Cirrus-75 Houtbouw

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je door de tippen te ondersteunen geen duidelijk beeld hebt in hoeverre de doorbuiging die je ziet, overeen komt met de belasting bij, bijvoorbeeld, een elastiekstart.
Tenzij het natuurlijk een ervaringsfeit is, dat een toestel bij een elastiekstart grofweg zover doorbuigt als wanneer je het bij zijn tippen ondersteunt (en dan nog, waargenomen bij dat specifieke model; want er spelen factoren mee, zoals de tapsheid en pijlstelling van een vleugel...)

De kracht die de buitenste kwart van je vleugels moet opbrengen als je ze onder de tippen ondersteund wordt volgens mij (okee 't is een natte-vinger-schatting) bij het vliegen (of aan het elastiek) nooit gehaald, dus dat lijkt me niet helemaal gezond. Want zelfs bij de zwaarste vliegbelasting wordt het meeste gewicht natuurlijk in het midden gedragen, en minder naarmate je verder naar buiten gaat.

Laatst bewerkt:
Het buigmoment op de vleugelpennen is kracht x arm.
De kracht (gewicht vliegtuig) verandert niet.
De arm gaat van 40% spanwijdte naar 100%. Dat is 2,5x zo groot!
Kortom: met aan de tippen ondersteunen simulaar je een belasting van 2,5G.
Dat zal niet ver van een elastiekstart afliggen denk ik.

Gr. Dirk.

Het buigmoment op de vleugelpennen is kracht x arm.
De kracht (gewicht vliegtuig) verandert niet.
De arm gaat van 40% spanwijdte naar 100%. Dat is 2,5x zo groot!
Kortom: met aan de tippen ondersteunen simulaar je een belasting van 2,5G.
Dat zal niet ver van een elastiekstart afliggen denk ik.

Gr. Dirk.
Maar je doet het voorkomen alsof de komplete draagkracht door de tippen wordt opgebracht, en dat is natuurlijk niet zo. Als het toestel écht vliegt, en het centrum van lift voor iedere vleugel op 40% ligt (dat zal dus mede afhangen van tapsheid en pijlstelling) dan telt een heel groot gedeelte van de vleugel niet mee in je gewichtsberekening. Hang je 'm aan zijn tippen op, dan weegt de hele vleugel mee.

edit - en de allerlaatste tien millimeter van de vleugel, die ook bij de zwaarste vliegbelasting vrijwel niks draagt, wordt bij de aan-de-tippen-ophang-methode belast tot 50% van het totaalgewicht! Is dat realistisch?

Laatst bewerkt:
Bart, het gaat hier niet om een betrouwbare reproductie van de buiging van de hele vleugel, het gaat hier om het bekijken van de buigbelasting in de vleugelverbinders. Zoals Dirk al aangaf simuleer je met het ondersteunen bij de tippen in de vleugelpennen een belasting van ca 2,5g. Dit is zeker niet nauwkeurig, maar een dikke-duim methode. Het gaat erom dat de pennen deze belasting wel zouden moeten kunnen dragen. Als ze bij deze (ongeveer) 2,5g belasting duidelijk buigen zijn ze wat mij betreft te zwak en moeten ze dikker worden of van een ander materiaal. Je hebt zeker gelijk dat de belasting op andere vleugeldelen zeker niet indicatief is voor de 'vliegende' belasting, en dat bijv het vleugelgewicht nu ineens negatief werkt op de belastingen ipv positief. Maar voor een indicatie van de belasting op de pennen werkt dit wel.

Het verhaal over geen digitale servo op de sleepkoppeling kan ik niet terugvinden (gezocht op BIGGS website en BIGGS sleephandboek). Ik moet deze opmerking dan ook terugnemen (misschien ben ik in de war met een intrekbaar wiel servo). Zelf zou ik niet snel een digitale servo nemen, omdat nauwkeurigheid en snelheid van weinig belang zijn bij een ontkoppelservo. Kracht is hier alles wat telt, en dat levert een (meestal goedkopere) analoge servo ook prima.

kracht maal arm geldt ook hier

Het verhaal over geen digitale servo op de sleepkoppeling kan ik niet terugvinden (gezocht op BIGGS website en BIGGS sleephandboek). Ik moet deze opmerking dan ook terugnemen (misschien ben ik in de war met een intrekbaar wiel servo). Zelf zou ik niet snel een digitale servo nemen, omdat nauwkeurigheid en snelheid van weinig belang zijn bij een ontkoppelservo. Kracht is hier alles wat telt, en dat levert een (meestal goedkopere) analoge servo ook prima.

de meeste digitale servo's kun je instellen op een slag van 180 graden. Dit betekent dat je je ontkoppelsysteem (welk dan ook) zo kort mogelijk bij de servo-as kunt inhangen. (en toch voldoende slag kunt krijgen)
Zo benut je de kracht van de servo optimaal ........

Ik heb besloten dat ik de Cirrus ga voorzien van een elektromotor. Ik kan het niet over mijn hart halen de neus van mijn Graupner Cirrus of Cirrus-75 eraf te halen, dus gaat deze onder de zaag. Meteen zal ik hem voorzien van een nieuw wit kleurtje en de inmiddels aangekomen remkleppen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Back