Circulaire 8dbi 2.4 patch compact en licht.

Mede knutselaars.

Omdat ik wil gaan vliegen op de 2.4ghz video frequentie, heb ik een L-COM circulaire 8dbi patch besteld. Deze antenne, zou ik het liefst rechtstreeks monteren op de interne ontvanger van mijn Dominator V2 bril.

2.4 GHz 8 dBi RHCP Patch Antenna - 4ft SMA Male [HG2409PCR-SM] - $36.99 : Ready Made RC LLC, The Leader in All Things FPV, RC, and Beyond

Zonder kabel en met casing weegt de antenne ongeveer 100 gram. Dat is naar mijn idee alsnog teveel. Hierom heb ik de patch open gemaakt en de 2 componenten eruitgehaald.

Nu zoek ik ideen over hoe ik deze twee het beste tot een stevig klein pakketje kan maken.

de twee plaatjes samen wegen zo'n 24 gram. Moet prima te doen zijn lijkt mij. Als ik er nog een stugge korte coax kabel aan soldeer, zou ik hem ook nog kunnen richten. Ik kan natuurlijk ook een directe SMA connector solderen aan de onderzijde, of, net zoals bij de cpatch12 antenne, aan de achterzijde.

Ik hoor graag jullie ideen, want juist voor de 2.4 video freqeuntie zijn er geen compacte richtantennes die je op je videobril kunt monteren.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De casing zit er waarschijnlijk op zodat ie niet kapot gaat. Het kan wel zonder, maarja, tegen de tijd dat je een directionele 2.4 antenne nodig hebt ben je zo ver aan het vliegen dat een grondstation misschien ook wel een goede investering zou zijn ;)
 
Ik denk dat je niet weet waar ik mee bezig ben.

De tracker is net de deur uit. Al dat gesleep ben ik zat.
Nu wil ik compact en long range.
De casing heb ik aangepast, ik weet nog niet of ik die ga gebruiken.
Krimpkous kan ook.

maar bedankt voor je bericht.
 
De tracker is net de deur uit. Al dat gesleep ben ik zat.

Da's een valide reden ;)

Kun je niet gewoon het stukje van de behuizing pakken waar de boel op gemonteerd was? Dat zou ik doen. En dan gewoon de rest van de behuizing er af halen.
 
Ja ik heb nu de gehele buitenrand weg geslepen.
Dan zou ik hem daarin kunnen monteren en is hij nog beschermd.
Alleen klinkt een totaalgewicht van pakweg 30-35 gram mij ook als muziek in de oren.
Dat zou dus met de krimpkous eromheen zijn.
 
Eventueel zou je alleen het onderste stukje van de behuizing (of waar de SMA connector op zit) vast kunnen maken en dan de rest aan elkaar kunnen solderen.

En dan eventueel nog een stukje krimpkous.

Die behuizing is toch alleen maar voor de stevigheid, je hebt alleen de geleidende elementen nodig :)
 
Is die behuizing ook niet om de afstand tussen de geleiders precies goed te houden? Je kunt niet zomaar een afwijkende afstand aanhouden, of je moet de feed ook veranderen.

Of zitten er nog losse afstandhouders/bouten tussen de platen? Voordat je krimpkous erover heen doet zou ik in ieder geval de randen fixeren zodat de kous ze niet dichter tegen elkaar aan trekt.

Martin
 
Is die behuizing ook niet om de afstand tussen de geleiders precies goed te houden? Je kunt niet zomaar een afwijkende afstand aanhouden, of je moet de feed ook veranderen.

Of zitten er nog losse afstandhouders/bouten tussen de platen? Voordat je krimpkous erover heen doet zou ik in ieder geval de randen fixeren zodat de kous ze niet dichter tegen elkaar aan trekt.

Martin

Dat spreekt voor zich toch? :p

Dat bedoelde ik met de behuizing aan de stekker vastmaken. Dan lijkt het mij dat de platen ook op dezelfde plek blijven.

Het geheel wordt alleen iets fragieler :p
 
Op de groene onderplaat daar solderr je de kabel zelf aan vast. Dat is een dikke ouderwetse coaxkabel. Ik verwacht dat, ook als je hem zonder behuizing monteerd, het wel stevig genoeg is.

Van de behuizing heb ik de gehele buitenrand weggeslepen. Dan komt de voor en achterplaat nog op ongeveer 55 gram. Vind ik eigenlijk nog teveel.

