china cat 4-3-10 video update

Er staat ook tot 2000watt , ik ga ervan uit da feigao gewoon dit keer bescheiden is geweest met de specs , ik ken beide motoren en zou de 580 echt boven een basic xxl verkiezen als het om kracht gaat maar goed dit is niet aan de orde.
Koop een xl10 vaar m op 6s lipo test een aantal verschillende props tot je je doel bereikt hebt (of niet) , bevalt de motor niet verkoop je m zo weer.

suc6.

Michiel.

Pfff 580er in die cat, daar heb je niks aan hoor! Zodra je het volledige vermogen/koppel van die motor gebruikt zal je cat gaan draaien ipv de prop... Of je moet zo klein gaan proppen dat je net zo goed een XL10 had kunnen gebruiken.
De 580er is voor 1m boten leuk, voor 80cm is het vragen om moeilijkheden. Daarnaast denk ik dat je hem niet eens onder de kap kwijt gaat raken.

Hard gaan is meer dan veel lipo's en een grote motor. De meeste winst word gehaald uit het trimmen van je boot!
Met die 580er word het meer crashen en flippen als varen.. Vermogen is leuk, maar dat niet meer. (na 2x een ruige rit wil je wel eens echt rechtdoor kunnen varen)

Succes met de keuze, ik zou bovenstaande adviezen aannemen :)

Groeten Jurriaan

bedankt voor de adviezen allemaal, ondanks dat ik eigewijs ben ga ik dan toch maar voor de 540XL alleen het aantal kv ben ik nog niet uit. ik d8 dat 40000 toeren op de prop (belast) wel behoorlijk was voor een hydro aandrijving? dus dan zou ik rond de 2000kv uit komen ( onbelast ligt het aantal toeren dan natuurlijk een stuk hoger ) oftewel de 540XL8.

en mocht ik nou nog een keer in een gekke bui zijn dan kan er altijd nog een 580 in :P

dan heb ik nog een ding waar ik mee zit: de prop. ten eerste weet ik niet wat de verschillende manieren zijn hoe props vast kunnen zitten op de as, dogdrive heb ik van gehoort maar wat het nou precies inhoud :S en welke props ik mee zou kunnen bestellen om te experimenteren.
de prop die ik nu op de cat heb heeft twee kleine uitsparingen waar een metalen busje met twee uitsteeksels in valt en dat geheel wordt door een boutje op het einde van de as bij elkaar gehouden.

alvast bedankt,

Romke

De prop die ik nu op de cat heb heeft twee kleine uitsparingen waar een metalen busje met twee uitsteeksels in valt en dat geheel wordt door een boutje op het einde van de as bij elkaar gehouden.
Romke

Hallo Romke,

Da's dus een dogdrive.

Groeten, Jan.

paar lange werkdagen gemaakt de laatste week :P, zie die boutjes en moertjes bijna vliegen dus pin me er niet op vast :mrgreen:

tegenslagje :( na een glitch van de ontvanger ( welke nu dood is ) voer de boot keihard tegen de kant aan met het volgende als gevolg:

full

full

full

Mijn ogen zijn geopend wat betreft de kwaliteit van deze rompen ;). Maar nu heb ik denk ik even wat hulp nodig aangezien ik nog niet eerder een reparatie aan een glasvezel romp heb uitgevoerd, ik heb al even op de website van de polyservice gekeken er zijn echter zo veel harsen en harders dat ik niet zou weten welke ik moet hebben. en de dikte van de glasvezel matten die hier voor geschikt zijn heb ik me ook geen idee van :confused:

Ik was van plan om vandaag de neus rond de scheur kaal te schuren en dan van daar verder te gaan, maar ik wacht denk ik eerst maar even wat advies af voor ik verkeerde dingen ga doen ;)

alvast bedankt!

grt Romke

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Romke,

Welkom bij de 'schade aan de boot zonder dat je er wat aan kon doen' club!

Voor het geld zijn de vinylester rompen uit China best wel goed gebouwd, echter bij deze temperaturen is polyester, dat toch al harder is dan epoxy, extra gevoelig voor harde klappen, zoals ik vorige week aan den lijve mocht ondervinden:
[84561] p1-arpro-700ep-5

Bij de ARPRO romp kun je met enige moeite en verlengde penselen nog tot in de neus komen om de scheur van binnen met glasweefsel en epoxy te repareren, of dat bij jouw cat ook zo is, betwijfel ik.

In dat geval kun je alleen de gebarsten naad ontvetten en instrijken met epoxy (al dan niet ingedikt) en de delen met tape weer op hun plaats trekken tot de epoxy is uitgehard.

Als je van binnen erbij kunt, kun je de naad van binnen voorzien van glasweefsel en epoxy.
Ik doe dan altijd in kleine stukjes van 2 x 2 tot 3 x 3 cm, dan heb ik nog enige controle over waar het glasweefsel terecht komt...

