Cirrus of Manderin?

Discussie in 'F5J' gestart door vissermax, 25 aug 2013.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Budget voor een F5j kist is er.

    De vraag is welke, de 20 euro meerprijs maakt geen verschil.
    30 cm meer vleugel mischien wel.

    En wat voor set up doen we erin.
    Heb hier zo'n 250 euro voor over.
    Wie heeft er advies en tips?

    Volgend jaar meedoen met NK

    Groet Martijn
     
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb heb een cirrus. De 4 gaten van de vleugelbevestiging moesten allemaal 3 mm naar binnen (naar elkaar toe) verboord en opgevuld worden. Niet eenvoudig ....... Misschien heeft daardoor de Manderin de voorkeur.
    De motor is een Dymond 3548 en de regelaar een Smart 40 van Dymond. In de nieuwe serie motoren zou de Dymond AL 3542 V2 een goede zijn. Met 450 Watt breng je een 2000 grams zwever ruim naar boven.

    13 Oktober zou ook interessant kunnen zijn voor de eerste F5J ervaringen.
     
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Martijn,

    Ik neem aan dat je het draadje "opvolger Cirrus" hebt doorgelezen. Zoals daarin door Arjan is aangegeven, is sowieso de complete staartsectie van de Mandarin te prefereren boven die van de Cirrus.
    Het door Frans geschetste probleem met de vleugelmontagegaten is een algemeen probleem van Cirrus en Mandarin (constructie is op dit punt gelijk). Kan je dus bij de Mandarin ook overkomen.
    Ik heb inmiddels in drie Eurotours met de Mandarin gevlogen en het is beslist mogelijk om ermee minstens in het middenveld (in Holic waren de Mandarins 22e en 25e in een veld van 45) te komen. En dat is niet verkeerd, als je beseft dat bij een Eurotour in het veld van 40 a 50 deelnemers er hooguit drie niet-glasbakken zijn. Ik heb dit jaar ook enkel Mandarins in de Eurotour gezien; geen enkele Cirrus.

    Mijn modificatie met het zelf vervaardigde middenstuk is een aanrader (bij Ciirus en Mandarin), zowel om zwaartepunts- als contructieredenen. Alledrie de andere Mandarins hadden het probleem van uitgebroken gaten in de romp. Ik ben helaas vorige week tijdens de Eurotour in Turnau finaal uit de lucht gevlogen door een glasbak (mijn pechjaar kent geen einde) en de opgelopen schade is beperkt juist door het middenstuk, waaraan de vleugels in geval van mid-air of slechte landing zich enigszins kunnen losmaken (zijn met veer of tape bevestigd).

    Overigens wil ik mijn Mandarin verkopen, i.v.m. overstap naar Electra voor het seizoen 2014. De 28 mm motor gaat eruit (want is ietwat zwak voor dit model) en wordt vervangen door een 3530 motor. Samen met een 3s 1300 of 1600 akku klopt het zwaartepunt dan weer, zo verwacht ik.
    Omdat 1 vleugel door de midair een lichte (gerepareerde) schade heeft, vraag ik er 350 Euro voor, incl. nieuwe motor en 6 (standaard-)servo's.
    Wel even aangenomen dat hij na de Eurotour Weilheim nog leeft, want ik heb besloten daaraan toch nog deel te nemen.

    Groet,
    Juun
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je je keuze beperkt tot deze twee zou ik altijd voor de Mandarin gaan. Die is niet vreselijk anders maar wel op diverse punten ietsje beter dan een Cirrus. Ik kan in ieder geval geen enkele reden bedenken om de Cirrus de voorkeur te geven boven de Mandarin.

    Voor de setup; je kunt het zo exotisch maken als je wilt maar een 35mm direct drive buitenloper past er gewoon in. Bij F5J heeft het weinig zin een dure, sterke motor te monteren als je met iets minders óók in ongeveer 20 seconden op 200 meter kunt komen en die in de neus kwijt kunt. dunne motoren met vertraging zijn vaak noodzaak in hele dunne neuzen.
    Een dure, lichte motor is ook onzinnig als je het gewicht voorin gewoon nodig hebt.
    Het geld wat overblijft zou ik investeren in kwaliteitsservo's.

    Ik weet niet wat Juun bedoelt met "het zelf vervaardigde middenstuk". Ik heb dat niet (denk ik :) )

    Mijn setup is
    Motor: Turnigy 3548-900
    Prop: Freudenthaler 14x7 carbon folding op Freudenthaler 40mm spinner.
    Regelaar Phoenix ICE Lite 50A, 5A S-BEC.
    Accu SLS Extron 1000mAh 3s1p lipo (11,1V, 40C continu)

    Een Dymond Smart 40 gaat niet lekker met 6 digitale servo's, die heeft een 3A S-BEC
     
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Arjan,

    Het "zelf vervaardigde middenstuk" is dit:
    [​IMG]

    Vleugel zit daarmee 3cm achterwaarts op de pylon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Uit nieuwschierigheid, waarom de overstap naar de Electra?

    Gr Lyckele
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik denk vanwege het mindere steken van de Mandarin (en Cirrus).
    In thermisch, rustig weer kun je echt meekomen maar bij meer wind en minder thermiek (waarbij je afstanden af moet leggen om wat te vinden) loop je tegen de beperkingen aan.

