Chuck, do`s en dont`s

Het idee om de instelhoek uit het profiel te halen, zoals andere Bart beschrijft, vind ik heel spannend...

Waarom vind je dit? Meer instelhoek, is simpel weg te veel. Je kunt dan je model niet meer hard en hoog gooien, het gene dat de chuck juist zo leuk maakt.

Verder wil ik ook nog laten zien dat binnen 'chucken' heel erg goed gaat, mits je beschikt over een gymzaal. v2U7TvJ3z8I[/media] - Indoor HLG (cat.2) World Record flight

@Peter:
Mijn reactie is niet omdat ik experimenteren wil ontmoedigen, ik moedig het juist aan. Maar wat het grote risico is van op deze manier beginnen met vrije vlucht, is dat je afhaakt op het moment dat het tegenvalt. Dat zou erg zonde zijn, want wie weet kun je er erg veel plezier aan beleven. Verder wil ik nog even opmerken dat jou archief met 20 modellen die soortgelijk zijn aan die van Bart, alleen maar mijn verhaal versterken. Twintig verschillende ontwerpers zijn (naar veel experimenteren) op nagenoeg hetzelfde ontwerp uitgekomen. Een bewijs dus dat radicaal andere ontwerpen minder goed zullen functioneren.

Als laatste wil ik nog even zeggen, dat mensen die aan een chuck beginnen niet te snel moeten opgeven als het vliegen niet meteen is wat je er van verwacht. Want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat chucks, hoewel het model relatief eenvoudig is, ontzettend moeilijk zijn om erg goed te laten vliegen. Dit is niet bedoeld om mensen af te schrikken, maar juist te motiveren.

Kevin

Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee om de instelhoek uit het profiel te halen, zoals andere Bart beschrijft, vind ik heel spannend...
Waarom vind je dit? Meer instelhoek, is simpel weg te veel.
Tuurlijk, ben ik met je eens. Ik bedoelde alleen maar dat ik nooit op het idee ben gekomen om door schuren van de voorlijst de koorde een andere stand te geven; ik kan me voorstellen dat het werkt maar heb er geen ervaring mee.
Mooi filmpje trouwens. Maar wel een heel hoge sporthal... zo hoog ken ik ze denk ik niet!

@Kevin: ik denk dat we wel met de zelfde instelling hier op dit draadje zitten.
Intussen begin zelf ik gewoon weer enthousiast te worden voor het chuckgebeuren! Vooral indoor, wie weet .
Na een beetje zoeken op het net blijkt de Nijmeegse luchtvaartclub heel aktief met een hele inspirerende site: F1N
Je neemt wel te makkelijk aan dat al die ontwerpen nagenoeg hetzelfde zijn: dit is niet zo maar wat dat betreft kan ik beter en meer bij de tijd naar bovengenoemde site wijzen.
@Sietse: het indoorrecord cat3(hallen boven 30mtr) is volgend deze site nu 101.2sec. dus je hebt nog wat te doen (bijlesje gooien als je een hal hebt?)

:)Intussen hoop ik wel dat de topicstarter nog wat aan dit draadje vind!

Zeker wel, ik lees vol aandacht mee, echter heb ik nu een paar andere projecten liggen die eerst af moeten, anders ben ik met teveel bezig, ik ben nu bezig met een mini zagi, een whats up, een mustang en een kleine uhu , als dat af is zal ik weer eens een chuckje bouwen.

Mike

Leuk m te lezen dat er weer iemand met chuck's bezig is.
Voor binnen in de woonkamer en om mee te experimenteren lijkt mij de aanpak van RC-Mike prima.
Niet duur en je ziet meteen het effect.
Veel ontwerpen in allerlei variaties zijn denkbaar en eenvoudig aan te passen.
(probeer eens een 'Canard'!, het stabilo voor de hoofdvleugel)

Wil je wedstrijden winnen, dan kom je vaak op modellen als de 'Windlover' uit voor buiten.
Behalve goed zweven (en in een termiekbel blijven) moeten ze ook goed hoog te gooien zijn.

Het effect van die laatste eis zie je vooral bij indoor-chucks.
Modellen voor een hoge hal zoals in het filmpje zijn weer anders dan modellen voor een lage hal.
Zelf heb ik van de week een model afgebouwd voor een hoge hal; de 'Pelicatoo' van Jim Buxton (voor een hal tot 15 meter):
AMA Glider - Pelicatoo By Jim Buxton - Plans
En Kevin heeft een model gemaakt van Mark Drela voor een kage hal, tot 8 meter (naam even kwijt).

