Chuck, do`s en dont`s

@ Jurgen: Toch iets te vroeg vanochtend.....

@ Sietse: Poriën vuller voor buiten kan,maar....
te glad schijnt ook weer niet goed te zijn....

Wat het mooie is van de F1N klasse is de variëteit. Jurgen gaat de zaal onveilig maken met een composieten indoor chuck met rohacell kernen (geflapt). Erik gaat voor een wat groter ongeflapt model. Ik zelf zal het proberen met een klassiek model, niet zo groot als Erik en niet zo veel koolstof als Jurgen.

Kevin

niet zo groot als Erik en niet zo veel koolstof als Jurgen.
Past wel bij je onderschrift :)

Thnx voor de files Erik, had al wel wat gevonden, maar echt heeeel veel is er niet over te vinden lijkt het...

Dat topic op het SFA forum was trouwens niet te lezen op mijn compu... op 1 of andere manier krijg ik echt maar een smal beeld en kan vooral de tekst bij de foto's amper lezen. Maar goed. de meeste nu gedownload, dus das al wel wat info.
Vleugel dus uit zo licht mogelijk 5mm balsa, staartdeeltjes uit 1 of 2 mm? en als rompje? dun carbon stokkie?
Ik heb nog een topje van een glasvezel hengel. zwiebert enorm, maarja, het word geen DLG....

Maar goed. zit nu die plannen te bekijken... en dan moet je een vleugel van 70cm dus op 11 gram krijgen?? pfff... Heeeeeel ander balsa dus...

Ik denk dat je voor je vleugel hout moet zoeken dat maximaal 0.08 gram/cm3 weegt. Als je dit niet kunt vinden, zou je ook voor een dikkere plank van dat gewicht kunnen gaan en dat dunnen schuren en schaven.

0,08 gram/cm3 kan je vertalen als 8 gram per mm dikte voor een standaard formaat plankje (10 bij 100 cm). Een plankje van bijvoorbeeld 5 mm balsa mag dan 40 gram wegen.

En dan schrijven die grappenmakers er ook nog bij dat het kwartiers mag zijn.....
Ik was al heel blij met een 4 mm plank van 28 gram! Deze was wat dun voor 70 cm spen en ik heb dit dus iets kleiner gemaakt.

Gisteren op de club begonnen met een 'flapper'.
0.9 gram plank van 1mm (kwartiers) en licht A-grain hout heb ik nog...
Is eigenlijk te dun voor een vleugel lijkt me.
Hoe dik is jouw vleugel bij de wortel Kevin?

Erik

p.s. @ Sietse: bij vliegerwinkels kun je voor een mooie prijs wel 4mm stokken vinden, niet taps, maar wel stijf genoeg voor een 'Windlover'voor buiten. Voor mijn Pelicatoo heb ik een dunwandig buisje gebruikt uit Tsjechië ofzo, van 1.7 gram. 45 cm met een buitendiameter van 4.5 mm geloof ik. Nooit gebruikt voor stabiloligger voor mijn F1B's omdat het met te zwak leek...

@ RC-Mike: Laat je horen als er vorderingen zijn?

Laatst bewerkt:
En dan schrijven die grappenmakers er ook nog bij dat het kwartiers mag zijn.....
Ik was al heel blij met een 4 mm plank van 28 gram! Deze was wat dun voor 70 cm spen en ik heb dit dus iets kleiner gemaakt.

Gisteren op de club begonnen met een 'flapper'.
0.9 gram plank van 1mm (kwartiers) en licht A-grain hout heb ik nog...
Is eigenlijk te dun voor een vleugel lijkt me.
Hoe dik is jouw vleugel bij de wortel Kevin?

Erik

p.s. @ Sietse: bij vliegerwinkels kun je voor een mooie prijs wel 4mm stokken vinden, niet taps, maar wel stijf genoeg voor een 'Windlover'voor buiten. Voor mijn Pelicatoo heb ik een dunwandig buisje gebruikt uit Tsjechië ofzo, van 1.7 gram. 45 cm met een buitendiameter van 4.5 mm geloof ik. Nooit gebruikt voor stabiloligger voor mijn F1B's omdat het met te zwak leek...

@ RC-Mike: Laat je horen als er vorderingen zijn?

@Erik:
Ik geloof 2.5 mm, maar de exacte diktes zijn te vinden op de tekening van Mijnheer Drela. Ik denk dat je op mijn schap wel een exemplaar vindt.

IIFI 28 & 29 Maart in Nijmegen - indoor chucks

Eric, Kevin,

Een beetje off-topic, maar ik dacht ik stel de vragen toch maar ipv van een nieuw draadje te starten...

Is er al iets meer bekend over de Internationale Indoor Fly-in op 28 & 29 maart in Nijmegen ?

Ik neem aan dat het weer in de Jan Massinkhal is ?
Hoe hoog is deze hal eigenlijk? 8 m ?

Ik begrijp inmiddelds dat jullie ook willen gaan chucken en het lijkt mij leuk om daar aan mee te doen..

daarom even brainstormen over een mogelijk ontwerp;

- je zou eigenlijk een ontwerp moeten maken van een chuck die dusdanig licht is dat je hem net naar 8 meter kan gooien en daarbij moet hij wel heel blijven

- de Pelicatoo van Jim Buxton is 16 gram bij een spanwijdte van bijna 70 cm, is er bekend voor wat voor gooihoogtes hij bereikt met deze chuck,
als ik het in mag schatten denk is 8 tot 10 meter, maar blijft dit heel en klopt de door mij geschatte hoogte ?

- wat zou de daalsnelheid zijn van bv een Pelicatoo 20 cm/s ? of beter ?
(bij een begin hoogte van 8 m kom je bij een daalsnelheid van 20 cm/s uit op 40 seconden + 2 seconden stijgen = 42 seconden vliegtijd, bij 10 meter zit je ongeveer op 53 seconden, dus waarschijnlijk gooit Jim de Pelicatoo naar 10 meter :rolleyes: of de daalsnelheid is nog beter....)

- als het klopt zou je als je iets voor de 28 Maart klaar wilt hebben dus het best een vergelijkbaar model kunnen bouwen......

- een indoor DLG lijkt mij heel leuk, maar lijkt mij moeilijk licht te houden ivm de krachten op de vleugel, ook denk ik dat een DLG indoor chuck meer geschikt is voor hogere hallen, wat denken jullie ?

- licht balsa is praktisch niet te krijgen, ik zit daarom aan schuim te denken...

- hebben flaps zin, of is het erg moeilijk om dat goed af te stellen?

dus het moet volgens mij iets Pelicatoos achtig worden qua afmetingen met gebagte schuim vleugels en een windlover layout qua vormgeving

wordt vervolgd...

cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Eric, Kevin,

Een beetje off-topic, maar ik dacht ik stel de vragen toch maar ipv van een nieuw draadje te starten...

Is er al iets meer bekend over de Internationale Indoor Fly-in op 28 & 29 maart in Nijmegen ?
Ja

Ik neem aan dat het weer in de Jan Massinkhal is ?
Hoe hoog is deze hal eigenlijk? 8 m ?
Het is inderdaag in de Massinkhal. Deze is 8 meter, hij valt net binnen de Categorie I hal.

Ik begrijp inmiddelds dat jullie ook willen gaan chucken en het lijkt mij leuk om daar aan mee te doen..
Zou ik zeker doen :)

daarom even brainstormen over een mogelijk ontwerp;

- je zou eigenlijk een ontwerp moeten maken van een chuck die dusdanig licht is dat je hem net naar 8 meter kan gooien en daarbij moet hij wel heel blijven
Komt het wel op neer. Als je een geflapt model bouwt, maak je hem eigenlijk zo dat je hem niet naar 8 meter kan gooien, maar door dat de vleugels flappen zou je het wel moeten halen.

