Kleine oplagen, tot +/- 2.000 stuks kan je het beste digitaal printen.
Daar boven is full color/colour drukwerk interessant.
Voor oplagen rond de 40 zou je bij een goed geoutilleerd printcenter terecht kunnen. Over prijzen kan ik niets zeggen. Maar dat zou de club de kop niet moeten kosten. Hier in het hoge Noorden is er een Mulicopy drukkerij gevestigd die zeer veel kunnen tegen scherpe prijzen.
Als je een professioneel opmaak paket InDesign (Adobe) of Quark Express ter beschikking hebt, is de opmaak goed beheersbaar (mits talent).
De professionele opmaakpakketten zijn bij aanschaf vrij prijzig, tenzij je het via school of universitaire instelling met reductie kan aanschaffen.
Opmaak in MS-Word is ook mogelijk. Er zijn cracks die met dat programma kunnen toveren! Ik zelf vindt het een klunzige onlogische patenten omzeilende (...die van Apple...) toestand. Naja... het is te overleven.
Er zij ook andere pakketten voor opmaak van drukwerk te koop, ik heb me daar in nooit meer verdiept omdat ik reeds met een breed gebruikte industriestandaard genoopt ben te werken. Eenvoudigweg, bewezen programma kwaliteit, bestandsuitwisseling en aansluiting met professionals. Dan ontkom je niet aan de investeringen.
Maar zijn vast prijsgunstige pakketten die zeer geschikt zijn voor het hobby digi plak- en knipwerk.
Als uitdraai standaard (= drukwerk gereed) wordt tegenwoordig de PDF gehanteerd. Multiplatform uitwisselbaarheid (operating system). Printbaar en mailbaar.
Ik ga er van uit dat documenten gemaakt met vergelijkbare hobbypakketten ook als PDF kunnen worden opgeslagen.
Als je een krantje laat drukken of printen, zorg dat al je beeldmateriaal in cmyk staat.CMYK staat voor cyan, magenta, yellow en key (=zwart).
Dit soort drukwerk wordt in 4 drukgangen gedrukt. Naast CMYK heb je ook de beeldscherm kleurdefinitie RGB. (er zijn meerdere kleurstandaards).
RGB (= bijvoorbeeld een beeldschermkleur) kan bijvoorbeeld dmv een programma als Adobe Photoshop worden omgezet naar CMYK. (spreek uit als 'see-em-waai-kee' of 'smik')
CMYK is de kleurenstandaard die in de drukwereld voor vier kleuren drukwerk wordt toegepast en is afgesproken. Is ook genoemd full collor.
Het RGB materiaal dat in CMYK is omgezet komt zo ook beter uit een digitale kleurenprinter van een copyshop.
Het digibethisme in de modelclub is niet echt een argument meer? Toch?
Iedereen die kan internetten, dit forum kan besnuffelen, kan ook een gratis Adobe Reader downloaden. Maar goed... er is nog steeds een goegemeente die er veel moeite mee heeft. Het is niet anders.
Het OLC blad draaien we met drie man en de inzet van leden die af en toe de tijd nemen eens in de pen te kruipen, een beleving van zich af weten schrijven. Verder kunnen we vertrouwen op een paar actief fotograferende clubleden die veelal prachtige sfeerplaatjes weten vast te leggen.
Publiceren wat er zoal los komt in de club. Ieder schakeltje telt zo weer mee.
De optelsom giet ik dan op mijn studio in een aangenaam jasje.
We proberen niet het modelbouwforum na te streven. Dat is zo een beetje het grootste clubblad van Nederland geworden. Dat hoeft dus ook niet.
Hier een linkje:
http://www.flyolc.nl/cms/front_content.php?idart=115
Kijk maar eens...
Gr. Bas
Redactielid Odoorner Luchtvaart Club