Het model in het filmpje lijkt niet bijzonder, de uitdaging zit erin om het licht te houden; de Pelicatoo mag 16 gram wegen met een spanwijdte van bijna 70 cm....
Modellen voor een lage hal zijn nog lichter en gebruiken 'flaps'. De achterste helft van de dunne (1.5 mm) vleugels zit niet aan de romp verlijmt. Deze kun je naar beneden buigen om een gewelfd profiel te maken dat super langzaam zweeft.
De truuk is nu dat de flaps omhoogbuigen bij het smijten (minder weerstand!). Op deze manier kun je een model van 5 gram misschien toch naar 8 meter smijten...

Succes met bouwen en experimenteren!

Mocht je meer willen weten, indoor chucks willen zien vliegen of zelf eens met een indoorsmijt wedstrijd mee willen doen?
Vraag gerust, of kom 28/29 maart langs in Nijmegen op de tweede Internationale Indoor Fly In (IIFI).
(moest ik even promoten als voorzitter van de Nijmeegse LC..)

P.s. tijdens de IIFI nemen Kevin en ik het tegen elkaar op.....Ben zelf erg benieuwd (en ik wil ook nog een model maken voor een lage hal)

101.2 sec.... Wow... Dat wordt bijna saai man!
Als ik er 1 bouw is het om bij windstil weer op een zomerdag buiten in het park lekker rond te smijten.
Meeste zijn dus vol balsa handgeschuurde vleugels? Moet je zeker wel licht balsa hebben om op 11 gram te komen?
Sjips... moet ik toch beginnen.. slechte start voor het nieuwe jaar. 1 goed voornemen was om eerst alle vorige projecten af te maken. Nu al bijna verbroken...

mm, voor mij is het ook de bedoeling om als het windstil is gewoon eens lekker te gaan smijten, zeker niet tegroot, want dan kan ik hem ook in mijn kluisje leggen, voor als ik eens een tussenuur heb.
Weet iemand mischien een goed vliegend model?

Mike

klopt het nou dat het model met het richtingsroer (Stabilo scheef zetten?) een bocht draait bij het zweven en dat hij door een verschil in tipverdraaing draaiend omhoog gaat?
Of is het tipverdraaingsverschil net als het ailerontegensturen bij DLG's?

Ik weet nog van die simpele balsa zwevertjes vroeger dat ze vaak een grote looping maakte en dan recht de grond in gingen.... Hoe zorg je er dus voor dat hij bovenin mooi vlak komt te liggen?

De geheimen van Vrije Vlucht

Sietse,

Ja dat zijn nu de geheimen van Vrije Vlucht.......:D

Tilt van het stabilo: volgens mij werkt dat alsvolgt, bij lage snelheden stuurt het stabilo de kist naar links (uitgaand van naar rechts lanceren en dan linksom zweven, als je van achteren naar het model kijkt staat de linkerkant van het stabilo omhoog)

Ik boog de rechterkant van het stabilo altijd een beetje omhoog (beetje up) om de rol te krijgen (althans dat meen ik mij te herinneren, het is vaak trial en error op het veld). Ik gebruik geen verschil in tipverdraaing (als ik dat toepas is het gelijk), bij een verschil krijg ik altijd inspiralende ksiten.

Er zijn ook chuckvliegers die een wigje onder de achterlijst van de linker (binnen) vleugel plakken en zo wat wash-in geven. Heb ik zelf eigenlijk nooit toegepast.

Goed chuck vliegen is zoals Kevin aangeeft best wel lastig, maar je leert er heel veel van en het is heel leuk.

Wat die Amerikaan laat zien in die hoge indoor hal is echt indrukwekkend, maar ja het was dan ook een wereld record.

Weet je overigens dat Mark Drela ook indoor kampioen is geweest met een Amerikaans indoor record...ja, ja

Cheers

Bart

@Peter:
Zelf zal ik aanwezig zijn bij de IIFI in Nijmegen voor het vliegen van indoor chucks (het model dat ik heb lijkt veel op het model dat te zien is op de record sectie van de site die je zelf al had gevonden) en het vliegen van F1D modellen (voor een uitleg wil ik je naar de zelfde site door verwijzen).

@Sietse:
De bocht wordt veroorzaakt door het richtingsroer en door de tilt van het stabilo (in een vooraanzicht zie je dat het stabilo niet evenwijdig loopt aan de vleugel). Als je zoals in mijn geval linkshandig bent, stel je het model zo in dat het rechtsom zweeft. Wanneer je het model dan zo gooit dat het naar buiten is gekanteld, forceer je een linkse bocht. Zodra het model dan boven is en minder snelheid heeft, zal het vanzelf recht draaien en rechtsom gaan vliegen.

