Al enige jaren heb ik belangstelling voor schepen die op de Middellandse Zee voeren in de 17e-18e en 19e eeuw. Mijn speciale aandacht richt zich op de 18e eeuw met betrekking tot de Barbarijse zeerovers. Zij bouwden naar mijn mening het mooiste schip van hun tijd; de chebec. Ik doe er veel onderzoek naar maar blijf telkens steken bij bepaalde vragen. Momenteel bouw ik een model van een chebec terwijl er twee anderen op stapel staan; een tartane en een galliotta. Er is al veel van te zien op mijn eigen website www.constantwillems.nl.
Er zijn ontzettend veel modellen van chebecs gebouw kijk maar op google bij het onderwerp chebec/afbeeldingen.
Wat mij nu bezig houdt is de vraag waarom het achterste dek werd uitgevoerd als een rooster. Nergens kan ik daarvoor een verklaring vinden. Ook het Rijksmuseum, dat een groot rompmodel van een chebec heeft, kan mij niet vertellen waarom dat is. Zelf heb ik het idee dat het een beveiliging is voor onder tegen het overhangende dek slaande golven bij zwaar weer.
Wie weet het exacte antwoord??
Er zijn ontzettend veel modellen van chebecs gebouw kijk maar op google bij het onderwerp chebec/afbeeldingen.
Wat mij nu bezig houdt is de vraag waarom het achterste dek werd uitgevoerd als een rooster. Nergens kan ik daarvoor een verklaring vinden. Ook het Rijksmuseum, dat een groot rompmodel van een chebec heeft, kan mij niet vertellen waarom dat is. Zelf heb ik het idee dat het een beveiliging is voor onder tegen het overhangende dek slaande golven bij zwaar weer.
Wie weet het exacte antwoord??