clyde puffer morningstar

ik was van het idee dat dit eigenlijk enkel bij de zeilschepen werd gedaan met een wand uit koord, nooit verwacht dat ze dit ook bij de stalen kabels deden in een later tijdperk.
Maar de gebruikte koorden kunnen nog alle kleuren van de regenboog aannemen indien nodig.
 
Uiteindelijk hangen de eerste takelblokken in de kaan mast.
En dan merk je pas hoeveel je er nog tekort komt
smile.gif
Dus printen in elkaar lijmen en straks schilderen.
Kruipt best wat tijd en frustratie in voor zo wening volume aan onderdelen.
36 (1).jpg
36 (2).jpg

Ter info , elke takel blok of wiel kan in een vakje van 1cm².
groeten en tot later, Marc
 
Jou vingers werken blijkbaar nog beter dan de mijne, ik heb reeds geweldige problemen met deze grootte om de afzonderlijke onderdeeltjes tot 1 katrol te herleiden , zonder mijn vingers er aan vast kleven.
 
we zitten weer op ons modelbouw tempo, elke week een kleine update kunnen plaatsen doet me plezier.
Aan het model zie je het wel niet echt, maar al die kleine dingen op het einde vragen evenveel tijd als een romp maken.
We waren aan de mast bezig die ook als los en laad kraan dienst doet als het schip op de schotse stranden aanmeert om bij laagtij te lossen en laden.
Eerst hebben we moeten beslissen welke bekabeling we gaan toepassen want ook al lijkt het op elk schip hetzelfde , zit het verschil weer in de kleine dingen. Sommigen hebben een vaste mast en andere zoals mijn model hebben een mast die neergelaten kan worden om ook op de binnenwateren te kunnen varen en alzo onder de bruggen te kunnen.
Bij mij moet de mast naar beneden kunnen om de transport bak een 20 cm lager te kunnen maken.
Het hoeft natuurlijk niet zoals bij een echt schip maar de mast moet uiteindelijk wel naar beneden.
Bij de Black Pearl heb ik het bovenste gedeelte ook neerklapbaar gemaakt en die ervaring kwam nu goed van pas.
op strategische punten werden de kabels van haakjes voorzien zodat deze losgekoppeld kunnen worden en de mast gestreken kan worden.

37 (1).jpg
37 (2).jpg


vlag is natuurlijk maar een symbolisch plakbandje om het touw niet te vergeten.
volgende werk op de te doen lijst, kleuren van de kabels en trachten wat lood in het ruim te stapelen zodat ze wat horizontaler op de waterlijn komt te liggen.
tot later Marc
 
we zitten weer op ons modelbouw tempo, elke week een kleine update kunnen plaatsen doet me plezier.
Aan het model zie je het wel niet echt, maar al die kleine dingen op het einde vragen evenveel tijd als een romp maken.
We waren aan de mast bezig die ook als los en laad kraan dienst doet als het schip op de schotse stranden aanmeert om bij laagtij te lossen en laden.
Eerst hebben we moeten beslissen welke bekabeling we gaan toepassen want ook al lijkt het op elk schip hetzelfde , zit het verschil weer in de kleine dingen. Sommigen hebben een vaste mast en andere zoals mijn model hebben een mast die neergelaten kan worden om ook op de binnenwateren te kunnen varen en alzo onder de bruggen te kunnen.
Bij mij moet de mast naar beneden kunnen om de transport bak een 20 cm lager te kunnen maken.
Het hoeft natuurlijk niet zoals bij een echt schip maar de mast moet uiteindelijk wel naar beneden.
Bij de Black Pearl heb ik het bovenste gedeelte ook neerklapbaar gemaakt en die ervaring kwam nu goed van pas.
op strategische punten werden de kabels van haakjes voorzien zodat deze losgekoppeld kunnen worden en de mast gestreken kan worden.

Bekijk bijlage 615272 Bekijk bijlage 615273

vlag is natuurlijk maar een symbolisch plakbandje om het touw niet te vergeten.
volgende werk op de te doen lijst, kleuren van de kabels en trachten wat lood in het ruim te stapelen zodat ze wat horizontaler op de waterlijn komt te liggen.
tot later Marc
Ziet er netjes uit, Marc. Geeft zo een mooi lijnenspel.
Gr. Peter
 
Volgende update is er eentje met buiten foto's en opnieuw testen betreffende het beladen van het schip tot op de waterlijn.
Maar ik was bezig met de bekabeling van d kraanmast waarvan de koorden nog voorzien moesten worden van een kleurtje.
Dit laatste is ondertussen uitgevoerd al merk ik wel dat er nu enkele spanners vrij los zijn komen hangen, mogelijk is de verf nog niet helemaal terug opgedroogd en krimpt de kabel nog terug , anders gaan we er enkele moeten corrigeren, maar laten we nog een dagje wachten .
Het ruim vol lood gestapeld afgaand op de eerdere metingen met de gevulde 1.5L flessen. Totaal gewicht momenteel 9Kg.
38 (4).jpg

Hierna ook de stoomketel en machine er nog terug in ....
38 (2).jpg

Helaas verkeerde gewicht verdeling en ik vermoed ook net iets teveel.
38 (3).jpg

eventjes goed nadenken en dan het lood onder de stuurhut weggenomen als ook de bovenste grote plaat in het middenschip en dit verplaatst naar het voor ruim met voorlopig lood Blok om te kijken wat dit oplevert.
38 (5).jpg

