Cirrus F5J Reichard Modellbau

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 23 aug 2012.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Gefeliciteerd Frans welkom bij de club
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Servo's zijn binnen

    Heb vanochtend 1 vleugel helft volledig klaar gemaakt
    Hoop deze week andere kant ook klaar te krijgen.

    Meschien maiden in oudenbosch wie weet
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo

    Hoe laat sta jij dan op Erik?:confused:

    groet


    Terence
     
  4. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Was er om 4:30 uit. Ga nu werken
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb afgelopen weekend de Cirrus van Robert overgenomen.
    Zondag de boel in orde gemaakt en een paar vluchtjes gemaakt. Vliegt best goed maar niet helemaal wat ik er van verwacht had, vergelijkbaar met mijn eigen E-Light. Het zwaartepunt lag , indachtig de uitspraken van Frans en Rob, op 95mm.
    Gister heb ik alle naden dichtgemaakt met afdichttape van Graupner en vandaag ben ik eens gaan experimenteren met het zwaartepunt. Ik doe dat vliegend, de opgaves van fabrikanten zeggen mij niet zoveel. Hooguit een uitgangspunt.
    Na talloze vluchten en steeds meer lood achterop plakken (en het verkleinen van de uitslag van het hoogteroer) vloog hij uiteindelijk zoals ik wilde. Super makkelijk thermiekend, gevoelig op de roeren en ook nog goed lopend. Inschatten van daalsnelheid is natuurlijk een lastige maar nu is hij zéker beter dan mijn E-Light.

    Het bleef hier de hele middag helaas erg nevelig. Ik kon niet te hoog starten want de wolken/nevelbasis zat rond de 180m. Desondanks een volle 10 minuten gevlogen vanaf 127m starthoogte....

    [​IMG]

    Thuisgekomen het zwaartepunt eens bepaald en wat denk je.....ik zit op 114mm. Dus tussen de door Reichard opgegeven 110 en 120mm.

    Met mijn Cumulus had ik dezelfde ervaring. Ik vloog hem met het CG ongeveer op de opgave, wat volgens veel anderen niet vliegbaar is :confused:
    Maar nu weet ik wel zeker dat het niet aan het toestel ligt want deze is eerst door Rob gevlogen. Ik heb er verder niks aan veranderd. Blijkbaar hebben jullie een heel andere vliegstijl....

    Maar goed. Nu zit ik dus met heel veel lood op de staart.
    De motor ga ik niet vervangen, die bevalt prima. In 19 seconden op 190m.
    Wel heb ik een andere regelaar besteld (Phoenix 50 Lite met 5A BEC), een RFM spinner en RFM Carbon bladen. Alleen de regelaar al is bijna 50 gram lichter dan die er nu in zit. Van de spinner en bladen weet ik niet hoeveel het scheelt maar het zal allicht iets zijn.

    Ik houd u op de hoogte :)
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2012
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk leuk leuk!! Mijn setje (prop en CFK-Spinner versetzt) van freudenthaler is onderweg. ze zijn wel lichter maar hoeveel weet ik nog niet.

    Maar hoeveel lood heb je nu op de staart zitten? want echt heel achterlijk is je CG niet met 112mm.

    Lyckele
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tikfoutje, het is 114mm. Met 25 gram lood op de staart.
     
  9. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Mijn gewicht uit de doos was al 1400 gram. Ik ben benieuwt naar jou vlieggewicht.

    In het begin vloog ik met een 2400 mAh lipo en aan het eind van de middag met een 1350 mAh lipo. Dat is ongeveer drie weken terug geweest. Ik had sterk de indruk dat de vluchttijden daardoor met ca. 30% terug liepen.

    Vandaag de Gracia gevlogen. Had die het zaterdag maar zo mooi gedaan. Jij en ik moetsen leren dat als je een rolroer servo mist dat je dan moet uitwijken naar een reseve toestel.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dus met een zwaardere accu vloog je langer dan met een lichtere? en CG op de zelfde plek?
    waar heb jij je CG liggen Frans?

    Ps is de schade al en beetje hersteld?

