Clubs kampen met problemen....

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hoewel de kredietcrisis op het moment bij (bijna) iedereen erin hakt kampen clubs ook met andere en toch wel zeer bekende problemen.

Sportclub verdwijnt zonder bestuur - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland]

Sportclubs verdwijnen bij gebrek aan bestuur <!-- RSPEAK_STOP --><!-- google_ad_section_end() -->door Fred Pruim
<STYLE type=text/css>#respectanceWidget h2 {width: 110px;}#respectanceWidget {margin-bottom: 20px;width: 120px;}.respectance {border: 2px solid #AAA !important;padding: 3px !important;}</STYLE><SCRIPT type=text/javascript>// On the onload we add the widget so it is not blocking the sitefunction respectanceRender() {var respectanceURL = escape(window.location.href);var repObj = document.createElement('script');repObj.setAttribute('src', 'http://widget.respectance.com/?url='+respectanceURL+'&editor=telegraaf&language=nl&size=120_300');repObj.setAttribute('type', 'text/javascript');// Append it to the headdocument.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(repObj);}// Add it to the onload arrayif (window.addEventListener)window.addEventListener("load", respectanceRender, false);else if (window.attachEvent)window.attachEvent("onload", respectanceRender);</SCRIPT><SCRIPT type=text/javascript>var tw_useToolTip = true;var tw_language = "dutch";var tw_localCss = "";var tw_pageSize = 5;var tw_postLimit = 20;var tw_pagerLimit = 5;var tw_useSearchBox = false;var tw_useNextPrev = true;var tw_conf_id = "telegraaf";</SCRIPT><SCRIPT language=javascript src="http://eu.widgetdata.twingly.com/scripts/widget/twingly.widget.1.3.1.pack.js" type=text/javascript></SCRIPT>
CAPELLE a/d IJSSEL - <!-- google_ad_section_start() -->Financieel gezonde sportverenigingen worden steeds vaker opgeheven omdat niemand van de leden wil plaatsnemen in het bestuur.

De sportclubs zien geen enkele andere uitweg meer, nu steeds minder mensen trek blijken te hebben in een vrijwillige kaderfunctie. Gevolg daarvan is, dat soms honderden sporters tegelijk van het ene op het andere moment niet meer bij hun favoriete club terechtkunnen. Extra wrang daarbij is, dat het ook gaat om sportverenigingen, die hun geldzaken en hun ledenaantallen goed op orde hebben. Vorige week werd al bekend dat sportverenigingen eveneens in hun voortbestaan worden bedreigd omdat steeds meer leden om financiële redenen hun lidmaatschap opzeggen.

Drama

Uit eerder onderzoek, vorig jaar uitgevoerd door de sportkoepel NOC*NSF, bleek al dat een toenemend aantal verenigingen grote moeite heeft met het vinden van vrijwilligers. Een alsmaar groter wordend probleem blijkt nu het opvullen van bestuursfuncties te zijn. Leden geven massaal aan dat ze door hun drukke werkzaamheden geen tijd (of zin) hebben om zitting te nemen in de clubleiding.

Een van de jongste slachtoffers van een dergelijk bestuursdrama is de Capelse Gymnastiek Vereniging (CGV). Onlangs kregen de ruim driehonderd leden een brief mee, waarin stond dat de vereniging per 30 juni aanstaande wordt opgeheven, omdat zich niemand heeft gemeld om in het bestuur zitting te nemen.

Verantwoordelijk voor de dramatische beslissing is voorzitter Rob de Hair. Tijdens de jongste ledenvergadering kwam slechts één ouder van een lid opdagen. De Hair: "We hebben duidelijk laten weten, dat de vereniging in z'n voortbestaan wordt bedreigd als zich niemand meldt voor twee vacante bestuursfuncties. Een sportclub zonder bestuur kan nu eenmaal niet, dus daarom hebben we besloten ons op te heffen." Veel jonge Capelse turnstertjes hebben verdrietig gereageerd op het besluit, maar ondanks het onheilsnieuws zijn er nog geen nieuwe bestuurders opgestaan. "Er hebben zich wel mensen gemeld die wat willen doen binnen de vereniging, maar die willen onder geen beding in het kader", aldus voorzitter De Hair.

<!-- RSPEAK_STOP --><!-- google_ad_section_end() -->

Ik heb in diverse besturen van diverse clubs gezeten, zowel sportverenigingen als andere verenigingen met meer dan 1000 leden.

Wat in het stukje ook staat. Kenmerkend voor elke club is dat, ongeacht de grootte, en altijd een "harde kern" is die alles binnen een club regelt (op 1200 leden 30 mensen die altijd en overal alles regelden, de rest zag je zelden). Die mensen moeten altijd veel moeite doen om vrijwilligers mee te krijgen voor werkzaamheden en activiteiten. Maar als er geen goede voorlichting en begeleiding wordt gegeven aan nieuwe potentiële bestuursleden, ziet iedereen buiten de harde kern het als een last en niet als een lust. Er ligt dus een heel groot stuk verantwoordelijkheid bij het zittende bestuur. Nieuwe bestuursleden komen niet aanwaaien, daarvoor zul je veel moeten doen. Eenmaal nieuwe mensen overtuigd en je hebt er vele jaren prima bestuursleden aan.

Dat het nu op de kredietcrisis wordt afgeschoven is te sneu voor woorden maar kenmerkend voor de huidige media en journalistiek. Prop het maar in een makkelijk vakje en klaar. :evil:

ik denk dat veel clubs 'vanzelfsprekend' worden genomen. Soms heb ik zelfs de indruk dat een sportclub een synoniem is voor goedkope kinderopvang, onlangs is dit ook wat in het licht gekomen : Nieuws: De sportoudersactie van Klasse - Klasse voor Ouders

ik vraag me af of het niet meer de tijdsgeest is (consumptiemaatschappij en 'ieder voor zich') en minder de crisis. Natuurlijk ga je wel eens je lidmaatschap bekijken in deze tijd als je toch niet naar de club gaat.

Patrick

Dat het nu op de kredietcrisis wordt afgeschoven is te sneu voor woorden maar kenmerkend voor de huidige media en journalistiek. Prop het maar in een makkelijk vakje en klaar. :evil:

Dit draadje is kenmerkend voor deze tijd. De sportclubs gaan ten onder aan egoisme (niemand die wat wil regelen, wel profiteren maar wat regelen ho maar) en mensen die niet goed lezen en dan praten over slechte journalistiek.

Ze schuiven het namelijk helemaal niet af op de kredietcrisis. Ze melden dat clubs ook bedreigt worden door de crisis.

Inderdaad... Dit stuk noemt de kredietcrisis als één van de problemen, maar gaat in op het andere, grotere probleem: geen vrijwilligers om zitting te nemen in een bestuur.
Even goed lezen dus:

Hoewel de kredietcrisis op het moment bij (bijna) iedereen erin hakt kampen clubs ook met andere en toch wel zeer bekende problemen.

En inderdaad: vele mensen profiteren van het werk van verenigingen, weinigen zijn bereid om daar tijd en energie in te steken.
Overigens is dat niet alleen bij (sport-) verenigingen zo, maar in de kerken zie je hetzelfde verschijnsel.
Eén van de oorzaken is de verregaande individualisering in deze tijd en de druk die wij zelf ons opleggen. Man werkt, vrouw werkt, als er kinderen zijn dienen die ook aandacht te krijgen, en we hebben allemaal "recht" op ontspanning, vrije tijd, wintersport en zomervakantie.
We willen wel als "consument" lid zijn van een club, maar naast de kernactiviteit van de vereniging (vliegen, varen, rijden, kerk zijn of voetbal) willen we er weinig tijd in steken.
Daarnaast is er nóg iets wat een probleem kan zijn:
Op het moment dat er iets mis gaat in een vereniging, kunnen bestuurleden hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor schade.

Een voorbeeld: onze personeelsvereniging (waarvan ik bestuurslid was) had vorig jaar een uitstapje bedacht. We zouden met alle leden een gezellige avond hebben. Ruim van te voren aangekondigd, leden gevraagd om zich voor een bepaalde datum op te geven. Allemaal prima, er zouden meer dan 60 man/vrouw komen. Ruim van te voren afspraken gemaakt met de eigenaar van het etablissement, offerte laten maken, geaccepteerd en getekend.
Nadat de offerte getekend was, begonnen langzaam maar zeker leden af te zeggen. Een maand voor het feest waren er van de oorspronkelijke 60 mensen nog 20 over.
Wij als bestuur in overleg met de eigenaar van de feestlocatie. Daar beriep men zich op de algemene voorwaarden van Horeca Nederland. Vanuit hun oogpunt overigens terecht. Wij moesten een bepaald deel van de afgesproken som terug betalen. Dat was ongeveer 3.500 Euro. Zonder daar iets voor terug te krijgen. Een tweetal bestuursleden (waaronder ondergetekende) zijn naar de feestlocatie gegaan en hebben uiteindelijk de schade kunnen "beperken" tot 2.100 euro. Als het meer was geweest, hadden we als bestuur uit eigen zak bij kunnen lappen; onze werkgever zou, als het feest was doorgegaan, een behoorlijk deel hebben bijgedragen. Nu het feest niet doorging moest de personeelsvereniging alles zelf bekostigen. Ook de kosten van een geannuleerd feest.

Vervolgens krijg je in een ledenvergadering het verwijt waarom dit bedrag betaald moest worden... Eén van de leden, notabene één van de afzeggers, durfde zelfs het woord "onbehoorlijk bestuur" in de mond te nemen...

Het mag duidelijk zijn dat de PV (nu met een lege kas) ontbonden is.
De betrokken "collega" die die opmerking maakte is gelukkig overgeplaatst.

Op deze manier gaat de lol van bestuurslid zijn er héél snel af.
Bij modelclubs zie je inderdaad dat er een "vaste kern" is die vrijwel alles doet en regelt. De rest zie je nauwelijks of "consumeert".

Overigens: er zijn mensen die zichzelf onmisbaar vinden voor een club. Maken zichzelf spin in het web en op het moment dat de leden iets anders willen dan het o zo actieve (bestuurds-) lid, wordt er met deuren gesmeten en gestampvoet. En dát is ook niet goed. Ook daaraan kan een vereniging te gronde gaan.

Alle gelijkenissen op bestaande personen berusten louter en alleen op toeval;)

Ik denk ook dat de ARF markt daarmee te maken heeft. Het is heel makkelijk om nu even een toestelletje te kopen en te gaan vliegen. Vroeger (voor mijn tijd) moest je het eerste toestel zelf bouwen, dus geduld hebben en werk en aandacht eraan besteden.

Nu loop je de winkel in en kun je in principe 4 of 5 uur later staan te vliegen.

Daarmee is er een hele generatie gekweekt die helemaal niet geduld willen hebben of tijd besteden, gewoon snel vliegen, lekker makkelijk, en meer niet.

Dit is overigens niet specifiek voor de RC-vliegerij, het gebeurd overal, alle verenigingen en clubs hebben daar last van. In mijn studententijd was ik lid bij een van de grootste niet-corporale studentenverenigingen in NL, zeg 1800 leden.. en dat werd gerund door hooguit een keer 50 man.

Mensen willen gemakkelijk consumeren zonder zelf te veel moeite te hoeven doen.

Daarbij komt ook dat het mes aan twee kanten snijdt.. 'vroeger' als je een bepaalde functie aanvaarde, werd dat ook gerespecteerd en mocht je dat ook doen. Tegenwoordig laten mensen zich niet snel dingen vertellen en is er al heel snel kritiek.

Dit draadje is kenmerkend voor deze tijd. De sportclubs gaan ten onder aan egoisme (niemand die wat wil regelen, wel profiteren maar wat regelen ho maar) en mensen die niet goed lezen en dan praten over slechte journalistiek.

Ze schuiven het namelijk helemaal niet af op de kredietcrisis. Ze melden dat clubs ook bedreigt worden door de crisis.

Maar je kan toch niet van iedereen verlangen dat hij zich ontzettend hard inzet voor de club?

Ik ben ook Algemeen bestuurslid van een (niet modelbouw) vereniging, maar als ik nou naar een vliegclub ga dan zou ik daar geen verantwoordelijke taken meer op me nemen. Ik heb het al druk genoeg met die andere vereniging.

Is jouw reactie nou een verwijt naar de mensen die niks regelen op een club, misschien wel omdat ze daar simpelweg niet de tijd voor hebben of gewoon de taak niet aankunnen?

En inderdaad: vele mensen profiteren van het werk van verenigingen, weinigen zijn bereid om daar tijd en energie in te steken.

Maar dat hoeft toch ook niet? Het besturen van een club doe je toch ook voor de ander? Het is toch fijn als jij ervoor kan zorgen dat zij plezier hebben aan iets wat jij regelt? Ik vind dat je je leden bij jouw werk moet betrekken, en aan hun om te bepalen of ze ook hun steentje willen bijdragen.

Maar je kan toch niet van iedereen verlangen dat hij zich ontzettend hard inzet voor de club?

Dat doe ik toch ook niet? Het gaat niet om dat mensen zwetend thuiskomen van de club, omdat ze zoveel gedaan hebben op de club. Laten we wel zijn, zo heel veel werk hoeft er ook niet te gebeuren op de gemiddelde vliegclub.

Het probleem is ook niet dat er mensen zijn die oprecht niet kunnen, als iemand niet kan, kan hij niet. Het is echter wel zo dat als je een club van grofweg 100 leden hebt, dat je mij niet meer wijsmaakt dat al die 100 leden echt niet kunnen. Het is ook een mentaliteitskwestie.

Ik ben ook Algemeen bestuurslid van een (niet modelbouw) vereniging, maar als ik nou naar een vliegclub ga dan zou ik daar geen verantwoordelijke taken meer op me nemen. Ik heb het al druk genoeg met die andere vereniging.

