Charter ARF

nee maar het lijkt mij sterk overdreven want ik heb nog nooit een a.r.f charter gezien met zon breede glasmat .
m.v.g Marijn

pizaboer zei:
omdat dit alleen extra gewicht is want de arf die heeft net zoals een calmato zo'n systeem met zo'n balkje tussen de helften
Weet je hoe dat van binnen vastzit? En bij de Charter? Waar werken de grootste krachten bij een vleugelmiddenstuk? Uit je antwoord is af te leiden dat je nog niet helemaal (helemaal niet? :wink: ) snapt hoe dit ongeveer werkt.
Zoals je al aangaf is het met de voorgeschreven bouwwijze al eens misgegaan, ook ik ken daar voorbeelden van -niet bij mijn club overigens. Verbaast me niets als je de constructie ziet.
Wie geen risico wil lopen op een vleugelbreuk, verstevigt iedere Chartervleugel met 3 lagen 20 grams glas + epoxy met aflopende dikte tot aan het einde van de middenindekking.

Calmato ken ik niet, dus daarover doe ik geen uitspraken.

pizaboer zei:
nee maar het lijkt mij sterk overdreven want ik heb nog nooit een a.r.f charter gezien met zo'n brede glasmat.
Nou, dan doe je toch lekker waar je zin in hebt! Bekijk het maar! :evil:

beste Pizaboer / Marijn,

geef mij 1 goeie reden waarom je geen deftige glasmat op je vleugel zou leggen. Zo'n balkje om de vleugel aan elkaar te zetten is NIET genoeg. Als je een stuurfout maakt en je moet na een duik wat forser optrekken, dan is de kans groot dat hij knakt.
Ik kan er echt met mijn gezond verstand niet bij dat als, zoals je zelf zegt, "sommig zijn wel geknakt maar de meeste niet " je de raad geeft dat hij zo wel sterk genoeg is.

De reden die jij aangeeft om het niet te doen: gewicht
Wel effe tellen, stel:
- vleugelkoorde 30 cm-->60cm lengte van de glasmat boven + onder
- breedte van de glasmat, 20 cm
- gewicht van de glasmat: 80gr/m² (en dat is al veel te dik, maar die gebruik ik wel eens)
- epoxyhars: nemen we verhouding glasmat / epoxy = 50/50 dus 80gr/m²
en dan krijgen we:
0.6m x 0.2m x 160gr/m²=19.2gr

dus een gewicht van pakweg 20gr ruim gerekend!
Zou jij op een kist van 2kg , 20 gram willen besparen en het risco nemen dat je vleugel knakt ????

Voor je beginners raad geeft, weet waarover je spreekt. Ik vind het goed dat je mensen wil helpen, maar als je raad geeft zie dan dat je goed advies geeft.

@ALex 10
de raad die Bruno gaf is gewoon perfect, daar heb ik niet veel aan toe te voegen. Die 2.5 cm glasmat die erop zit kan geen kwaad, gewoon de andere laag erover en je bent zeker dat je vleugel veeeeeeeeel sterker is

@ Pizzaboer, gezien jou leeftijd zul je natuurlijk zeer veel ervaring hebben met de constructie van modelvliegtuigen en de krachten die hier op spelen.

Als je info geeft dan doe het idd goed of laat dit achterwege. Ik heb al meer dan genoeg vleugels zien breken tijdens een reddingsactie van een instructeur. Op vele van deze vleugels zaten ook van die smalle glasmatjes, of zelfs helemaal geen.
Velen denken dat de triplex verbindingsstukken bij ARF kisten meer dan genoeg is om de krachten netjes te verdelen maar zoals al vaker is aangetoond is dit helaas niet het geval.

ik heb nooit gezecht dat je geen glasmat moet gebruiken (sterker nog ben er zelfs over begonnen dat het wel moet) maar dit is ff mijn mening dan :
ik vind 3 lagen en tot het einde van de middenbeplanking toch wel erg overdreven ...............
m.v.g Marijn

stukje triplex tussen de vleugels zullen bij te veel kracht gewoon uitbreken omdat de krachten in principe maar door een klein stukje tegen gehouden worden. bij een glasmat worden de krachten over een veel groter opervlakte verdeeld. daardoor wordt de kans op een breuk enorm verkleint.