    Lyckele
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die van mij zit nu op 2058 gram, met een motor van 170 gram en een 2200mAh accu van 192 gram. Dat is 26,6g/dm2.
    Ik kan er vrij makkelijk 100 tot 150 gram af krijgen door een wat kleinere accu, de lichtere regelaar en spinner. Dan zit ik op 1900 gram - ofwel 24,6g/dm2. Ik weet niet wat lekkerder/beter vliegt.

    Maar Frans, staar je niet blind op vluchttijden. Ik kan met één en dezelfde kist soms 4 minuten boven blijven, dan weer 8...zonder iets te veranderen.
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maar is deze nu lichter dan je E-light?

    -edit- heb het al gevonden maar vind het niet een wereld van verschil qua gewicht tussen je E-light en Cirrus.

    Lyckele
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, maar de romp is veel slanker en ik denk dat het vleugeloppervlak ook groter is. En een ander profiel, en wat meer v-stelling voor mijn gevoel, en fatsoenlijk ontworpen in plaats van op goed geluk in elkaar gezet. Waarmee ik niet wil zeggen dat mijn E-Light beroerd vliegt trouwens - helemaal niet zelfs.
    Overigens denk ik dat je 10% minder gewicht wel voelt....
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen straks, na de her inrichting.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb deze Cirrus trouwens in eerste instantie niet aangeschaft om de E-Light te vervangen maar meer om een backup te hebben. Ik baalde er nogal van dat ik afgelopen weekend op de Sioux terug moest vallen. Die vliegt prima hoor maar echt een slagje minder. En als Ronan volgend jaar mee wil doen kan hij met de E-Light vliegen. Nieuwe servo is onderweg :)
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat begrijp ik maar ik dacht dat je een "lichtere" kist wilde hebben?
    Rond de 1600 a 1800 gram? Voor een breedere inzet...

    Vervang je gelijk alle Volz servos?
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja en nee. Ik heb mijn Cumulus verkocht omdat die te licht was; een Cirrus stond al langer op mijn wishlist als mooie allrounder. E-Light vliegt prima maar deze beter :)
    En nadat ik heb gezien hoe Raymond met zijn 3,3kg Fantasy vloog ben ik er alleen maar meer van overtuigd dat het bij F5J vooral op sturen aankomt. Dus daar ga ik me maar eens op concentreren haha.
     
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.399
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat is zeker zo. Jij bent de gene met de knuppels in handen.

    Ik merk aan mn zelf dat door veel dlg te vliegen ik ook beter ben gaan vliegen
    Met F3J/5. Ruimte voor verbetering is er altijd, maar ik durf ook veel mee nu met grote kisten.

    Zie ook het filmpje van Oudenbosch, dat ik vrij laag draai boven de grond vlak voor de landing.

    Ook is het zo dat ik pas na gemiddeld een jaar een kist "echt lekker"
    vindt vliegen, door veel met cg te spelen, uitslagen en turbulatoren.

    Lyckele

    Ps ik kan je de streamers aanbevelen ;)
     
  19. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Terug van weggeweest blijkt er een aardige voortgang te zijn geweest in dit draadje. In volgorde:
    Nee de Cirrus is nog niet hersteld. Bij mij ligt de Lipo vlak achter de motor, dus door een lichtere lipo verplaats het CG punt zich ook naar achteren. Met de zware Lipo (vlieggewicht 1980 gram) lag dat op 90 mm.
    Raymond heeft zijn CG op ruim 105 mm liggen in de Fantasy. Mijn Ideal-V vleugel, die echt dezelfde is, vloog ik met 88 mm CG.
    Conclusie: er moet meer gespeeld worden met CG. Ik stop te vroeg en ben te gauw tevreden.
    Vandaag heb ik dat al uitgeprobeerd met de Gracia. Met een lichtere Lipo (1100 tot 1350 mAh) komt het CG op 105 mm, drie starts, stuurt perfect, vliegt lang en komt daarmee onder de 1500 gram.
    Als de Cirrus gerepareerd is ga ik opnieuw expirimenteren met het CG punt.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze hele zwaartepuntsdiscussie vind ik nogal redelijk vaag, met vluchtijden die, kennelijk, nogal fors beiinvloed worden door het zwp :confused:

    Arjan, heb jij de duikproef/test gedaan bij de verschillende waardes voor het zwp en wat waren daar de uitkomsten van............... Met een zwp op 90 mm moet deze kist toch welhaast wel een looping draaien :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina