Eric, Kevin,
Een beetje off-topic, maar ik dacht ik stel de vragen toch maar ipv van een nieuw draadje te starten...
Is er al iets meer bekend over de Internationale Indoor Fly-in op 28 & 29 maart in Nijmegen ?
Ja
Ik neem aan dat het weer in de Jan Massinkhal is ?
Hoe hoog is deze hal eigenlijk? 8 m ?
Het is inderdaag in de Massinkhal. Deze is 8 meter, hij valt net binnen de Categorie I hal.
Ik begrijp inmiddelds dat jullie ook willen gaan chucken en het lijkt mij leuk om daar aan mee te doen..
Zou ik zeker doen
daarom even brainstormen over een mogelijk ontwerp;
- je zou eigenlijk een ontwerp moeten maken van een chuck die dusdanig licht is dat je hem net naar 8 meter kan gooien en daarbij moet hij wel heel blijven
Komt het wel op neer. Als je een geflapt model bouwt, maak je hem eigenlijk zo dat je hem niet naar 8 meter kan gooien, maar door dat de vleugels flappen zou je het wel moeten halen.
- de Pelicatoo van Jim Buxton is 16 gram bij een spanwijdte van bijna 70 cm, is er bekend voor wat voor gooihoogtes hij bereikt met deze chuck,
als ik het in mag schatten denk is 8 tot 10 meter, maar blijft dit heel en klopt de door mij geschatte hoogte ?
Weet ik niet zeker maar ik dacht dat het model voor een cat II zaal is ontworpen, dus max 15 meter.
- wat zou de daalsnelheid zijn van bv een Pelicatoo 20 cm/s ? of beter ?
(bij een begin hoogte van 8 m kom je bij een daalsnelheid van 20 cm/s uit op 40 seconden + 2 seconden stijgen = 42 seconden vliegtijd, bij 10 meter zit je ongeveer op 53 seconden, dus waarschijnlijk gooit Jim de Pelicatoo naar 10 meter

of de daalsnelheid is nog beter....)
Het record voor een 8 meter hal is 50 seconden. Dus een daalsnelheid van 0.2 m/s zou dus al behoorlijk goed zijn.
- als het klopt zou je als je iets voor de 28 Maart klaar wilt hebben dus het best een vergelijkbaar model kunnen bouwen......
Ik denk dat er best veel mogelijkheden zijn. Maar zover ik weet is het record gezet met een flap model.
- een indoor DLG lijkt mij heel leuk, maar lijkt mij moeilijk licht te houden ivm de krachten op de vleugel, ook denk ik dat een DLG indoor chuck meer geschikt is voor hogere hallen, wat denken jullie ?
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar het zou best wel vet zijn als je met een dlg aan komt van 15 gram.
- licht balsa is praktisch niet te krijgen, ik zit daarom aan schuim te denken...
- hebben flaps zin, of is het erg moeilijk om dat goed af te stellen?
Ik denk wel dat ze zin hebben. Maar het schijnt erg moeilijk te zijn met afstellen mede omdat het lastig is er voor te zorgen dat beide vleugels het zelfde doen.
dus het moet volgens mij iets Pelicatoos achtig worden qua afmetingen met gebagte schuim vleugels en een windlover layout qua vormgeving
Als je nog een composiet indoor chuck wilt bouwen. Jurgen heeft nog een tekening liggen van zo'n model met flaps. Dan zit er alleen schuim in het voorste deel van de vleugel waardoor de flap slechts 2 lagen glas is. Het voordeel is wel dat je op deze manier veel makkelijker twee identieke vleugels krijgt.
wordt vervolgd...
cheers
Bart