Click 3D EPP van Hk

Clik-1-Thumb.jpg
Ben van plan deze te gaan bouwen voor komend indoor seizoen . Deze Click zal waarschijnlijk wel weer een kopie zijn van een ander merk maar de vraag is , wie heeft er deze al gebouwd :confused: Of bestaat er een draadje hier . Alle info omtrent dit model is welkom . :D

Misschien geen goed idee . Toch een video op HK zelf gevonden , vliegt nogal staartlastig zo te zien :(
EINDE VERHAAL .

Dat kan wel 's een kwestie van een beetje finetunen zijn om 'm goed vliegend te krijgen. Als je 't een mooi model vindt, wellicht toch de moeite waard.

Op de foto lijkt hij nogal een korte "neus" te hebben en dan denk ik dat je veel gewicht naar voor moet stouwen om hem in evenwicht te krijgen :?:

Het achteroverhellen tijdens het horizontaal vliegen is het gevolg van het vlakke vleugelprofiel met een instelhoek van 0° tov de romp. Een invalshoek van 0° bij een perfect symmetrisch profiel geeft geen lift.

Om het gewicht te dragen moet het vleugel profiel een licht positieve invalshoek krijgen in horizontale vlucht. Bij vliegtuigen (met vaste vleugel) kan dat dus alleen door de staart lichtjes te laten zakken. Hoe hoger de vleugelbelasting, hoe verder de staart moet zakken in horizontale vlucht (tot een bepaald max.)

Dus hoe lichter het toestel is gebouwd des te meer zal het mooi horizontaal vliegen :confused:

Klopt, je zal het echter nooit perfect horizontaal krijgen.

Hoek is afhankelijk van de vleugebelasting (zoals hierboven al gezegd) én vliegsnelheid trouwens.

Des te zwaarder je toestel hoe meer het achterover moet hellen om het gewicht te kunnen dragen in horizontale vlucht. Hoe trager je ermee vliegt, hoe meer het achterover moet hellen om het gewicht te kunnen dragen.

Voor indoor toestellen met vlak vleugeprofiel die acro/3D geschikt zijn rekent men met vleugelbelastingen tussen 5 à 10 g/dm². Dat levert snelheden op onder te 10 m/s bij invalshoeken van 2 à 3 ° (en dus helling achterover van 2 à 3°).

De neus lijkt misschien vrij kort (of is het de staart die relatief langer is ;)), maar typisch worden deze modellen met de locatie van het CG op 35 à 40% van de MAC gebalanceerd (vrij ver naar achter).

Volgens mij zwerven er online ook wel tekeningen rond van de clik uit het f3p gebeuren. Kan je met een plaat depron je eigen click bouwen.

Klopt, je zal het echter nooit perfect horizontaal krijgen.

Hoek is afhankelijk van de vleugebelasting (zoals hierboven al gezegd) én vliegsnelheid trouwens.

Des te zwaarder je toestel hoe meer het achterover moet hellen om het gewicht te kunnen dragen in horizontale vlucht. Hoe trager je ermee vliegt, hoe meer het achterover moet hellen om het gewicht te kunnen dragen.

Voor indoor toestellen met vlak vleugeprofiel die acro/3D geschikt zijn rekent men met vleugelbelastingen tussen 5 à 10 g/dm². Dat levert snelheden op onder te 10 m/s bij invalshoeken van 2 à 3 ° (en dus helling achterover van 2 à 3°).

De neus lijkt misschien vrij kort (of is het de staart die relatief langer is ;)), maar typisch worden deze modellen met de locatie van het CG op 35 à 40% van de MAC gebalanceerd (vrij ver naar achter).

Interessant . Weeral bijgeleerd :thumbsup:

Wordt er eigenlijk nog veel met de Clik gevlogen ?

De tekeningen stonden vroeger op F3p.nl als ik me niet vergis. Het model bestaat al heel wat jaren en op zich is het een goed basistoestel.

Omwille van de ontwikkelingen van de laatste jaren is het voor de hogere wedstrijdklassen geen top toestel (meer). Standaard figuren (F3P-C bijv.) kunnen er wel mee gevlogen.

Vergeet niet dat EPP relatief "zwaar"is, in vergelijking met depron.
Een EPP toestel zal dus nooit zo traag kunnen vliegen als één gebouwd uit depron.

Blij dat je dit vernoemd . Hier zit mijn grote dillema:onweer: Ik vindt het zo mooi die traag uitgevoerde figuren en ook dat ze zo strak kunnen vliegen . Het probleem is dat we in de winter nogal talrijk zijn in onze sporthal en dan bovenop soms maar 1/3 of 2/3 de van de zaal hebben . Wat krijg je dan : vliegsessies die meer op combat flying gelijken met de nodige brokken .
Maar zoals je zegt ik zal een keuze moeten maken . De EPP die even licht en strak vliegt als depron bestaat nog niet . :(

Ik ken dat probleem, zelf steek je een hoop tijd en moeite in een mooi toestel, wat je ook nog zo goed mogelijk wilt laten vliegen, lettend op de laatste gram.
Komt er bij zo'n sessie een "kamikaze"piloot, met zijn zware, snelle toestel, en vliegt dwars door jouw gemilde kistje van nog geen 100 gram....
Proberen je "vliegmoment" zo goed mogelijk te bepalen, dan maar wat minder vliegen, maar je kist heel naar huis.

Knoop doorgehakt :p Ik ga voor de Galaxy van HK . Veel goede kritiek overal op forums. Denk dat deze depron is maar ben niet zeker .
En idd beter vliegmoment kiezen . Ben ook nog in 2de club die enkel indoor doet , daar is minder volk dus ... :cool:
Misschien is mallen maken vooraf geen slecht idee .

Als je voor het bouwen alle onderdelen op een groot papier of samen geplakte a4 tjes legt en de contouren en uitsparingen over tekent dan heb je alles om een copy te maken van een plaat depron.;)

Knoop doorgehakt :p Ik ga voor de Galaxy van HK . Veel goede kritiek overal op forums. Denk dat deze depron is maar ben niet zeker .
En idd beter vliegmoment kiezen . Ben ook nog in 2de club die enkel indoor doet , daar is minder volk dus ... :cool:
Misschien is mallen maken vooraf geen slecht idee .

Guy, 't is wat vroeg om er nu al aan te beginnen hoor :-) We zijn nog maar juni...

Depron of EPP... ben van beide fan hoor. Maar de F3p achtigen verkies ik toch depron. Vliegt gewoon strakker. Maar 't is veel fragieler... M'n eerste Pling Pling vloog super maar is volledig uit de lucht gekwakt.
En als 't combat of dergelijke is vliegt er wel een stuk EPP in de lucht :yes:

Trouwens EPP en strak => de Ramiel :cool:

Ik maak altijd eerst een snijmal van stevig karton.
Makkelijk om later een kopie te maken in depron, zo vliegt de Piaget van HK erg goed in depron uitvoering.

Back