En dat is je goed recht.. maar dat geldt echt niet voor iedereen. Het gaat om keuzes maken.

Is jouw reactie nou een verwijt naar de mensen die niks regelen op een club, misschien wel omdat ze daar simpelweg niet de tijd voor hebben of gewoon de taak niet aankunnen?

In overleg is overal een mouw aan te passen, niet iedereen hoeft actief te zijn, niemand heeft wat aan een club met 100 bestuursleden. Maar als een club met 100 leden moeite heeft om mensen te vinden die wat voor die club willen doen, dan is dat wel een teken van deze tijd en dan maak je mij niet meer wijs dat dat allemaal onmacht of onkunde is.

Het mes snijdt aan meerdere kanten.. de mensen die altijd alles regelen zouden er misschien soms verstandiger aan doen om anderen erbij te betrekken, maar de anderen - die dus 'niets doen' - zouden zo af en toe ook wel eens mogen denken van 'wie regelt het eigenlijk allemaal en wat kan ik doen'.

Akkoord.

Je moet de 'gewone' leden ook de mogelijkheid geven om erbij betrokken te raken.

Tuurlijk is het ook een mentaliteitskwestie, maar ook degene die alleen komen om te doen waar de club voor is bedoeld, hoeven zich niet meteen schuldig te voelen omdat ze niet direct betrokken zijn bij het onderhouden van de club.

Mensen willen gemakkelijk consumeren zonder zelf te veel moeite te hoeven doen.

Dit is niks nieuws volgens mij, alleen is dit tegenwoordig veel beter mogelijk. En hier is ook niks mis mee vind ik. Alleen ben je inderdaad denk ik minder betrokken bij de club (clubavonden?) als je zo gemakkelijk even het veld op loopt met je ARF'je. Maar een harde-kern zit er altijd wel, die zijn ook altijd bereid een handje uit te steken. Die hebben ook verstand van zaken. Is er geen harde kern, maar een bestuur waar een paar niet-betrokken mensen omheen vladderen, dan heb je ook geen goede club meer volgens mij, en ondergaat hij hetzelfde lot als het voorbeeld van de TS.

Maar als een club met 100 leden moeite heeft om mensen te vinden die wat voor die club willen doen, dan is dat wel een teken van deze tijd en dan maak je mij niet meer wijs dat dat allemaal onmacht of onkunde is.

Ik denk dat dit een teken van een slechte club is...

Tsja, laat ik voorop stellen, dat bij mijn club dit probleem vooralsnog niet echt leeft. Tuurlijk heb je wel een 'harde kern', maar het is (nog) niet zo dat we problemen hebben met het vinden van mensen die iets willen doen, gelukkig.

Denk ook dat een 'harde kern' een logisch gevolg is van hoe men met de hobby omgaat, iedereen maakt daar andere keuzes in. Ik probeer veel te vliegen, als ik het materiaal heb, ga ik vliegen en ook zoveel mogelijk, in een mooie zomerweek ben ik er elke dag en vlieg ik tot het donker is.. dat ik dan ook wat meer zou doen dan iemand die bv. 5 keer per jaar een zondag komt vliegen, is wat mij betreft ook volstrekt logisch. Diegenen die het meest gebruik maken van de faciliteiten, mogen er ook best wat meer aan/voor doen.

Overigens; voor we scheve beelden krijgen, zo gruwelijk veel doe ik op mijn club niet.. ik geef les en als 'men' bv. een velddag organiseert, ben ik er bij, maar meer ook niet.

Natuurlijk moeten mensen gewoon lid kunnen zijn en gewoon kunnen komen vliegen zonder dat ze verplicht zijn om het gras te maaien, of zich schuldig voelen omdat ze dat niet doen, er zijn ook altijd mensen die dat wel leuk vinden, of belangrijk, en die het uit eigen beweging wel doen, dus zo'n probleem is dat allemaal niet.

Ik vind echter wel dat iemand die dan gewoon langskomt op een willekeurige dag, niet moet zeuren dat ie het gras te lang vind, ofzo, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kunt natuurlijk wel vragen 'goh het gras is wat lang, wordt het binnenkort weer gemaaid?', maar de trend tegenwoordig is vaak 'GVD wat is dat gras lang waar is die lakse maaier' oid. Niet echt bij mijn vliegclub, maar meer algemeen maatschappelijk gesproken.

mijn ervaring is hierbij dat zodra je bij een club lid word je bijna al word gesmeekt of je ook in het bestuur wild.
en wat je allemaal kunt doen/helpen.
dat komt ook redelijk raar over.
vooral als je bijna nooit kunt helpen.
ik werk vooral s,avonds en ook veel zaterdags.
kan dus nooit als er een doe dag was.wel op andere dagen maar ja dan kan de rest niet.
wiebe.

Back