Kijk, nu ga ik als leek wat wijze woorden spuwen.( nou ja, ik ga iets herhalen wat mij verteld is)

Het schijnt dus zo te zijn dat de Charter een oud en gerenomeerd model is. En nu zijn ze bij Robbe zo verstandig geweest om naar de consument te luisteren. Ze hebben dus in de loop der jaren enige modificaties aangebracht.
Onder andere hebben ze de bovenliggers én de onderliggers van grenen gemaakt welke dus in eerste instantie van balsa waren. Dit geeft de vleugel zoveel meer stevigheid dat alleen de naad van de twee vleugel helften bedekken met een glasmatje voldoende versteveging geeft.

Dit zijn de woorden van een, in mijn ogen, zeer ervaren man die spreekt ( ook al, ja) uit persoonllijke ervaring.
Nu heb ik al besloten dat als het weer het toelaat ik ook bij de zelfde vereniging als waar deze man vliegt, les ga proberen te krijgen en misschien wel van dezelfde man, dus mocht de beste man er nou helemaal naast zitten, dan kan hij me mooi helpen met de reparaties.

Maaaaaar, ik waardeer en respecteer alle reacties en meningen en dank jullie daarvoor hartelijk.

Alex

Alex10 zei:
Ze hebben de bovenliggers én de onderliggers van grenen gemaakt welke dus in eerste instantie van balsa waren. Dit geeft de vleugel zoveel meer stevigheid dat alleen de naad van de twee vleugel helften bedekken met een glasmatje voldoende versteviging geeft.
Jammer, 1 ding over het hoofd gezien: Als de krachten te groot worden, scheurt het balsa langs het grenen af: weg vleugel..... :cry: het zou pas kunnen, als de binnenste 2 a 3 ribben van 2 mm multiplex zijn EN de indekking de dubbele dikte heeft. Dan zou het net zo sterk (de krachten goed verdeeld) zijn als de glas/epoxy combinatie. Maar het lijkt me sterk dat het zo in een ARF Charter zit, want het is een hoop gepruts om dat precies te krijgen.

Zoals ik al zei, ik heb dat dus van horen zeggen, en om nou te zeggen dat ik hier wijzer word....niet echt. Bovendien kreeg ik het idee dat mensen moeite hadden om het netjes te houden en mijn bedoeling met mijn laatste bericht was eigenlijk ook om de discusie te eindigen.

Maar nogmaals,
bedankt voor de reacties.

Alex10 zei:
Bovendien kreeg ik het idee dat mensen moeite hadden om het netjes te houden en mijn bedoeling met mijn laatste bericht was eigenlijk ook om de discusie te eindigen.
Ik vind ook dat ik wat te fel heb gereageerd. :oops:
Maar zeg nou zelf, zo'n pizzaboer die z'n eigen naam nog verkeerd (met 1 z) spelt, drijft toch de meeste serieuze modelvliegers tot wanhoop? :roll: Eigenwijs :mad: tot de laatste snik, bij voortduring zaken roepend als: 'nee, maar het lijkt mij...', 'ja okey maar een glasmat zo breed als de romp op een arf is wel erg overdreven.', 'nee maar het lijkt mij sterk overdreven want ik heb nog nooit een a.r.f charter gezien met zon breede glasmat.', 'maar dit is ff mijn mening dan: ik vind 3 lagen en tot het einde van de middenbeplanking toch wel erg overdreven'. En zo zwamt dit joch maar door. Hij begrijpt klaarblijkelijk niet dat jij om serieus advies had gevraagd en niet om op gebrek aan inzicht en ervaring gebaseerde meningen en ideeen (waarschijnlijk nog nooit 20 grams glas gezien, laat staan in z'n handen gehad..). Het vervelende is dat de ervaren modelbouwers zoiets meteen doorzien, maar degenen die de vragen stellen dikwijls niet. Misschien is het een goed idee om in de avatarbox behalve leeftijd -dat zegt op zich nog niks- ook het aantal jaren modelbouwervaring te laten invullen. De fraudeurs herken je zo aan hun antwoorden....
Maak je overigens geen zorgen over je Chartervleugel. Zoals jij het hebt gedaan, heb je al een zekerheid van ~80% ingebouwd. Die drielaags methode zoals ik die beschreef kun je gewoon een volgend keer toepassen. Succes!
Laat je even weten, hoe de eerste vlucht is verlopen?

