Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat je door de tippen te ondersteunen geen duidelijk beeld hebt in hoeverre de doorbuiging die je ziet, overeen komt met de belasting bij, bijvoorbeeld, een elastiekstart.
Tenzij het natuurlijk een ervaringsfeit is, dat een toestel bij een elastiekstart grofweg zover doorbuigt als wanneer je het bij zijn tippen ondersteunt (en dan nog, waargenomen bij dat specifieke model; want er spelen factoren mee, zoals de tapsheid en pijlstelling van een vleugel...)
De kracht die de buitenste kwart van je vleugels moet opbrengen als je ze onder de tippen ondersteund wordt volgens mij (okee 't is een natte-vinger-schatting) bij het vliegen (of aan het elastiek) nooit gehaald, dus dat lijkt me niet helemaal gezond. Want zelfs bij de zwaarste vliegbelasting wordt het meeste gewicht natuurlijk in het midden gedragen, en minder naarmate je verder naar buiten gaat.
Tenzij het natuurlijk een ervaringsfeit is, dat een toestel bij een elastiekstart grofweg zover doorbuigt als wanneer je het bij zijn tippen ondersteunt (en dan nog, waargenomen bij dat specifieke model; want er spelen factoren mee, zoals de tapsheid en pijlstelling van een vleugel...)
De kracht die de buitenste kwart van je vleugels moet opbrengen als je ze onder de tippen ondersteund wordt volgens mij (okee 't is een natte-vinger-schatting) bij het vliegen (of aan het elastiek) nooit gehaald, dus dat lijkt me niet helemaal gezond. Want zelfs bij de zwaarste vliegbelasting wordt het meeste gewicht natuurlijk in het midden gedragen, en minder naarmate je verder naar buiten gaat.
Laatst bewerkt: