Circulaire 8dbi 2.4 patch compact en licht.

Dat is algemene antenne techniek.

Sorry Ernst, maar ik krijg het idee dat jij nog nooit een Patch antenne gemaakt hebt. Een Yagi is heel wat anders dan een Patch. De reflector bij een Yagi staat normaal gesproken op 0.20 tot 0.25 golflengte afstand van de straler. Dat zou bij een Patch echt veel te veel zijn. Bij een Patch moet je rekening houden met strooivelden omdat je 2 platen dicht op elkaar hebt. Een Yagi kent dat effect volgens mij niet. Het voedingspunt van een Yagi zit in het midden, het midden van een patch is elektrisch neutraal. Je ziet zelfs wel eens een bout precies door het midden als mechanische versteviging (en bijkomend voordeel van statische onlading). Voor DC is dat een kortsluiting maar voor de frequentie waarop de Patch draait niet. Er zijn zoveel verschillen tussen deze antennes, je kunt hun ontwerpregels echt niet uitwisselen. Ze hebben wel gemeen dat hun eigenschappen afhangen van subtiele verschillen in de orde van fracties v.d. golflengte. Maar dat hebben alle antennes.

Materiaalverschillen maken natuurlijk uit, dat is toch niet "gek"? Bij een patch moet je ook niet zomaar hele andere materialen nemen. Ook wat je tussen de platen stopt heeft invloed als het een hoge diëlectrische constante heeft. Dat is niet vreemd maar gewoon hoe het werkt. Niet voor niets worden microstrip patches in telefoons met printplaat als diëlectricum gebruikt. Zo worden ze lekker klein en handzaam.

Martin

Ik brand m'n vingers er nog niet aan voorlopig, de werking van die patch antenne's. Is mij nog iets te complex. Heb al moeite om simpele antenne's goed te modelleren :p

Vandaag even bij martin wezen buurten.

Antenne gesoldeerd en doorgemeten. Uiteindelijk uitgekomen op 1.2 swr kanaal 2510mhz. Zelf snap ik er niet zoveel van, maar volgens martin was dit een prima waarde. Shrink tube eromheen gedaan en op de bril gezet.
De afstandhouders zijn gemaakt van kunstof boutjes. Deze zijn alleen op de baseplaat vastgelijmd.
De SMA kabel is Semi-Rigid, dus ik kan hem buiten zoals ik wil.

Bij een korte test, door een huizenblok van 5 huizen heen had ik acceptabel beeld aan de voor en achterzijde van de patch.

full

full

full

full

full

Martin, hartelijk dank !!

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen dank Sander, ik heb er ook weer van geleerd!

Sven, de afstand was toch 11mm. Het bijzondere van deze patch is dat de reflector maar iets groter is dan het actieve element en aan de achterkant er niet eens onder uitsteekt. Ook apart is de 13mm brede microstrip 1/8 lambda voeding, precies op de rand van de patch. Blijkbaar geeft dat een impedantie heel dichtbij de 50 ohm. Verder was het leuk om te zien dat de ontwerpers rekening hadden gehouden met de PVC? behuizing. Zonder die behuizing werd de VSWR echt een stukje slechter. De afstandhouders, krimpkous en haakse SMA connector vangen dat verschil nu op. Die laatste is ook weer leuk; blijkbaar is de antenne inductief en de SMA capacitief of andersom. Samen zijn ze in ieder geval precies goed!

Martin

Haha, grappig.

Zo'n behuizing heeft inderdaad ook invloed, maar wat het precies doet ga ik niet voorspellen. Als het werkt dan werkt het zullen we maar zeggen :)

Martin op FPV lab vragen ze ook de maten, die heb jij toch opgeschreven?
NextWave 2G4 RX Module

Ik heb ze alleen onthouden. Actieve element 63mm x 63mm op 11mm hoog, voedingspunt 13mm breed en onder een hoek van 45 graden. De lengte is blijkbaar 1/8e golflengte; sqrt(11^2 + 11^2) = 15.6mm. De afgeschuinde hoeken en reflector heb ik niet gemeten.

Krimpkous heeft ook soms invloed.
Heb je dat ook nog nagemeten? Of alleen zonder.
Dat had inderdaad invloed maar niet heel veel. De grootste invloed had de dikke behuizing die de VSWR van ~1.5 terugbracht naar minder dan 1.2.

Het was vrij lastig meten. Als de patch op tafel lag (dik hout, geen metalen delen) dan was de waarde veel beter dan wanneer hij vanaf een verhoging vrij hing, alleen ondersteund bij de kabel.

Martin

Back