hij doet het prima, voldoet aan alle verwachtingen. Er zitten twee kleine nadelen aan het apparaat: 1 de koel ventilator is wat luidruchtig. 2 de piep toon die het apparaat geeft als de laad cyclus klaar is, is erg irritant. Maar verder niks op aan te merken.
( behalve dat er voor 199 euro wel wat snoertjes en stekkertjes bij had mogen zitten)

Back