Groeten, Jan.

bedankt voor de hulp jan! maar nu heb ik nog een paar vraagjes ;)

ik kan inderdaad niet bij de binnenkant van de neus komen, dus het enige wat ik kan doen is de boel ontvetten ( waarmee kan ik dit doen ? terpentine ofzo ) epoxy in de scheur aanbrengen en op die manier de boel aan elkaar "lijmen"? in dat geval heeft het dus geen zin om de neus te gaan schuren? ( ben ik even blij dat ik daar nog niet mee begonnen was )

en welke epoxy zou ik hiervoor kunnen gebruiken dan? ik zie wat dat betrefd door de bomen het bos niet meer :(

grt Romke

Polyester ontvetten doe ik met Aceton of remmenreiniger.
Niet te overdadig te werk gaan, anders los je de verf op, die je zo graag heel wilt houden...

Voor zo'n kleine reparatie hoef je niet gelijk een liter epoxy aan te schaffen, ik gebruik vaak UHU Plus, een twee componentenlijm voor dit soort klussen, waarbij ik niet aan de binnenkant erbij kan komen.
Deze lijm wordt niet keihard en geeft dus een (heel) klein beetje mee bij aanvaringen, zodat de boel niet gelijk wéér los zal barsten.

Dit soort lijmen zijn prijzig, ik heb er destijds €24,95 voor betaald ( 2 x 75 ml), maar ik gebruik deze lijm al bijna 10 jaar, dus dan valt het nog wel mee...

Lamineer epoxy is per liter niet veel goedkoper, en dan zit je met een beperkte houdbaarheid.

Dek de romp naast de naad af met tape, zodat je niet morst op plekken, waar je eenmaal uitgeharde epoxy niet zonder mechanische hulp (schuren) vanaf krijgt.

Groeten, Jan.

Zat.

Je moet voldoende opbrengen om de naad te sluiten, niet zoveel, dat je grote zakkers binnen en buiten krijgt.

Lees de gebruiksaanwijzing goed door; hoe warmer tijdens de uitharding, hoe sterker de verbinding.
Ook: hoe warmer tijdens de uitharding, hoe dunner, vloeiender de lijm wordt (kans op morsen).

Bij verbindingen zoals bij jouw cat breng ik de lijm spaarzaam op, trek de naad met korte stukjes tape dicht en plak dan een strook tape over de hele naad, zodat lijm, die eruit wordt gedrukt, niet over de hele romp zwijnt tijdens het uitharden.
Ik verwarm de naad met een föhn en laat de hele zaak onder een halogeenspot (werklicht, lekker warm) uitharden.
Niet té heet stoken, daar kan je pvc tape niet tegen.

Een doos over de boot, waar je warme lucht inblaast met een blaaskacheltje, werkt ook, houdt dan wél de temperatuur goed in de gaten.

Groeten, Jan.

bedankt voor de hulp Jan, ik heb wat lijm en andere spulletjes besteld. Ik zal binnen kort even een update geven hoe de reparatie is afgelopen!
Johan,bedankt voor de leuke link ga hem morgen eens even doorlezen.

grt Romke

Nou we zijn weer 2 weken verder, de neus is gerepareerd! moet nu alleen nog even in de verf. Foto's:
full

full

full

de neus is weer helemaal waterdicht, lijkt stevig en de romp heeft zijn vorm weer terug dus kwa functionaliteit is de reparatie geslaagd.

Nu alleen het uiterlijk nog, mijn plan was om primer zwarte glans verf en coating te halen ( kan dit bij elke verf winkel / doe het zelver ? ) of is er speciale verf nodig voor deze rompen ? en moet ik de neus helemaal kaal schuren of is licht opschuren genoeg ? ( zoals hij nu is )

Ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal een leuke leerzame ervaring is! ( ben stiekem al aan het zoeken naar een volgende boot, dit keer eentje die ik zelf ga opbouwen )
Heb op het moment een assan 8XD module voor mijn FX18 in bestelling staan, ( is met een echeck via paypal betaald dus dit kan nog wel even gaan duren :nosmile: ) aangezien ik de ppm zender waar ik nu mee voer niet meer vertrouw na de glitch.

al met al er is vooruit gang ( beetje traag ) :p

Mvg Romke

Hey Romke,

Mooi dat de romp van de boot weer gerepareerd is!
Ik heb toen na een reparatie primer, een spuitverf en blanke lak gespoten (wel een echte lak) "gewoon"uit de verfwinkel/Gamma. Dit voldeed prima maar misschien heeft iemand een andere mening.
Uiteraard wel goed schuren en event. plamuren!!

Veel suc6 met het verfraaien.

gr.Arnold

Enkel dat zwart bijwerken ?

Breede Eding300 viltstift uit de kantoorboekhandel.

En je ziet er niks meer van als je met 50 voorbij komt :-)

Enkel dat zwart bijwerken ?

Breede Eding300 viltstift uit de kantoorboekhandel.

En je ziet er niks meer van als je met 50 voorbij komt :-)

ja haha, dat is waar maar als ie in de kast staat is het wat anders natuurlijk ;)

Ik heb de verf trouwens al gekocht vanmiddag, 1x witte grond verf, 1x zwarte lak ( hoog glans ) en 1x hoog glans lak kleurloos

lijkt me een leuk weekend klusje :p

groeten, Romke

Back