chipmunk

even kijken of het foto uploaden nog gaat.
Dit wordt de nieuwe stunter.
Weliswaar uit kit, en we weten inmiddels wat kit betekent:

Kit Is Troep.
Dus ander hout en andere besturing.
Ditmaal wat beter naar Henk geluisterd, dus een stootstang zoals is besproken in Almere. Ik zal in de staart de lengte en slag kunnen verstellen.

Komt het dilemma: Bekleden met zijde en dun tissue of in een keer met dik tissue?
Voorlopig eerst maar flink schuren. Ergens in deze klont balsa wacht een stunter om te voorschijn te komen. Inmiddels is het bovendek dicht. Foto volgt.

730492e981d1b85f.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Een van mijn favoriete lookalikes onder de stunters.:thumbsup:

:teacher: Let je op dat de hartlijn van het stabilo (van achteren gezien) zuiver parallel loopt met die van de vleugel? En dat de scharnierlijnen (in 2 dimensies) parallel zijn?
Ongetwijfeld overbodige opmerkingen :oops: , maar dit is toch wel de no.1 oorzaak van uiterst moeizaam tot, zeg maar, onmogelijk te trimmen stunters....
Kromme flaps en hoogteroeren daargelaten.

Nu nog een electromotor en dan is 'tie helemaal perfect....;)

Een van mijn favoriete lookalikes onder de stunters.:thumbsup:

:teacher: Let je op dat de hartlijn van het stabilo (van achteren gezien) zuiver parallel loopt met die van de vleugel? En dat de scharnierlijnen (in 2 dimensies) parallel zijn?
Ongetwijfeld overbodige opmerkingen :oops: , maar dit is toch wel de no.1 oorzaak van uiterst moeizaam tot, zeg maar, onmogelijk te trimmen stunters....
Kromme flaps en hoogteroeren daargelaten.

Nu nog een electromotor en dan is 'tie helemaal perfect....;)

Kijk TEACHER, daar hadden we nou de prachtige forum rapportage van Stunthenk voor! Het stabilo zit er best aardig op, al zeg het zelf.

Een groter probleem wordt de juiste ligging van het zwaartepunt. Uit pure pestilentie heb ik de motorgaten nog niet geboord. Voorlopig ligt het zwaartepunt voorlijker dan de aanduiding op tekening. De staart is al verlengd en de neus is al ingekort. De voorste spant is al 20 mm naar achteren. Ik denk dat ik het boren kan uitstellen tot na de finish. Ik kan bij de bovenkant van de dragers dmv een klein neusblokje. Een dergelijk blokje komt ook aan de staart te zitten.
De motordragers zijn van het stemvork type, maar zo is het op tekening ook. Ik heb nog wel braaf de dubbelingen gebruikt.

Voorlopig bedankt voor de belangstelling.

Kun je de roer-verbinder nog vervangen? Op die plastic hoorntjes komt heel snel speling. Beter om daar een metalen hoorntje op te hardsolderen of lassen.

Helemaal eens met PP, eh, Fox. Ik vertrouw zo'n staal/plastic constructie ook niet. Ik zie zo'n hoorn al slippen als je bij een beetje wind net de laatste hoek van je zandloper wilt sturen... BRRR!

Helemaal eens met PP, eh, Fox. Ik vertrouw zo'n staal/plastic constructie ook niet. Ik zie zo'n hoorn al slippen als je bij een beetje wind net de laatste hoek van je zandloper wilt sturen... BRRR!
Neeee, niet BRRR maar BONK! Don't ask how I know....;)

Neeee, niet BRRR maar BONK! Don't ask how I know....;)

Het gemene is, dat het nylon een kronkel in het staal verbergt, waar omheen het nylon is geperst of gesmolten. Ik heb er een gesloopt omdat ik dacht dat het niets was(is het ook niet),
en ik wilde een stalen hoorn solderen. Dat moest gebeuren naast de kronkel . Het nylon liet maar met tegenzin los. Eenvoudig in de bankschroef en dan met griptang ronddraaien lukte niet. De zaag moest er aan te pas komen.

Daarom dacht ik , och misschien gaat het wel. Maar heus, het laatst hoorntje gaat er ook af, foto's volgen.

Back