Cheerson CX 20 review

Hoi ycdlawip.

Klopt het dat jij bij mij in de regio woont ?
Ik heb namelijk bij de plaatselijke nieuwssites laatst een bericht voorbij zien komen over een kas die een drone(cx20) terug heeft gekopt :)
Als jij het niet ben dan kan ik je niet helpen natuurlijk maar zo wel kunnen we in de zomer wel een keer afspreken om wat tips uit te wisselen en je wat uitleg te geven mocht dit nodig zijn.
Dat was ik ja

Wie weet als het lekkerder weer wordt, maar de eerst volgende keer dat ik hem ga testen knoop ik er een touw aan. En ik ga alleen nog maar als de omstandigheden echt ideaal zijn. Wie weet stuur ik je in het voorjaar wel ff een PM anders of zo.

Cheerson CX20 CX-20 Open-source Flight Controller Auto-Pathfinder RC Quadcopter With GPS RTF

If it can't be connected with PC please click here to dowload the program: dotNetFx40_Full_x86.exe and MissionPlanner-1.2.55.msi
Thanks ik zal dit nog maar een keer proberen dan. Alleen heb ik geen idee wat er met die luide piep is. Het is echt oorverdovend die piep die eraf komt als ik hem aan de PC koppel. Er zitten ook draden los of zo dus wie weet heeft het daar wat mee te maken.

ik heb altijd alleen maar gecailbreerd via de pc met mission planner, hier staat precies of je alle waardes haalt, ook kan je daarin eerst het compas kalibreren en de zender e.d., je ziet op de pc gelijk wat je doet en je komt niet verder voor het lukt, was jou is overkomen is denk ik dat de verbinding zeer kort is weggevallen, als dat eenmaal is gebeurd krijg je niet opnieuw verbinding met de zender behalve met een truckje met een schakelaar op de zender, aan en uit zetten van de zender helpt niks

de apm is een mooie controler maar alles behalve voor beginners vind ik persoonlijk, zeker bij een probleempje moet je het hele ding uit je hoofd weten onderhand om te zien welke waardes niet kloppen

als tie alleen maar blijft piepen en verder geen verbinding kan krijgen zal er wel ergens wat mis zitten en om dat uit te zoeken moet je bijna de hts hebben gedaan :) losse draden is geen goed teken uiteraard, foto's zoeken van de binnenkant kan wellicht aan tonen waar deze draden zaten

ik heb altijd alleen maar gecailbreerd via de pc met mission planner, hier staat precies of je alle waardes haalt, ook kan je daarin eerst het compas kalibreren en de zender e.d., je ziet op de pc gelijk wat je doet en je komt niet verder voor het lukt, was jou is overkomen is denk ik dat de verbinding zeer kort is weggevallen, als dat eenmaal is gebeurd krijg je niet opnieuw verbinding met de zender behalve met een truckje met een schakelaar op de zender, aan en uit zetten van de zender helpt niks

de apm is een mooie controler maar alles behalve voor beginners vind ik persoonlijk, zeker bij een probleempje moet je het hele ding uit je hoofd weten onderhand om te zien welke waardes niet kloppen

als tie alleen maar blijft piepen en verder geen verbinding kan krijgen zal er wel ergens wat mis zitten en om dat uit te zoeken moet je bijna de hts hebben gedaan :) losse draden is geen goed teken uiteraard, foto's zoeken van de binnenkant kan wellicht aan tonen waar deze draden zaten

Maar moet je hem dan elke keer calibreren als je de accu erin doet en wil gaan vliegen? Dat is toch een ontzettend gedoe? Ik dacht dat moet alleen eenmalig als je hem hebt of zo omdat die zo uit de fabriek komt

Ja hij piept echt als een gek. Ik wilde zowat die speaker er met een tang aftrekken. Maar misschien ga ik die speaker dichttapen en hem in handdoeken wikkelen of zo en het dan nog maar eens proberen, maar er zitten echt 7 draden los of zo en motoren eraf en weet ik veel wat er nog meer mee mis is, dus dikke kans dat hij helemaal niet uit te lezen is

maar ja ik ga een nieuwe CX 20 regelen omdat ik het toch nog een keer wil proberen, heeft iemand nog tips? Zodat ik dit straks niet nog een keer verpest?

