Citabria van SIG

• Topicstarter Topicstarter TuMoRiNmYhUmOr
  • Startdatum Startdatum
T

TuMoRiNmYhUmOr

Guest
Hoi allemaal,

M'n Ibis heeft net'afgelopen weekend z'n luchtdoop gehad op de club en dat ging fantastisch.. (ik durfde bijna niet te kijken, 't is m'n eerste baby laat maar zeggen....)

Nu baalde ik als een stekker dat ik uitgebouwd was, dus heb direct maar een opvolger besteld bij Hobby-In. Na wat rondneuzen en overleggen (op de club) heb ik besloten een Citabria te nemen. (Had er nog nooit van gehoord maar dat ligt vast aan mij).

Nu is m'n vraag: Heeft één van jullie de kit van SIG al eens gebouwd en hier nog op/aanmerkingen over die ik in de gaten moet houden.. (voorkomen is beter dan genezen toch?)

Alvast bedankt, René

Dit is 'm:

afb1305.jpg

Mijn Ibis is inmiddels niet meer.... :cry: Na een aantal mooie zweefdalingen met stationaire motor, ik poogde de controle over mijn vliegtuig te verhogen, sloeg de motor spontaan af en maakte ik een landing in hoog gras. Dat vond mijn landingsgestel niet leuk en nam de onderkant mee. Maar goed daar gaat de draad niet over. Ik ben inmiddels op de laagdekker overgestapt. Dat geeft wel meer gevoel van vliegen moet ik zeggen. Wat ik dus bedoel is dat je ook eens naar een laagdekker moet kijken. Ik vind ze zelf leuker vliegen dan de hoogdekkers. Zelf heb ik nu een oude laagdekkertrainer op de kop getikt, ben ik een Champion 45s van Thunder Tiger (ARF) aan het 'bouwen' voor de volgende stap, en hangt mijn CAP 232 aan de muur te wachten tot de motor is ingelopen en ik het aandurf. Waarschijnlijk is de motor eerder ingelopen dan dat ik er klaar voor ben. :wink:

Sig maakt over het algemeen uitstekende bouwdozen die goed te bouwen zijn. een Citabria is een hoogdekker en de vliegeigenschappen zullen dus ongeveer gelijk zijn aan je trainer (zo niet beter door de grotere afmetingen dus stabieler)
echter voor je leertraject in het vliegen is het mischien inderdaad beter om voor je volgende toestel eens naar een laag of middendeker te kijken (bijvoorbeeld de SIG fourstar 40 of 60 de GP easy sport of de Puma). deze zijn iets instabieler als een hoogdekker doordat het meeste gewicht op de vleugel ligt inplaats van er onderhangt. hierdoor zul je zelf veel meer moeten sturen als met een trainer maar het vliegbeeld hiervan is ook realistiser. en je kunt er weer andere (aerobatische) figuren mee uitvoeren.

groet,

vinze

Vinze zei:
een Citabria is een hoogdekker en de vliegeigenschappen zullen dus ongeveer gelijk zijn aan je trainer.

Ho, stop. De Citabria en de Decathlon variant zijn in het echt pure unlimited aerobatic machines die vergelijkbaar zijn met de oudere versies van de Cap, Extra en Zlin's. De naam "Citabria" geeft dat al aan. (Airbatic achterstevoren.) De machine is ontworpen met een zeer kleine stabiliteits marge om een maximale wendbaarheid te garanderen. Ook het model van Sig is juist ideaal om figuren te leren vliegen en wordt dan ook veel gebruikt in de amerikaanse IMAC wedstrijden. (Kunstvlucht wedstrijden voor schaalmodellen van kunstvlucht vliegtuigen.) Het grootste nadeel van de echte is z'n wat lagere vermogen t.o.v. de moderne Extra's, Suchhoi's en Cap's, maar daar kun je in de RC versie wel wat aan doen!
Blijft over de grotere wauw-factor van een onschuldig Piper-Cub achtig ogend model dat dezelfde lastige figuren vliegt.

Hoi Bert,

Dat is wat ik ook had begrepen van de clubbers.. Al is het een hoogdekker is deze wel zeer geschikt om wat meer de acrobatische kant te gaan uitproberen. Ik vind daarnaast het model gewoon mooi en volgens mij zie je 'm ook minder vaak als de andere modellen.. (is ook wel leuk..).

Maar zo te horen zijn er met dit model van SIG nog niet zoveel bouwervaringen... (Zet ik die van mij wel in een draadje inclusief foto's. (Als ik ze niet vergeet te maken tijdens het knutselen...). Ik had ook al begrepen dat SIG wel mooie bouwdozen maakt, dus da's in elk geval leuk..

Ik heb nog wel een review gevonden van een gozer die bij SIG heeft gewerkt en z'n eerste project was het vernieuwen van de Citabria-kit..!!