@Iedereen:
Als je het allemaal een keer wilt mee maken, of misschien zelfs een keer wilt mee vliegen in een hal, kom dan gerust in maar naar de IIFI. Het beloofd weer een groot spektakel te worden met de meeste realistische schaal modellen, extreme duurvliegers, elegante chucks en nog veel meer.

Kevin

Heel goed Sietse! (en Bart ook even aanmoedigen!)

De looping gevolgd door een 'bump!' vlak achter je komt waarschijnlijk door een te groot instelhoek verschil.
de 101.2 sec waren wel twee vluchten, anders is het echt niet te doen.... Mijn streven is om eerst eens in de buurt van de 30 seconden te komen. Persoonlijk record is geloof ik iets van 24 sec.
Nog veel te leren.

Goeie promotie Kevin! ;)

Meer over de 'Pelicatoo':http://www.smallflyingarts.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1173631805/60

Laatst bewerkt:
Mijn streven is 4 sec :).
eerst maar eens bouwen...

Welke klasse is de chuck-achtige trouwens?
Ik heb in google afbeeldingen F1A t/m F1Z ingetiept. Bijna elke letter gaf wel een vrijevluchtklasse.....

Ik ben rechtshandig, dus moet het richtingsroer ietsje naar links staan voor een linkerbocht en het hoogtestabilo dus ook ietsjes scheef met de linkertip lager dan de rechter?

Veel instelhoek kan zeker kloppen idd. Enige wat je toen kon instellen was de plek van de vleugel en dus het zwaartepunt. Met de vleugel helemaal achterin kon je hard en best ver gooien, maar dan was het meer een dartpijl... hersteld zich niet meer.

Het model in het filmpje lijkt niet bijzonder, de uitdaging zit erin om het licht te houden; de Pelicatoo mag 16 gram wegen met een spanwijdte van bijna 70 cm....

mhh, toch eens ergens goed balsa scoren.. Had nog een plankje 5mm liggen en kon het niet laten..
Vleugeltje uit de hand geschuurd. 40cm, moeten nog tipjes aan, dus wordt wat langer nog. Weegt nu 14 gram waarvan 0.3 gram voor een dun carbon neuslijstje.
Misschien zoals met de miniDLG's gaten erin en bespannen?
Of gewoon aflakken met porienvuller ofzo?

:)
De link naar de discussie over de Pelicatoo laat mijn vragen zien.
Er werd mij verteld dat je niet hoeft te lakken (je vliegt immers binnen).
gebruik super licht hout (liefst kwartiers) en uiteindelijk heel fijn schuurpapier.
Voor het profiel schijnt het belangrijk te zijn om van het hoogste punt recht naar de achterlijst te gaan. Sommigen hebben echt een zichtbare knik op het hoogste punt.

Wil je lichter en bespannen? Kijk eens naar de 'Carbon copy'
http://www.indoornews.com/uploads/carbon_copy_hlg.pdf
Vleugel is compleet uit carbon opgebouwd!

Indoor chucken heet 'F1N', outdoor heeft geen officiële status....

Voor Rechtshandig: Kielvlak nagenoeg recht. Ietsje bocht naar links.
Stabilo: Rechtertip iets hoger dan links.
Dit laatste is te controleren door van achteren tegen het model te kijken, kantel het model zo dat het stabilo horizontaal ligt. Nu moeten de vleugels zo staan dat je de bocht vliegt die je wil. Naar links gekantelde vleugels voor jou Sietse.

En dat allemaal op de vroege ochtend.... succes!

:)
Voor Rechtshandig: Kielvlak nagenoeg recht. Ietsje bocht naar links.
Stabilo: Rechtertip iets hoger dan links.
Dit laatste is te controleren door van achteren tegen het model te kijken, kantel het model zo dat het stabilo horizontaal ligt. Nu moeten de vleugels zo staan dat je de bocht vliegt die je wil. Naar links gekantelde vleugels voor jou Sietse.

En dat allemaal op de vroege ochtend.... succes!

Moet de rechter tip niet iets lager zijn dan links?
Je beschrijving eronder zegt het eigenlijk al.
Onderstaand plaatje maakt denk ik duidelijk hoe dit bedoeld wordt:

stabilohoekchuckfy5.png

Rechtshandigen gooien rechts om, waarna het model boven in de lucht omrolt en linksom gaat vliegen.

Greetz,
Jurgen

En inderdaad, zoals Wout al aangeeft, het zal echt geen tweestrijd worden tussen Erik en Kevin op de IIFI :-D
Ook ik zal er alles aan doen om het hen zo moeilijk mogelijk te maken in deze wedstrijd.

duidelijk, thnx.
Waarom heeft Canon nou weer een model op de markt gebracht met de naam F1N.... grrrrrr

Maar Mike had het ook over buiten vliegen trouwens, dus toch een laagje porienvuller misschien?

Back