Citabria project

zo te zien valt de schade mee hoor , van mij ben je gek als je de staart eraf zaagt , ik heb kisten van mij opgelapt die er erger aan toe waren .. en ik denk ook dat je de vlieg eigenschappen kunt aanpassen zodat het kistje lekker vliegt . zwaarte punt is belangrijk , en kan een heel goede oorzaak zijn van het spinnen , misschien samen met nog wat dingetjes , te weinig motorvermogen ?

@ Bar

klopt ben dit wel met je eens...kom op Tim gewoon weer even knutselen en een 2e poging doen dat moet lukken na al de tijd,moeite en geld die je er al in hebt zitten :thumbsup:

groet,

Roy

Hee Tim,

zonde van deze mooie kist man, als ik jouw was zou ik gewoon nog een poging wagen, die romp is makkelijk te herbouwen en het is zonde om deze kist waar je toch veel tijd in heb gestoken af te schrijven.

(mocht je hem toch niet op willen bouwen, mhhh, dan hebben wij wel interesse, wij zien er wel weer een vliegende Citabria in :wink: )

Affien in ieder geval sterkte met het verlies van deze zijde

Tim,

Moed niet laten zakken en herbouwen die kist! Er moet een verklaring zijn voor het "rare gedrag" van je toestel.

Stevo

Ja, ik zou die kist ook gewoon herbouwen, zonde om hem weg te doen.

En dan voor de eerste vlucht weer eens goed nalopen.
Een verkeerd zwaartepunt komt bij mij als eerste naar boven, instelhoeken zijn ook belangrijk maar als die wat fout zijn zal de kist niet zo reageren.
Misschien nog een tordering van de vleugelhelften is ook nooit fijn.

Te weinig motorvermogen? mhhh, denk het niet zoveel hebben deze kisten niet nodig of hij moet heel zwaar gebouwd zijn :roll:

te zwaar? negatieve instelhoek? Flutter?
Negatiev instelhoek heeft veelal niet als oorzaak het vliegen als een natte krant.
Flutter idem dito, dan zal er een roer afbreken of zelfs erger maar dat merk je snel genoeg en is duidelijk waarneembaar.

Te zwaar, mhh verwacht het niet maar in combinatie met een verkeerd zwaartepunt kan heel goed zo`n vlieggedrag geven (opmakend uit zijn verhaal).

Van alle mogelijke oorzaken lijkt alleen de instelhoek een mogelijkheid (moet nog na kijken) de kist was 2,8 kg zwaarte punt goed voorlijk en zeker geen flutter en motor vermogen genoeg Supertigre 45 terwijl een 36 tot 40 werd aangeraden door de fabrikant.
HEt rare was dat ie maar bleef gieren met alle roeren goed uitgetrimt etc etc.

Gr. Tim.

HEt rare was dat ie maar bleef gieren met alle roeren goed uitgetrimt etc etc.
Mhhh, motor teveel (of te weinig) zijwaartstelling, kielvlak wel haaks en in lijn op de romp, romp verdraaid of krom???
Je kunt bijv. je richtingsroer wel goed uitgetrimt hebben maar als je kielvlak al niet goed staat vererger je het alleen maar.

Maar nogmaals, ik zou hem gewoon weer opbouwen als ik jouw was en nogmaals alles seccuur nameten eneen nieuwe poging wagen.

Instelhoek laat een kist in wezen niet als een dweil vliegen, alleen als deze echt te groot is.
Een verkeerde instelhoek zal je constant moeten corrigeren met een bepaalde hoogteroer uitslag maar daar gaat je kist niet van dweilen.

Hoe waren je rolroer uitslagen, ik heb wel eens kisten meegemaakt dat als die te symetrisch waren of te a-symetrisch dat de kist dan ook ging dweilen bij het inzetten van een rol wat met richting bijna niet te corrigeren was.

Schiet me weer wat te binnen, was je richtingsroer uitslag groot? mijn decathlon had veelste grote uitslagen op het richtingsroer.
Als ik dan moedwillig met richting stuurde tijdens een horizontale vlucht ging de kist overmatig gieren en rollen wat overkwam als dweilen.

Ik zeg ook maar wat :roll:

de instelhoek is volgens mij niet de oorzaak , het lijkt mij dat deze nooit zoveel van tekening kan afwijken tijdens het bouwen , zodat het de vlieg eigenschappen merkbaar benadeelt (lijkt me stug dat de vleugel voor of achter vele milimeters te hoog of te laag ligt )

ik zie op de foto dat Tim de rolroeren op de grootste uitslag heeft staan , en ik dacht eerder gelezen te hebben dat er voor de servo`s langere armen moesten worden aangeschaft , omdat deze anders niet buiten de vleugels staken.

buitenste gat op de servo , binnenste op het roer maakt volgens mij een
te groot roer uitslag ?

Ik zou het gewoon nog een keer proberen. 8) Niet zo snel opgeven. Laat hem voor mijn part de volgende keer door een instructeur invliegen. 2,8 kilo is natuurlijk toch behoorlijk aan het gewicht (het is geen trainer en al helemaal geen 3d-kist. Misschien gewoon overtrokken :idea: Eerlijk gezegd denk ik daar wel aan, omdat je zegt dat je op driekwart gas omhoog ging :roll: Tel daar een korte romp bij op, en volgens mij heb je dan al vrij snel een (erg) moeilijk toestel, waarbij corrigeren het alleen maar erger maakt.

Mijn 2 centen :wink:

Erg zonde Tim dat je kist is neergestort en ik bergijp dat je zegt dat je geen zin hebt om een niet goed vliegende kist te gaan herbouwen.

Ik volg dit draadje al een tijdje, ook omdat ik hier nog op " geabonneerd" ben, althans ik heb ooit opgemerkt de rolroeren te verlengen en ik krijg dus alle reacties nog.
Ik heb deze Citabria ook en ik vlieg er mee, en eigenlijk ook nooit omdat hij gewoon niet lekker en stabiel vliegt! Als je de letters Citabria omdraaid dan zou er een woord staan die ik zeker niet bij deze kist vind horen.

Mijn Citabira overtrok ook sterk, maar met half gas omhoog en iets meer zijwaardse domping ging het beter, toen had ik het punt dat hij de bocht niet omging!! Ik kon sturen wat ik wilde maar hij deed niet wat ik wil. Vervolgens heb ik het richtingsroer mee gemixed maar dat gaf ook niet wat ik wilde. Toen heb ik de zaag erin gezet en de roeren met 7 centimeter verlengd. En nu gaat het een heel stuk beter.

Als je er ooit nog zin in hebt dan zou ik dit zeker ook doen. Succes in iedergeval, je hebt vast nog wel een andere kist.

Michiel

Back