Ik heb zojuist mission planner nog een keer geprobeerd. Hij doet wel iets, als in de gyroscoop laat hij zien op de computer als ik dat wrak loop te draaien lijkt een compas of een gyroscoop of iets wel te werken.

Maar ik word zo ontzettend leip van dat gepiep ik heb het maar opgegeven. Mijn oren doen serieus pijn.

Zag ook nergens iets van download log of zo en overal stond een plaatje met server niet gevonden of iets dus ja het kan me eigenlijk weinig meer schelen.

Iemand tips met hoe ik bij de volgende CX 20 ervoor zorg dat alles goed gaat? Ik snap werkelijk niks van die handleiding en op youtube staan 10 a 20 verschillende calibratiemethodes

Hoezo is het allemaal zo ingewikkeld? Ik snap dat je hem een keer moet calibreren misschien als je hem net krijgt maar elke keer al dat gedoe doorlopen, moet iedereen dat doen? Het kost je zowat 5 minuten elke keer. En als je dus elke keer je accu verwisselt moet je 5 minuten die ongein doen. Vind het maar raar

ik zeg toch nergens dat je hem elke keer moet calibreren, als je het niet snapt zou ik niet aan een 2e beginnen, dit apparaat vraagt serieus inzicht en is op zich wel te leren maar inderdaad met een lange tijd inlezen en films kijken

ik zeg toch nergens dat je hem elke keer moet calibreren

Oh excuus dan heb ik het verkeerd begrepen.

Alleen dus als ik hem voor het eerst gebruik?

Welke manier van calibreren moet ik precies toepassen want op youtube heb je echt 20 verschillende manieren en die handleiding die erbij zit is waardeloos.

Bedankt voor je hulp

ik heb hem altijd gecalibreerd via mission planner, gewoon de stappen volgen in dat programma. ik deed calibratie alleen overnieuw als deze niet goed vloog, het is ook noodzakelijk als je meer dan 100 km van je huis gaat vliegen b.v.

ik heb hem altijd gecalibreerd via mission planner, gewoon de stappen volgen in dat programma. ik deed calibratie alleen overnieuw als deze niet goed vloog, het is ook noodzakelijk als je meer dan 100 km van je huis gaat vliegen b.v.
ok bedankt

maar om hem via usb aan te sluiten moet je hem dus openschroeven helemaal? Want ik heb alleen op de flightcontroller een usb kabel. Aan de onderkant zit ook een kabel aansluiting die zegt "usb" maar er past geen usb kabel in, vond ik ook erg vreemd

Sorry voor de misschien domme vragen maar ik blijf er echt niks van snappen.

Hoezo moet je hem anders calibreren als je 100km van je huis gaat vliegen? Nu heb ik vrienden aan de andere kant van Nederland en ik wilde daar ook graag een keer heen. Dus als ik dat doe moet ik een computer meenemen zodat ik hem daar ter plekke open kan schroeven en kan calibreren? En dan hier bij mij thuis als ik terug ben weer openschroeven en aan de computer aansluiten?

Waarom hoor ik hier zo weinig over dan op het internet? Iedereen zit filmpjes te maken waar ze dat ding rondjes draaien of 16 keer op een knop drukken of zo.

Het is zo onduidelijk ik durf zowat niet meer. :(

Ik wil gewoon vliegen. Toen ik die eerste had deed die het ook een dagje prima en ik had niks gecalibreerd hij deed manual en position hold en return to home allemaal prima. Maar ja de 2e dag ging het dus ontzettend fout.

Wat een gedoe :( geen idee waarom die dit moet bij die kleine quadcoptertjes hoefde ik ook niks te calibreren

bedankt

En dat is het gevaar bij deze hobby waardoor het vaak mis gaat en het negatief in het nieuws terechtkomt.

Het is geen kinderspul wat je zomaar even aanschaft, gps calibratie is een belangrijke handeling die je moet doen om bijvoorbeeld een fly away of verkeerde home set positie te verkomen.

Het is een must om te begrijpen wat een flightcontroller doet en wat je ermee moet doen, als je dat niet begrijpt of je hebt niemand in de buurt die dat begrijpt dan kun je eigenlijk niet gaan vliegen, een piloot die nooit heeft geleerd om in een boeing te vliegen kan daar ook niet zomaar instappen en mee wegvliegen.

