Cilinderkop temperaturen

Volgens "model airplane news", (april-2002) die een heel stuk over "engine cooling" scheef, rond de 175 a 190 graden celsius.
Dit wordt het nauwkeurigst gemeten op of rond de gloeipug.
Het artikel ging eigenlijk alleen over 2 takt gloeiplug motoren.

We zijn nu aan het testen op een tweecilinder 3W 130cc benzine boxermotor, ingebouwd in een grote sleepkist. De combinatie van zwaar werken met een relatief lage snelheid (slechtere koeling) met een zware prop om het geluid te dempen geeft een ideaal testobject.

Aan de achterzijde van de achterste cilinder (ligt plm 1 cm verder naar achteren) meten we na de vlucht (er zit een max temp memory op) 87 graden, We moeten dat wel snel doen na de landing en met draaiende motor(metertje zit binnenin de romp, dus kap moet er snel af) want na afzetten gaat de warmte uitstralen en loopt een 5-10 graden op.
Misschien dat de waardes nog wat gaan stijgen want ik denk dat de motor nog wat aan de rijke kant staat, hij is ook nog nieuw.

Ik heb vandaag met Wintrich van 3W gebeld en die was zeer content met onze koeling, hij zegt dat de bedrijfstemperatuur ideaal tussen de 80-110 graden mag liggen. Boven de 110 kan de oliefilm gaan "breken" zoals hij dat noemde, maar ze hebben ze getest tot 170 graden voordat de zaak vastliep.

Uiteraard ligt eea voor gloeiploeteraars anders, ik heb een leuke site gevonden voor helivliegers die hun data doorgegeven hebben zodat je kunt vergelijken: kijk bij Flyheli http://www.flyheli.de/heli2frame.htm onder die grosse Temperatur-Umfrage.
Op die site vind je ook dat temp sensortje, dat kleine groene ding.

Richard,

Als je wilt heb ik wel iets anders: een temperatuur logger die constant meet en deze waarde opslaat (max. 2000). Maximaal kan je op 3 verschillende plaatsen gedurende de vlucht meten. Naderhand heb je op de pc een tabel en grafiek van alle gemeten temperaturen.

Wat ik ook altijd bij heb is een infrarood temperatuurmeter zodat je het hele blok kan afscannen op "hotspots" zonder gevaar voor de vingers.

Ik hoor het wel.

Gert-Jan

GJ.

Als de drukte even van de ketel is gaan we es een middagje meten. De huidige sensor is ingebouwd in mijn ST, maar ik heb nóg zo'n zelfde sensortje liggen, kunnen we eens kijken wat de gloeiknallers voor waarden hebben. Er zit een mooi "lusje" bij wat je om de kop van een kleine motor kunt leggen.

We moeten alleen nog wat meer mensen vinden die soortgelijke waarnemingen willen doen (evt met dat metertje van flyheli) en iemand bij die we dat op zijn site wil plempen, à la flyheli, en die dat een beetje bijhoudt.

Roept U maar!

Interessant idee. Ik zal eens kijken of ik dit weekeinde ook eens de temperatuur van mijn OS FS91 in m'n heli kan meten. Ik heb een temperatuurmeter met een termocouple die makkelijk tot iets van 300 oC kan meten.
Als het lukt zal ik het zondagavond laten weten.

Ik gebruik een infrarood meter.
Mijn MVVS benzinemotoren hebben by vollast:
26cc: 120° prop 18x8
35cc 146° prop 18x10

De motoren liggen gewoon open in de wind.
Door ze in te bouwen en de luchtstroom goed te geleiden kan de temperatuur nog aanzienlijk omlaag gebracht worden, zodanig zelfs, dat de motor te koud blijft.

oh toch wel billie.... Ik denk dan meer aan een opwarmend crematoriom voor iemand met zo'n hoge koorts.... :)

Back