CL/CG vs downthrust

Tegen staartlastigheid moet CG voor CL liggen
met als gevolg iets noodzakelijk uptrim. Speelt
dit mee voor instelling downthrust gezien
bij meer gas geven uptrim wordt gecompenseerd
met extra downthrust. Ofwel als CL/Cg verandert
vergt dit dan een andere downthrust instelling.
 
ja klopt ,maar bij motorkisten is dit ook vermogens afhankelijk .normaliter geldt grofweg dat instelhoeksverschil ook je downthrust is .
Nu kleeft hier een maar aan . nu vlieg je rustig en moet je plots gasgeven .bij een overvemogende motor toestelcombinatie ,zal het toestel eerst naar beneden getrokken worden voordat er afdoende luchtstroom over vleugels en roeren stroomt .
mooiste combo is alle instelhoekverschillen op 0 en je motordomping ook ,dan maakt het vermogen niks meer uit .
 
Plaatje gemaakt, a=domping, b=instelhoek,v=vliegrichting.
b Is niet te veranderen, betekent dit dat a=-b moet zijn
maar kleiner als Cg verder naar voren komt (hoeveel?).

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee het instelhoekverschil tussen stabilo en vleugel is grof weg je dompingshoek.niet je vlieglijn tov je instelhoek van je vleugel .
 
Ging er van uit dat stabilo hoek nul is.
Dan grofweg -a = b-c dus a = 0 als b=c ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat volgens mij werd bedoelt, is dat niet ieder toestel zijn romp exact recht in de vliegrichting heeft hangen
als je langzamer vliegt, zal de staart ook wat afzakken

het niet zo dat meteen het stabilo ook een hoek meekrijgt
 
Back
Top