Het is zaak dat je gaat begrijpen wat er aan de hand is en wat je bijvoorbeeld kunt aanpassen om dat probleem op te lossen, en zeker niet bij de pakken neer gaan zitten, om je geleden schade te beperken zou ik proberen de hobby voort te zetten met hetgeen wat je nog hebt van je gecrashte quad en wat kapot is te vervangen

Suc6

En dat is het gevaar bij deze hobby waardoor het vaak mis gaat en het negatief in het nieuws terechtkomt.

Het is geen kinderspul wat je zomaar even aanschaft, gps calibratie is een belangrijke handeling die je moet doen om bijvoorbeeld een fly away of verkeerde home set positie te verkomen.

Het is een must om te begrijpen wat een flightcontroller doet en wat je ermee moet doen, als je dat niet begrijpt of je hebt niemand in de buurt die dat begrijpt dan kun je eigenlijk niet gaan vliegen, een piloot die nooit heeft geleerd om in een boeing te vliegen kan daar ook niet zomaar instappen en mee wegvliegen.

Het is zaak dat je gaat begrijpen wat er aan de hand is en wat je bijvoorbeeld kunt aanpassen om dat probleem op te lossen, en zeker niet bij de pakken neer gaan zitten, om je geleden schade te beperken zou ik proberen de hobby voort te zetten met hetgeen wat je nog hebt van je gecrashte quad en wat kapot is te vervangen

Suc6
Dat ding is compleet kapot en niet meer te redden.

Maar het probleem is dus dat ik niet weet waarom die weggevlogen was. En ja ik vind de hobby toch leuk. Ik hou expres de veiligheidsmaatregelen in acht (boven een veld vliegen) maar ja als dat ding er opeens vandoor gaat kan ik er ook weinig aan doen. Een auto gaat ook niet zomaar opeens ervandoor.

Maar ik wil dus graag weten waarom die dat deed. Op internet lees je wel dat andere mensen dit ook vaak hebben. Met de cheerson cx 20 maar ook met die hele dure phantoms. Het gebeurt om het zomaar te zeggen.

Ik wil alleen weten hoe ik het kan vermijden volgende keer. En het is buitengewoon verwarrend dat er tientallen verschillende manieren zijn van calibratie.

Dus ja als iemand weet wat nou de echte manier is om een Cheerson CX 20 te calibreren en wanneer je dat moet doen dan hoor ik het graag

"Waarom hoor ik hier zo weinig over dan op het internet? Iedereen zit filmpjes te maken waar ze dat ding rondjes draaien of 16 keer op een knop drukken of zo."

"Maar ik wil dus graag weten waarom die dat deed. Op internet lees je wel dat andere mensen dit ook vaak hebben. Met de cheerson cx 20 maar ook met die hele dure phantoms. Het gebeurt om het zomaar te zeggen."

Em hier heb je nou net net het probleem te pakken ben ik bang.
Iedereen die zo'n ding tegenwoordig bij de grote rooie elektronica gigant kan kopen (en dan weten jullie vast wel wie ik bedoel) of bij de grote chinese webshops die heeft vaak het idee dat het apparaat het werk doet en dat hun er niks van hoeven te weten en het alleen maar een beetje leuk vliegen en video's/foto's maken is.
De grootste problemen komen dan ook van deze groep vandaaan omdat ze simpel weg niet snappen hoe het ding van binnen zijn werk doet en wat je er voor moet doen om te zorgen dat dit ding zijn werk ook goed kan blijven doen.
Om maar even een vergelijking te geven : als jij op vakantie gaat naar het buitenland en jij neemt het vliegtuig om naar 1 of andere tropische bestemming te gaan dan moet de piloot van dat vliegtuig ook goed kunnen weten waar de bestemming ligt om jouw daar naartoe te kunnen brengen.
Dit navigeren gebeurt grootendeels met GPS gebasseerde systemem en de piloot stelt dan ook in het computer systeem van het vliegtuig een vertrek en een aankomstpunt in.
Aangezien deze systemen afhankelijk zijn van satelietten die kilometers ver boven jouw hoofd rondvliegen met bijna ongeloofelijke snelheden is het af en toe noodzakelijk deze systemen te kalibreren anders zou jij ineens op een eiland 200km naar het westen worden afgezet door diezelfde piloot en denk jij wat is dit voor idioot.
Om dit dan weer terug te brengen naar jouw kleine quadcopter.
Jouw quadcopter maakt in GPS mode dus ook gebruik van deze GPS satelieten om deze goed te kunnen gebruiken moet jouw kleine machine dus ook goed gekalibreerd worden om bijvoorbeeld te weten wat boven , onder , links en rechts is hiervoor is de gyro en accerometer kalibratie dan ook voor bedoeld.
Jouw GPS systeem moet weten waar de quad zich bevind waar hij ongeveer is opgestegen en welke richting hij momenteel opgaat dit is vrij belangrijke informatie voor een FC (Flight Controller) om te weten waar dat ding naar toe moet als bijvoorbeeld de Return to home functie wordt geactiveerd.
Om dit nou weer terug te brengen naar een punt waar het mis zou kunnen gaan.
Als je GPS op de 1 of andere manier niet genoeg satelieten heeft opgepakt om te weten waar jij opstijgt.(bijvoorbeeld als je na 20 seconde opstijgt terwijl je wat langer zou moeten wachten volgens bijvoorbeeld de handleiding)
Wat er hiebij dan gebeurd als je de controlle over dit appparaat kwijt raakt dan heeft de FC een GPS home posistie geregistreerd die niet bij jouw voeten op jouw mooie veldje is waar jij van ben opgestegen maar bijvoorbeeld op 20 meter hoogte boven 1 of andere tuinbouwkas wat dan ook resulteerd in een hele hoop hoofdpijn.

