sommige zijn wel geknakt maat de meeste niet

Ik zal me van commentaar onthouden.....
Ik neem aan dat Alex het wel door heeft nou...
Johan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
sommige zijn wel geknakt maat de meeste niet
Balsa-hout? Eike-hout?pizaboer zei:maar ik zou wel een glasmatje doen ik heb gewoon 3 4 cm en dat hout gewoon goed
En waarom dan wel? Weet je wat er in die vleugel zit?pizaboer zei:ja okey maar een glasmat zo breed als de romp op een arf is wel erg overdreven.
Weet je hoe dat van binnen vastzit? En bij de Charter? Waar werken de grootste krachten bij een vleugelmiddenstuk? Uit je antwoord is af te leiden dat je nog niet helemaal (helemaal niet? :wink: ) snapt hoe dit ongeveer werkt.pizaboer zei:omdat dit alleen extra gewicht is want de arf die heeft net zoals een calmato zo'n systeem met zo'n balkje tussen de helften
Nou, dan doe je toch lekker waar je zin in hebt! Bekijk het maar! :evil:pizaboer zei:nee maar het lijkt mij sterk overdreven want ik heb nog nooit een a.r.f charter gezien met zo'n brede glasmat.
Jammer, 1 ding over het hoofd gezien: Als de krachten te groot worden, scheurt het balsa langs het grenen af: weg vleugel..... :cry: het zou pas kunnen, als de binnenste 2 a 3 ribben van 2 mm multiplex zijn EN de indekking de dubbele dikte heeft. Dan zou het net zo sterk (de krachten goed verdeeld) zijn als de glas/epoxy combinatie. Maar het lijkt me sterk dat het zo in een ARF Charter zit, want het is een hoop gepruts om dat precies te krijgen.Alex10 zei:Ze hebben de bovenliggers én de onderliggers van grenen gemaakt welke dus in eerste instantie van balsa waren. Dit geeft de vleugel zoveel meer stevigheid dat alleen de naad van de twee vleugel helften bedekken met een glasmatje voldoende versteviging geeft.
Ik vind ook dat ik wat te fel heb gereageerd.Alex10 zei:Bovendien kreeg ik het idee dat mensen moeite hadden om het netjes te houden en mijn bedoeling met mijn laatste bericht was eigenlijk ook om de discusie te eindigen.
Ik ben instructeur bij de MVAlmere, en verder waar de wedstrijden zijn, dus dat kan overal zijn in Europa of soms nog verder....Alex10 zei:de eerste vlucht laat nog wel even op zich wachten, moet namelijk nog les nemen en lid worden van een club. Dat word waarschijnlijk Pegasus in in Enkhuizen. Waar vlieg jij?
Nou, hier komt dus dat verhaal van mij met die 20 grams mat om de hoek kijken, want dat is zo dun dat je (als je de lagen dakpansgewijs opbouwt) eigenlijk geen randen hebt. Dus ook niet schuren.... :idea:Alex10 zei:Heb trouwens gister nog 1 matje van 7cm over die van 2,5 gedaan en het ziet er nu wel naar uit dat dit behoorlijk stevig word, moet het alleen nog ff afwerken want om nou te zeggen dat het makkelijk is, niet echt. Bovendien heb je niet gek veel tijd om je fouten te corrigeren want dat spul is zo hard, hehe. Dus beetje schuren hier en daar om de randjes glad te krijgen en oracover eroverheen plakken. Dit zal ook wel ff klooien wezen maar gelukkig is het vrij egaal opp. dus dat gaat vast wel lukken.