clignoteurs voor Bouwpakket auto's cq Heller bouwkit Citroën TA 15 H 1:8

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Egbert Bos, 15 jun 2022.

  1. Egbert Bos

    Egbert Bos

    Lid geworden:
    11 mrt 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Gent
    Beste,

    Ik wil graag links- rechts richtingaanwijzers plaatsen in de Citroën TA 15 H schaal 1:8.
    De voor- en achter verlichting is geregeld. Zit nu alleen nog met de clignoteurs links en rechts.

    Zelf dacht ik aan 5mm zelf knipperende LEDs te bedienen via een drukknopsysteem links en rechts of een wisselschakelaar. De vraag is, wat heb ik daarvoor nodig, of is er een andere oplossing.
    Ik heb een Tamiya RC Light 8 NIXX tot mijn beschikking voor de vaste verlichting.

    Ben benieuwd

    Alvast met dank!
    Egbert uit Gent
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als je met Arduino overweg kunt heb ik een complete oplossing voor je, verlichting, remlichten, clignoteurs.
    Hier een filmpje:



    Over de genoemde "trekker" en "aanhanger" met aparte ontvangers: dit kan natuurlijk ook met een enkele ontvanger, met een 2-tal Y-kabels voor gas en sturen zodat je daar een servo of regelaar samen met een aansluiting van de Arduino op kunt aansluiten.

    Nog een opmerking: Waar ik laat zien hoe de achterlichten aan- en uitgeschakeld worden zou dit voor een auto tevens de koplampen betreffen. Afhankelijk hoe sterk de leds voor de koplampen zijn moet je wel uitkijken, als deze meer als 20 mA trekken kun je die niet direct op een enkele arduino poort aansluiten. Eventueel er een transistor tussen zetten.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik gooi het aansluitschema er ook maar even in, zoals je ziet heeft elke led z'n eigen aansluiting, maar moet je de min-kant bij elkaar nemen en samen aan de GND aansluiting solderen.
    De VIN aansluiting komt van de accu, 7V - 12V is ok, liefst rond 7V, dan hoeft de ingebouwde spanningsregelaar naar 5V minder warmte te verstoken.
    De ontvanger wordt gevoed door de arduino via K4, daar is geen aparte accu of batterij voor nodig.
    Voor K1, K2 en K3 is alleen een enkele signaaldraad naar de Arduino voldoende
    ArduinoNano.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Of gaat het om een statisch model..................
     

Deel Deze Pagina