Kortom het is vrij belangrijk om te weten waar je mee bezig ben.

Oow en trouwens niet meer te redden is meteen zo negatief.
Als je dus ook weet hoe deze onderdelen werken dan kan je deze induvidueel van elkaar testen of deze nog goed zijn.
Zo kan je uitsluiten wat er kapot is en wat er nog her-gebruikt kan worden voor een eventueel nieuwe quad.
Aan de foto die ik er van heb gezien kan ik zo al zeggen dat er vast nog wel wat onderdelen te redden zijn.

Laatst bewerkt:
"Waarom hoor ik hier zo weinig over dan op het internet? Iedereen zit filmpjes te maken waar ze dat ding rondjes draaien of 16 keer op een knop drukken of zo."

"Maar ik wil dus graag weten waarom die dat deed. Op internet lees je wel dat andere mensen dit ook vaak hebben. Met de cheerson cx 20 maar ook met die hele dure phantoms. Het gebeurt om het zomaar te zeggen."

Em hier heb je nou net net het probleem te pakken ben ik bang.
Iedereen die zo'n ding tegenwoordig bij de grote rooie elektronica gigant kan kopen (en dan weten jullie vast wel wie ik bedoel) of bij de grote chinese webshops die heeft vaak het idee dat het apparaat het werk doet en dat hun er niks van hoeven te weten en het alleen maar een beetje leuk vliegen en video's/foto's maken is.
De grootste problemen komen dan ook van deze groep vandaaan omdat ze simpel weg niet snappen hoe het ding van binnen zijn werk doet en wat je er voor moet doen om te zorgen dat dit ding zijn werk ook goed kan blijven doen.
Om maar even een vergelijking te geven : als jij op vakantie gaat naar het buitenland en jij neemt het vliegtuig om naar 1 of andere tropische bestemming te gaan dan moet de piloot van dat vliegtuig ook goed kunnen weten waar de bestemming ligt om jouw daar naartoe te kunnen brengen.
Dit navigeren gebeurt grootendeels met GPS gebasseerde systemem en de piloot stelt dan ook in het computer systeem van het vliegtuig een vertrek en een aankomstpunt in.
Aangezien deze systemen afhankelijk zijn van satelietten die kilometers ver boven jouw hoofd rondvliegen met bijna ongeloofelijke snelheden is het af en toe noodzakelijk deze systemen te kalibreren anders zou jij ineens op een eiland 200km naar het westen worden afgezet door diezelfde piloot en denk jij wat is dit voor idioot.
Om dit dan weer terug te brengen naar jouw kleine quadcopter.
Jouw quadcopter maakt in GPS mode dus ook gebruik van deze GPS satelieten om deze goed te kunnen gebruiken moet jouw kleine machine dus ook goed gekalibreerd worden om bijvoorbeeld te weten wat boven , onder , links en rechts is hiervoor is de gyro en accerometer kalibratie dan ook voor bedoeld.
Jouw GPS systeem moet weten waar de quad zich bevind waar hij ongeveer is opgestegen en welke richting hij momenteel opgaat dit is vrij belangrijke informatie voor een FC (Flight Controller) om te weten waar dat ding naar toe moet als bijvoorbeeld de Return to home functie wordt geactiveerd.
Om dit nou weer terug te brengen naar een punt waar het mis zou kunnen gaan.
Als je GPS op de 1 of andere manier niet genoeg satelieten heeft opgepakt om te weten waar jij opstijgt.(bijvoorbeeld als je na 20 seconde opstijgt terwijl je wat langer zou moeten wachten volgens bijvoorbeeld de handleiding)
Wat er hiebij dan gebeurd als je de controlle over dit appparaat kwijt raakt dan heeft de FC een GPS home posistie geregistreerd die niet bij jouw voeten op jouw mooie veldje is waar jij van ben opgestegen maar bijvoorbeeld op 20 meter hoogte boven 1 of andere tuinbouwkas wat dan ook resulteerd in een hele hoop hoofdpijn.