Martin, wat je aangeeft over de afstand tussen de platen, ja dat klopt ze hebben een speciale aftand tov elkaar. Echter zag ik bij het openen, dat de boveplaat licht gebogen was. Hoe je het ook wend of keert hoort dat niet. Dat betekend dat de afstand die er al was, ook niet (overal) correct was.
Ik heb de enige afstandhouder helaas ook moeten wegsmelten om de plaat te kunnen bevrijden. Voor wat betreft je tip om in ieder geval de 4 hoeken te ondersteunen heb je helemaal gelijk, ik weet alleen nog niet met wat.
 
Kun je niet een paar kleine stukjes plastic oid nemen? Of eventueel hout bijvoorbeeld.

Is nooit goed voor een antenne, maargoed, moet maar :p
 
Misschien kan ik er kunstof bouten tussen lijmen. hmmm

Ik heb lcom even gemaild voor de precieze hoogte van de topplaat voor mijn frequentie.
 
Ik heb wel eens een vierkante plastic pen in stukjes gezaagd en die als afstandshouders gebruikt. Van tevoren even testen in de magnetron of ze geen straling absorberen. Hout kan vocht aantrekken dus dat probeer ik altijd te vermijden.

Martin
 
Ik heb wel eens een vierkante plastic pen in stukjes gezaagd en die als afstandshouders gebruikt. Van tevoren even testen in de magnetron of ze geen straling absorberen. Hout kan vocht aantrekken dus dat probeer ik altijd te vermijden.

Martin

Goed punt, dacht ik even niet over na :p

Eigenlijk is dat plastic ook niet goed (heeft ook invloed op je impedantie), maar dat effect is niet zo heel groot :)
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat plastic als dielectricum werkt en zodoende van invloed is. Da's waar, maar b.v. pvc en nylon hebben toch nog vrij lage relatieve permittiviteit (rond de 4) en bij een paar kleine holle stukjes is er doorgaans niets van te merken. Maar niets staat je in de weg om er gewoon rekening mee te houden en de afmetingen iets te verkleinen.

Een patch is trouwens een leuk stukje speelgoed om verschillende materialen mee te testen. Tijdens het meten v.d. SWR schuif je eenvoudig van alles tussen de platen door en zie je wat dat doet :)

Martin
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat plastic als dielectricum werkt en zodoende van invloed is. Da's waar, maar b.v. pvc en nylon hebben toch nog vrij lage relatieve permittiviteit (rond de 4) en bij een paar kleine holle stukjes is er doorgaans niets van te merken. Maar niets staat je in de weg om er gewoon rekening mee te houden en de afmetingen iets te verkleinen.

Bij grotere stukjes hol plastic heeft het wel (merkbare) invloed. Als je bijvoorbeeld een 433MHz dipool antenne maakt en je doet er een antenne buisje omheen dan moet je de lengte van de elementen iets korter maken dan de daadwerkelijke 1/4 golflengte, schijnt te komen door het plastic :p

Geen idee in hoeverre het hier invloed heeft overigens, maargoed, je kunt er altijd rekening mee houden ;)
 
De grootte van de antenne schaalt met de inverse wortel van relatieve permittiviteit εr. Bijvoorbeeld bij pvc en nylon met εr = ~4 moeten de afmetingen gehalveerd worden. Maar dan moet je wel alle ruimte tussen de platen opvullen met dit materiaal. Eigenlijk zou Sander wel gebaat moeten zijn met dit idee; halve afmetingen komt overeen met een kwart van de oorspronkelijke platen. Er komt nog wel een plaatje plastic bij natuurlijk en de antenne gaat het slechter doen omdat hij kleiner is. Maar een bestaande antenne zou ik niet durven aanpassen, zeker een circulaire niet. Daarom is het ook maar een idee ;)

Martin
 
Als het om efficientie gaat (en wie wil dat nou niet?!) dan kun je 'm inderdaad het beste zo groot mogelijk houden.

Maar dan moet je wel alle ruimte tussen de platen opvullen met dit materiaal.

Zal wel een ingewikkelde vergelijking zijn die dat beschrijft als het niet volledig is opgevuld, maar ik denk inderdaad dat het bij een paar pootjes om 'm op z'n plek te houden minimaal zal zijn :p
 
Ik heb aan Lcom gevraagd, wat de juiste afstand zou moeten zijn tussen de top en bottom plate. Helaas hebben ze niet gereageerd. Meestal zijn ze vrij vlot, dus ik heb nog een mail eraan gewaagd.

Enkele mm verkeerd is natuurlijk funest voor de antenne.
 
Back
Top