- de Pelicatoo van Jim Buxton is 16 gram bij een spanwijdte van bijna 70 cm, is er bekend voor wat voor gooihoogtes hij bereikt met deze chuck,
als ik het in mag schatten denk is 8 tot 10 meter, maar blijft dit heel en klopt de door mij geschatte hoogte ?
Weet ik niet zeker maar ik dacht dat het model voor een cat II zaal is ontworpen, dus max 15 meter.

- wat zou de daalsnelheid zijn van bv een Pelicatoo 20 cm/s ? of beter ?
(bij een begin hoogte van 8 m kom je bij een daalsnelheid van 20 cm/s uit op 40 seconden + 2 seconden stijgen = 42 seconden vliegtijd, bij 10 meter zit je ongeveer op 53 seconden, dus waarschijnlijk gooit Jim de Pelicatoo naar 10 meter :rolleyes: of de daalsnelheid is nog beter....)
Het record voor een 8 meter hal is 50 seconden. Dus een daalsnelheid van 0.2 m/s zou dus al behoorlijk goed zijn.

- als het klopt zou je als je iets voor de 28 Maart klaar wilt hebben dus het best een vergelijkbaar model kunnen bouwen......
Ik denk dat er best veel mogelijkheden zijn. Maar zover ik weet is het record gezet met een flap model.

- een indoor DLG lijkt mij heel leuk, maar lijkt mij moeilijk licht te houden ivm de krachten op de vleugel, ook denk ik dat een DLG indoor chuck meer geschikt is voor hogere hallen, wat denken jullie ?
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar het zou best wel vet zijn als je met een dlg aan komt van 15 gram.

- licht balsa is praktisch niet te krijgen, ik zit daarom aan schuim te denken...

- hebben flaps zin, of is het erg moeilijk om dat goed af te stellen?
Ik denk wel dat ze zin hebben. Maar het schijnt erg moeilijk te zijn met afstellen mede omdat het lastig is er voor te zorgen dat beide vleugels het zelfde doen.

dus het moet volgens mij iets Pelicatoos achtig worden qua afmetingen met gebagte schuim vleugels en een windlover layout qua vormgeving
Als je nog een composiet indoor chuck wilt bouwen. Jurgen heeft nog een tekening liggen van zo'n model met flaps. Dan zit er alleen schuim in het voorste deel van de vleugel waardoor de flap slechts 2 lagen glas is. Het voordeel is wel dat je op deze manier veel makkelijker twee identieke vleugels krijgt.

wordt vervolgd...

cheers

Bart

edit tip!

Kevin, simpelweg in het edit window de tekst selecteren die je dik gedrukt wilt hebben, daarna op ctrl+b drukken, et voila: je tekst zal dik gedrukt op het scherm verschijnen :-)

Kevin,

heb dank. Ik heb ook een tekening van Len Stursess voor een geflapt 'kunstofmodel' maar volgens mij blijft het afstellen van flaps lastig
Is nog een twijfelpunt, indoor DLG...ja het is idd verleidelijk...
Cheers

Bart

Oude liefde roest niet....

Kevin,

Scherp gezien...:D

Ja ik ben met een nieuwe A2 bezig. Het globale ontwerp voor de layout en het flap mechanisme heb ik af. Het nieuwe haak ontwerp is ook vrij ver. Ik waag me echter niet aan een planning en als ik ga bouwen komt er wel een draadje...maar er is nog zoveel te doen:

- indoor DLG
- outdoor VV DLG
- rompen DLG en gelijk voor A2
- nieuwe stabilo constructie voor DLG en A2
- 2e Twister / Aspi afmaken....
- etc.

Zoals je ziet probeer ik zoveel mogelijk DLG en A2 te combineren. Zo was ik al begonnen met een DLG romp en nu ben ik aan het kijken hoe ik die weer kan toepassen voor een A2.

De DLGs waar ik nu mee bezig ben zijn ook een soort vinger oefeningen om
bepaalde constructie technieken te leren die dan op termijn op grotere modellen kunnen worden toegepast:D
Cheers

Bart

En ik niet zomaar een a2. Je gaat voor de flapper!
Ik vind het altijd erg mooi als je op zo'n manier je model helemaal zelf ontwerpt en bouwt.

Back