Kortom het is vrij belangrijk om te weten waar je mee bezig ben.

Oow en trouwens niet meer te redden is meteen zo negatief.
Als je dus ook weet hoe deze onderdelen werken dan kan je deze induvidueel van elkaar testen of deze nog goed zijn.
Zo kan je uitsluiten wat er kapot is en wat er nog her-gebruikt kan worden voor een eventueel nieuwe quad.
Aan de foto die ik er van heb gezien kan ik zo al zeggen dat er vast nog wel wat onderdelen te redden zijn.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ja dat klinkt inderdaad wel logisch dat die meerdere satelieten moet krijgen. Ik zal volgende keer dan ook dik 1 of zelfs 2 minuten wachten, en eerst 2 keer rustig opstijgen en vanaf 5 meter hoogte return to home testen en zo voor ik echt redelijke hoogte ga maken.

Te redden heb ik naar gekeken maar om alles wat ontbreekt los te bestellen dan ben ik goedkoper, makkelijker en veiliger uit op een nieuwe doos te bestellen wat ik ook ga doen omdat ik van gearbest wel een leuke korting kreeg. Dan is het net haalbaar. Ik kan wat ik nu heb altijd nog gebruiken als reserve onderdelen mocht ik door mezelf te hard landen of zo.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom er onder de quad een usb aansluiting zat als die de micro-usb kabel niet pakt. De micro-usb kabel past alleen direct in de flight controller, en om daar bij te komen moet dus dat hele ding uit elkaar. Wat buitengewoon veel werk is. Het lijkt me sterk dat ze een ander soort usb-kabel willen dan micro-usb, dus ik zit te denken misschien hebben ze gewoon de verkeerde aansluiting erop gesoldeerd? buitengewoon raar is het wel. Die usb aansluiting zal er toch wel voor een reden zitten?

Ziet deze er toevallig zo uit als bovenaan deze foto ?
https://raw.githubusercontent.com/jlnaudin/x-VTOLdrone/master/images/CX20/Cx20telem6.jpg
zoja dan is het volgens mij een mini usb.
Of deze ook direct aan de FC zit verbonden weet ik natuurlijk niet maar die kabels zijn misschien iets verouderd maar wel vrij standaart.
Heb je anders een foto ?

Ik denk dat het mini usb is dan. Als wat in de flightcontroller micro-usb is. Hij lijkt idd erg op die foto ja. Misschien dat ik dan maar eens op zoek moet gaan naar een mini usb kabel i.p.v. een micro usb kabel zodat ik hem makkelijk kan aansluiten zonder dat hele ding open te schroeven.

Deze man heeft ook een goed calibratiefilmpje zonder de missionplanner:

ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen als ik die nieuwe heb, maar momenteel ben ik het nog aan het regelen want bij gearbest hebben ze chinees nieuwjaar of zo dus ze zijn een week gesloten

Als ik jou was zou ik geen cx20 kopen maar bij hobbyking losse onderdelen bestellen. Voor 100,- vlieg je weer. Doordat je hem dan zelf moet bouwen leer je de machine echt kennen! Dat is beter dan een handleiding goed kunnen lezen ;) voordeel van zo'n bouwpakket is dat je makkelijk kan uitbreiden en onderdelen kan meenemen naar een andere setup. Klein beginnen, groot eindigen. Heb ik ook gedaan. En ja, met af en toe een crash
uploadfromtaptalk1455065636807.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back