Charter ARF

Lees hier op het forum veel over de charter van robbe.

In de oospronkelijke tekening zou het beter zijn
om het stabilo van voren 4 mm te verhogen.
Of een latje van 4 mm onder de vleugel.

Dit teneinde het bekende willen stijgen van de charter tegen te gaan.

De vraag is:

Is dit met de charter ARF opgelost? Of worden "almost ready to
fly" charters ook nog een beetje gemodificeerd door de vleugel aan
de achterzijde te verhogen.

Dus hoe vliegt zo'n charter arf standaard ( met een 4cc motortje)?

Johan
 
Er is wel iets veranderd, de vleugels zijn voorzien van rolroeren.
en uitsparingen voor de servo's hiervoor.

Johan
 
en met mijn os max 25la komt een arf niet de grond af (najah hele startbaan nodig) de arf vliegt voor geen meter met 4 cc
m.v.g Marijn
[EDIT] Met een 6.5 cc vliegt ie perfect[EDIT]
 
ik ga even het boekje voor je zoeken ik heb een arf angeschaft nadat mijn zelfgebouwde in aanraking kwam met de grond :lol:
M>V>G Marijn
[EDIT] hij is voor 6.5cc 149 cm spanwijdte weegt in totaal 2200 gram [EDIT]
 
Die ARF heeft toch ook piepschuimvleugels
afb9143.gif
 
J o h a n zei:
Lees hier op het forum veel over de charter van robbe.

In de oospronkelijke tekening zou het beter zijn
om het stabilo van voren 4 mm te verhogen.
Of een latje van 4 mm onder de vleugel.

Dit teneinde het bekende willen stijgen van de charter tegen te gaan.

De vraag is:

Is dit met de charter ARF opgelost? Of worden "almost ready to
fly" charters ook nog een beetje gemodificeerd door de vleugel aan
de achterzijde te verhogen.

Dus hoe vliegt zo'n charter arf standaard ( met een 4cc motortje)?

Johan
Als je het onder de vleugel doet moet er een latje van 11 mm onder.
Zeker als je er een 6.5 cc motor opzet.
volgens anderen ook bijna niet meer te vliegen met deze motor.
Maar het hangt er wel erg van af wat voor motor je pakt.
met een snelle 4 cc fsr abc kon ik met een charter een 2.5 meter zwever slepen.
met een 7.5 cc saito vond ik hem niet lekker meer vliegen.
Ik ben er mee begonnen met een 3.5 cc enya.
Dat was inderdaad niets.
Ik praat nu over 1983 dus ze hadden toen ook veel minder vermogen.
Ik heb pas nog iemand gesproken die er na mijn advies om geen 6.5 cc er op te zetten, dit toch had gedaan.
Volgens zijn zeggen was het niet leuk te vliegen net een 3 d kist.
Ik geef dit iedere keer maar weer door, wat je er mee doet mag je zelf weten.
Probeer met een charter is een beetje natuurgetrouw te vliegen.
Dan zal je zien hoe moeilijk dat dat is.
maar het resultaat is wel dat je goed vliegen leert.
Het is voor veel modelvliegers heel moeilijk om met weinig vermogen toch snel te klimmen.
Dan komt het op het vliegen aan.
En heb je niet een grote motor waar nog een model achteraangesleurd wordt.
 
Mwah met de standaard Charter van 1600g kun je prima uit de voeten met een OS .25 LA.
 
@bertus om de een af andere reden is de arf charter zwaarder dan de zelfgebouwde (terwijl ze dunner houd gebruiken) maar hierdoor is een arf niet meer te vliegen met 4cc helaas ik moest ook een andere motor kopen
m.v.g Marijn
 
jah maar niet met een arf van 2200 gram bij ons op de club veel arfjes maar niemand vliegt 4cc omdat dit simperlweg veel te weinig is voor de arf
 
pizaboer zei:
nee de arf charter is volledig houtbouw :lol:
m.v.g Marijn
afb9124.gif
Ik dacht dat hij een piepschuim vleugel had.
Dan is tie wel zwaar voor een houtbouw kist , zoveel wegen die 1 a twee servo's toch ook weer niet.
 
Dat zal de vliegeigenschappen dan ook niet ten goede komen.
Dan ben je inderdaad genoodzaakt een zwaardere motor te keizen.
Het model zal dan veel sneller vliegen waarschijnlijk
 
OJAH EN VOOR IK HET VERGEET in de bouwbeschrijving van de arf gebruiken ze geen glasmat tussen 2 vleugelhelften omdat ze een latje gebruiken dit is niet sterk genoeg er zijn op onze club genoeg vleugels geknakt(van de arf charters dan) gwoon glasmatje erom heen en je hebt er jaren plezier van m.v.g Marijn
 
afb9135.gif
2200g veel das 600g meer dan mijn oude Charter.

Ik vraag mij af waar dat in zit.
 
discussies over welke motor graag in een andere draad.
( en die zijn er te over, waar overigens al is gebleken dat
een charter best is te vliegen met een 4, 4,5 cc.)
Lieden die dit niet lukt zullen oorzaak elders moeten zoeken.
rotte motor of..........


Mischien wel in eigen duimpjes....

;-)


Ik wilde gewoon weten of de arf charter bouwtechnisch afwijkt van
de zelfbouw charter.




Johan
 
Back
Top