cloverleaf stand

vraagje tussendoor,
easystar II

heeft de cloverleaf hetzelfde bereik zowel in vertikale als in horizontale stand ?
Als ik mijn gopro monteer komt de antenne achter de camera, kan ik dan de antenne 90 horizontaal draaien of speelt dit geen rol ?

IMG_0936.JPG
IMG_0938.JPG

Het gaat niet helemaal om het bereik, maar om de polarisatie..

Zoals je de Cloverleaf nu hebt zitten.
Zal deze rond ongeveer even veel afstralen, maar naar onderen en naar boven niet "minder" je moet het zien als een donut vorm de afstraling..

Zou je de cloverleaf nu 90graden op zijn kant draaien dan draai je als het ware ook het stralingspatroon(donut) om.. zo zal hij naar links of rechts of naar voor of achteren niet goed afstralen.

Als je de gopro camera zo laat zitten. zal je hele zwakke afstraling naar voren hebben. omdat je gopro in de weg zit.
Dit zal ook de afstraling in zijn totaal zwaar beinvloeden.

Belangrijk is dat de antenne goed vrij zicht om zich heen heeft voor een goede afstraling.

Afstraling van boven of onder gezien van een cloverleaf
a3795949-255-1280%20cloverleaf%20reject.jpg

a3795948-115-1240Cloverleaf%20no%20ground05.jpg

Afstraling vanaf de zijkant gezien (donut vorm):
a3795947-178-1240Cloverleaf%20no%20ground03.jpg

Wanneer je hem kantelt zal het wat stralingsdiagram nog wel gaan, maar in bepaalde hoeken tov waar je staat zal de gopro toch in de weg zitten.
Zelf heb ik wanneer ik recht boven me vlieg slecht beeld. (dit hebben de meesten) vraag me af, of dit komt omdat dan de electronica/lipo dan in het straalpad zit of vanwege het stralingsdiagram van de antenne's?
Je cloaverleaf aan de onderkant zou het beste zijn, maar niet gemakkelijk in de landing ;-)
Maar zo als het nu zit zal tijdens het terug vliegen je Gopro in de weg zitten, dat is wel het laatste wat je wilt.

Zal de antenne wat hoger zetten zodat het blad boven de camera uitsteekt.
Denk dat het daarmee wel opgelost zal zijn

Zelf heb ik wanneer ik recht boven me vlieg slecht beeld. (dit hebben de meesten) vraag me af, of dit komt omdat dan de electronica/lipo dan in het straalpad zit of vanwege het stralingsdiagram van de antenne's?

Dat komt door de afstraling van de antenne die recht naar onder slecht is. Zie het onderste grafiek uit de posting van PD5DJ. Jouw positie is op dat moment -180 graden tov de antenne. Je ziet dat de antenne daar nauwelijks afstraalt.
Afstraling vanaf de zijkant gezien (donut vorm):
a3795947-178-1240Cloverleaf%20no%20ground03.jpg

Back