    Ik heb daar al veel over nagedacht maar heb besloten dat ik me niet gek laat maken. In deze prijsklasse vind je niet veel beters denk ik.
    Bij F5J draait het toch vooral om het vinden en gebruiken van thermiek. Ik laat de meeste punten liggen met domme acties (te lang in zink blijven dobberen, te laag starten op het verkeerde moment). Dat zou me met een Supra, Pike of Elektra ook overkomen.
    Wil je als topvlieger ten allen tijde met de top mee kunnen komen dan moet je (in Nederland) denk ik investeren in een glasbak, voor iedereen die nog niet op dat niveau zit is veel trainen een betere investering :).
    Tenminste, zo zie ik dat. En met een Mandarin of Cirrus heb je voor een redelijke prijs een hele fijne kist.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Die Arjan laat zich ook niet gek maken :D

    Maar ik doelde meer op de keuze van de Electra ten opzichte
    van andere glasbakken.....
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :rolling: hihi, nee daar heb ik jullie helemaal niet voor nodig.

    Maar eigenlijk heb ik dus een heel verhaal voor niks zitten tikken. Oh well....

    Jaap kom je zondag naar Soest?
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik denk dat je mij met Martijn verwisseld :)

    Ik ga voorlopig niet aan de f5j, maar lees wel graag mee hier :)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oeps ja Martijn bedoel ik :)
     
  12. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ja,Arjan ik kom zondag naar soest.
    Kom weer eens kijken en info opdoen.

    Neem dan ook de Cirrus 75 over van Leon Wubbe.
    Denk dat ik de Manderin ga bestellen bij Reichard

    Nu nog effe sparen voor de set up,welke servo's kun je beste nemen?
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    :offtopic:Die wel met een glasbak vliegt maar toch steevast onderaan eindigt :)

    De piloot is echt een stuk belangrijker dan de kist. Ik vlieg gewoon nog niet zo heel erg lang (en vaak) en heb onvoldoende uren gemaakt met de Eraser. Maar zondag gaan we gewoon weer proberen na een intensieve hoogtestage in Frankrijk ;).
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Reactie duurde even.

    Ik kocht een Mandarin omdat ik dit voorjaar niet de tijd vond om voor zwaarder weer nog zelf een vleugel te bouwen. En het klopt wat Arjan hier schreef, en zoals ik zelf al elders eerder opmerkte: de penetratie laat te wensen over. Je kunt niet ver en laag downwind in een bel blijven omdat je dan simpelweg niet meer terug komt. En snel verplaatsen naar een andere bel is er ook niet bij. Ik denk evenwel ook dat de Mandarin op dit moment de beste goedkopere F5J-kist is. Jammer blijft dat het zwaartepunt slechts met een zware aandrijving te realiseren is a.g.v. de te korte romp.

    Ik ga voor de Electra (V-tail) vooral vanwege het lage gewicht, en ook vanwege de relatief gunstige prijs terwijl de prestatieverschillen met de duurdere alternatieven gering zijn. Je hebt zowat 2 Electra's voor de prijs van 1 Maxa. En ik heb ook niet de ambitie om in de allerhoogste top mee te vliegen.
    Ik heb veel met Sebastjan gesproken; hij zet eenendezelfde Electra in bij lichte en zware weersomstandigheden. Ook de nieuwe Hydra-vleugel heb ik in handen gehad; deze is werkelijk zeer fraai, gemaakt met Vladimir-carbon, en het (grotere) model gaat ongeveer evenveel wegen als de Electra. Sebastjan denkt volgend jaar de Hydra te gebruiken bij licht weer en de Electra bij zwaarder weer.
    Voor licht weer ga ik verder ontwikkelen aan mijn lichte eigen creaties. De algemene verwachting is dat in de komende jaren de modelgewichten nog verder omlaag gaan. Samo Leskosek zet bijvoorbeeld al succesvol een eigenbouw in van 1300 gram.

    Juun
     
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik ben erg benieuwd naar de Hydra. Ik heb Mibo een mail gestuurd met de vraag hoeveel het middendeel van de Hydra gaat kosten. Het middendeel van de Hydra past op de Electra. Twee kisten in 1. Net zoals Juun al zei, de electra voor meer wind en de Hydra voor weinig tot geen wind. 3 of 4 weken geleden al gemaild naar Mibo maar nog geen bericht. Contact met hun is erg moeilijk. Dat was ook al zo toen ik de electra bestelde. Jammer;)
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik vind het altijd wel interresant om te horen/lezen waarom piloten
    Voor een bepaalde kist gaan, vandaar de vraag.

    Gr

    Lyckele
     
  17. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Adrie,

    Ik vroeg daar ook naar bij Sebastjan. Hij weet dat nog niet, de vleugel die hij heeft en ook op filmpjes staat is het enige tot nu toe geproduceerde exemplaar. Vladimir-carbon is ontzettend duur (kijk maar eens op zijn site), dus ik denk dat de prijzen richting Maxa gaan.
    Sebastjan weet zelfs niet wanneer er uitgeleverd kan gaan worden. En ook nog: er schijnt een vleugelmal door de grote hitte kromgetrokken te zijn (ik weet niet precies van welke vleugel) en Mibo heeft dus een productieprobleem op het moment.
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Vladimir carbon ken ik wel ja. Van de perfection. Is niet goedkoop maar de perfection is niet zo duur als een maxa. Voorlopig hoef ik mij geen zorgen te maken. Ik heb 2 goede zwevers die ruim onder de 1700 gram zitten
     
  19. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Reichard een mailtje gestuurd m.b.t de te leveren kleuren en leveringskosten.
    Effe afwachten dus.
     
  20. *michel*

    *michel*

    Lid geworden:
    11 mei 2012
    Berichten:
    39
    Locatie:
    soest

    Hoi Martijn,

    Ook ik heb het plan om binnenkort een Mandarin aan te schaffen. Misschien loont het om samen te bestellen?
    Laat maar effe weten of dat interessant is.

    Zondag ben ik er begin van de dag ook bij. Blijf jammergenoeg niet de hele dag omdat alle campeerspullen weer opgeruimt moeten worden.

    groet michel
     

Deel Deze Pagina