Zie: http://webpages.charter.net/rcfu/KitReviews/SigCitabria.html

Een stukje van de SIG-site:

The CITABRIA can certainly be called this generation’s barnstormer. It’s role in general aviation for the past three decades, as a sport aerobatic trainer and an economical utility vehicle, is unequalled by any other recent production aircraft. The CITABRIA was introduced in the early 1960s by the Champion Aircraft Corp. as a sporty alternative for private pilots who wanted something different than an all-metal nosewheel airplane. It was a direct descendant of the venerable Aeronca Champ. By spelling “airbatic” backwards, they came up with the name CITABRIA. Sport fliers fell in love with the CITABRIA because, even though it had more horsepower and new aerobatic capability, it is still a sweet flying Champ at heart.
Ideal For Sunday Flying or Sport Scale Competition!
This scale model of the CITABRIA flies just as good as the original! It’s big flat-bottomed wing makes it easy and gentle to fly. Loops, rolls, hammerheads, Immelman turns, and spins are all part of its aerobatic routine. The CITABRIA can bring you hours of enjoyable R/C flying.

goed lezen niek staat er in inderdaad bij bij......(zoek maar eens rechts onderin naast de foto)

toch zou ik dit toestel wel eens airobatic's willen zien heel appart een pIper look a like met dit soort eigenschappen.

vinze

Hé Wiebe,

Dit is volgens mij niet de SIG versie. (Of er zijn wat onderdelen weggelaten...). Er zouden namelijk o.a. nog 'wing-struts' op moeten zitten. Deze zijn niet alleen voor de sier maar vooral voor een stuk extra stevigheid. Ook loopt er in de SIG-versie voorin in de cabine vanuit de hoeken een metalen stang schuin naar boven die in de vleugel gemonteerd wordt...

Maar wel leuk te zien dat er meer van rondvliegen en geeft ideeen voor de kleursetting..

Ik heb al heel wat verschillende foto's van websites geplukt met allemaal verschillende kleurcombinaties, zijn gigantisch veel Citabria'tjes te vinden op het web... (van de echte variant dan...).

Ik ben trouwens reeds begonnen met bouwen, is wel een heel verschil met de Laser kit van de Ibis.... Daarmee vergeleken is dit terug naar de steentijd... (ik wil niet oneerbiedig klinken hoor...). Juist hierom vind ik het bouwen van deze Citabria wel veel leuker.

Als er liefhebbers voor zijn wil ik wel een soort van bouwverslag bijhouden.. Ik maak al iedere keer foto's omdat ik dat zelf wel leuk vind om te bewaren....

Hier is er alvast eentje..... Groetjes, René

(De vleugels worden heel wat 'zwaarder' uitgevoerd als bij m'n Ibis'je)

afb1417.JPG

hallo René

het klopt de struts zitten er nog niet op ,
maar dat komt nog wel maar op deze zittten ze niet voor de stevigheid.
de clubgenoot waarvan deze is wil hem eerst goed vliegend,
motor afstellen inlopen alles ok en dan afmaken
ik zal hem eens vragen van welk merk deze is,
maar dat duurt wel even een week of 2

groeten wiebe

Wiebe,

Als ik in de handleiding van de SIG-kit kijk staat er wel degelijk een waarschuwing dat de struts niet voor de sier zijn maar voor een stuk stevigheid.... Maar dat kan misschien per fabrikant verschillen..?

Groetjes, René

@tumorinmyhumor

Als ik het goed zie op je foto, bouw je, je vleugel "op" de tekening. Top! Alleen, zou je (om je tekening te beschermen en zodat je je SIG vaker dan 1 keer te bouwen) van dat doorzichtige plastic tussen vleugel en tekening kunnen doen. Dit is van dat plastic waar ze ook bloemen mee inpakken. Dit zorgt ervoor dat je vleugel niet aan d tekening is vastgelijmt als er is en keer wat teveel lijm is gebruikt.

Succes! Ziet er goed uit!

Groeten, Roy

Roy zei:
Dit is van dat plastic waar ze ook bloemen mee inpakken.
aanvulling, geleent van Tom Bollongino's homepage

Bijna iedereen gebruikt afdekfolie over de bouwtekening. De klunzige aanwijzingen van veel fabrikanten die U papier met olie willen laten besmeuren of met duur, zwak en smal huishoudfolie willen laten etteren kan U beter vergeten. Ga naar Uw plaatselijk praktiserende bloemenboer en peuter een prettig aantal metertjes cellofaan los. Het is kreukvrij op te spannen, glashelder, redelijk sterk en lijm houd hier slecht op. Laat de bloemenboer het cellofaan niet onder het afscheurmes doortrekken, daar het cellofaan door deze wrijving statisch wordt en makkelijk stof aantrekt. Dus; mesje omhooghouden!

Hmmm, geen slecht idee... :lol:

Tot nu toe nog niks vastzitten, op zich ligt de vleugelhelft namelijk op stukjes balsa (moest van mr. SIG) dus hij 'zweeft' 3mm boven de tekening..

Ik ga toch maar even langs de bloemenboer denk ik...

TuMoRiNmYhUmOr zei:
Hoi allemaal,

M'n Ibis heeft net'afgelopen weekend z'n luchtdoop gehad op de club en dat ging fantastisch.. (ik durfde bijna niet te kijken, 't is m'n eerste baby laat maar zeggen....)

Nu baalde ik als een stekker dat ik uitgebouwd was, dus heb direct maar een opvolger besteld bij Hobby-In. Na wat rondneuzen en overleggen (op de club) heb ik besloten een Citabria te nemen. (Had er nog nooit van gehoord maar dat ligt vast aan mij).

Nu is m'n vraag: Heeft één van jullie de kit van SIG al eens gebouwd en hier nog op/aanmerkingen over die ik in de gaten moet houden.. (voorkomen is beter dan genezen toch?)

volgens mensen bij mij op de club is het zwaartepunt niet goed te krijgen zonder heel veel lood.
Alvast bedankt, René

Dit is 'm:

afb1305.jpg

Back