Bruno,

Het is niet de leeftijd waar ik naar kijk, zoals jij ook al zei omdat je aan een leeftijd zeker niet kan zien wat voor ervaring iemand heeft. Misschien is diegene al zeg vijf jaar heel fanatiek bezig en heeft misschien wel een nog fanatieker vader achter hem staan of wie dan ook.
Nu is het toevallig zo dat ik ook wat info van iemand heb ontvangen die ook al langere tijd met de hobby bezig is en er ook elke dag mee bezig is in een winkel. Deze man deeld dus de mening van Pizaboer wat dus ook aangeeft, in mijn ogen dan, dat er misschien toch wel wat ervaring in de Pizaboer schuilt.

Maar nogmaals ik respecteer alle meningen.

Alex

Oh ja, vergeten,

de eerste vlucht laat nog wel even op zich wachten, moet namelijk nog les nemen en lid worden van een club. Dat word waarschijnlijk Pegasus in in Enkhuizen. Waar vlieg jij?

Heb trouwens gister nog 1 matje van 7cm over die van 2,5 gedaan en het ziet er nu wel naar uit dat dit behoorlijk stevig word, moet het alleen nog ff afwerken want om nou te zeggen dat het makkelijk is, niet echt. Bovendien heb je niet gek veel tijd om je fouten te corrigeren want dat spul is zo hard, hehe. Dus beetje schuren hier en daar om de randjes glad te krijgen en oracover eroverheen plakken. Dit zal ook wel ff klooien wezen maar gelukkig is het vrij egaal opp. dus dat gaat vast wel lukken. Ik had in een andere topic ook al een uitgebreide link gezien voor een Oracoverhandboek dus dat maar ff goed door nemen.
Je hoort wel over de afloop.

Alex

opletten met het schuren van de randjes van je glasmat. Het balsa er naast is veel zachter en voor je het weet schuur je het daar veel dunner. Zo kan je er een mogelijke breukplaats creëren.

Alex10 zei:
de eerste vlucht laat nog wel even op zich wachten, moet namelijk nog les nemen en lid worden van een club. Dat word waarschijnlijk Pegasus in in Enkhuizen. Waar vlieg jij?
Ik ben instructeur bij de MVAlmere, en verder waar de wedstrijden zijn, dus dat kan overal zijn in Europa of soms nog verder....
Alex10 zei:
Heb trouwens gister nog 1 matje van 7cm over die van 2,5 gedaan en het ziet er nu wel naar uit dat dit behoorlijk stevig word, moet het alleen nog ff afwerken want om nou te zeggen dat het makkelijk is, niet echt. Bovendien heb je niet gek veel tijd om je fouten te corrigeren want dat spul is zo hard, hehe. Dus beetje schuren hier en daar om de randjes glad te krijgen en oracover eroverheen plakken. Dit zal ook wel ff klooien wezen maar gelukkig is het vrij egaal opp. dus dat gaat vast wel lukken.
Nou, hier komt dus dat verhaal van mij met die 20 grams mat om de hoek kijken, want dat is zo dun dat je (als je de lagen dakpansgewijs opbouwt) eigenlijk geen randen hebt. Dus ook niet schuren.... :idea:
Zo hard? Lamineer-epoxy laat ik altijd een nachtje uitharden, dan kan ik weer verder. Ik denk toch dat je niet helemaal het ideale produkt hebt gebruikt, maar ook hier: zolang het stevig vastzit.....niets om je zorgen over te maken.

Back