38 (6).jpg

Hier kan ik voorlopig mee tevreden zijn, het voorlopige loodblok nog opnieuw vervangen door wat blad lood en daarna kan ik het lood netjes afdekken met wat epoxy zodat het voor de gezondheid geen negatieve invloed meer kan hebben.
Als later de stoommachine helemaal klaar is kan ik nog een beetje toevoegen naargelang het schip dan op het water zal liggen.
Als afsluiter nog een foto van het volledige schip op het water.
38 (1).jpg

We kunnen verder de afwerking van het laadruim, tot later, Marc
 
Het vervolg,
De afdichting van het laadruim,
Ben gestart met een alu plaatje op maat te maken en in de gewenste vorm te plooien.
Hierna enkel gaten erin gemaakt waar later 2 grote emmers/bakken komen te staan zonder bodem om de schoorsteen van de gasketel en lucht toevoer voor de brander in te verwerken als ook nog een palet met vaten waarin dan weer de overdruk ventielen van de ketel in dienen verwerkt te worden. Natuurlijk moet er ook nog ergens plaats zijn voor de roeiboot en enkele ladders.
39 (1).jpg

en dan even testen voor afwerking met planken.
39 (2).jpg

De planken krijgen uiteindelijk een bahandeling met azijn waarin staalwol heeft gelegen, dit activeert het tannine in het eikenhout waardoor het zwart uitslaat ( een techniek die ik zeer dikwijls gebruik voor het verweren van houten dekken)
Na drogen het teveel aan zwart aan het oppervlakte wegschuren en het hout behandelen met een houtbeits om het te beschermen.
39 (3).jpg

en uiteindelijk zijn we hier beland.
39 (5).jpg

tot later , Marc
 
Die planken en dat dek zien er echt prachtig uit Marc. Het hele schip is sowieso heel, heel mooi afgewerkt. Waar oog voor detail!
 
Terug komende op het verdelen van het lood tbv waterlijn. Een puffer niet beladen ligt met de boeg best hoog, daarmee wil ik zeggen alle waterlijnen zijn bij een puffer okee.
Beladen en niet beladen de verschillen zijn groot. Horizontale waterlijn is goed voor de ketel maar niet noodzakelijk als deze wat schuin ligt.
Je kan altijd nog de ketel aan eenzijde ophogen.


Groetjes Ebro
 
Een iets dieper liggend schip verbetert de vaareigenschappen. Minder windgevoelig, schroef trekt op achteruit minder gauw lucht en beter manoeuvreergedrag. Gr. Klaas.
 
Hmmm… dat heb je zeer elegant opgelost.
Staalwol en azijn! Nifty!

Iets anders… zou de hitte die door de openingen weggevoerd moet worden het alu niet verhitten en de dek-lijm compromiteren?
UHU Endfest kan bijvoorbeel hoge temperatuur aan, daarmee wordt het ook harder, sterker.

Of komt er een isolator in, een binnenmantel, in de poorten?

Glasdoek komt ook op rol, de zomen zijn daarbij gesloten opdat het niet rafelt.
Band is bedoeld voor lamineren, maar het glasdoek schermt ook af. Vergelijkbaar band wordt ook gebruikt om sport uitlaten te isoleren, bijvoorbeeld 4-2-1 spruitstukken.

Mooi verzonnen. Top!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
thx voor het meedenken, Had hier al aan gedacht en heb bij ome Ali enkele vellen hitteschild besteld (voor de motorfiets) , zouden tot 400°C isoleren, geloof er geen reet van want ze zijn maar enkel mm dik.
Maar ga er wel de binnenkant van mijn schip mee bekleden, alle beetjes helpen. Ik ga er ook wel van uit dat de meeste hitte via de schoorsteen naar buiten komt. Ik moet volgens mij enkel de stralings warmte van de brander kop zien af te voeren en die zit recht onder het verluchting gat, in het slechtste geval komen de planken los van de aluminium en dan zien we wel hoe we dat oplossen in de toekomst. ( varen met gedeeltelijke afdichting is dan een mogelijke oplossing )
 
Betreffende het gewicht, wou het gewicht van het schip zo laag mogelijk houden,kwestie van het zeulen naar de waterkant.
Maar het achterschip moet wel diep genoeg liggen om de schroef in het water te hebben, en de boeg omhoog laten steken, wat natuurlijk mogelijk is , geeft dan weer problemen met het ketelwater.
Ik heb dus geopteerd om de schroef net onder water te hebben en dan de kiel ( en de stoomketel ) zo horizontaal mogelijk te krijgen.
10KG naar de waterkant zeulen is best te doen, we beschikken trouwens over een scheepslift aan ons vaarwater.
 
Ik heb een jaar of 16 geleden de Otto Lauffer van Graupner gebouwd. Een havenbarkas met een ABS romp en dito opbouw. Aandrijving: een 2 cylinder oscillerende (kloon van een) Cheddar machine.
Bij dit bouwpakket zat ook isolatiemateriaal voor de romp en de (onderzijde van) de opbouw.
3mm dik piepschuim met aluminiumfolie er op. Werkte prima. Met de romp uit het water, de ketel op stoom en de machine op volle kracht werd de romp aan de buitenzijde niet warm.
De onderzijde van de opbouw ook niet.
Voor alle veiligheid heb ik in de piek én in het achterschip een PC-ventilatortje ingebouwd; niet alleen om de warmte af te voeren, maar ook voor verse lucht voor de brander.
Voor de duidelijkheid: de complete machine en de ketel stonden onderdeks.
img_0545_komp_.800x533.jpg
 
vermits 1 mei in Belgie een feestdag is en we eveneens de brug maken op vrijdag, even veel modelbouw tijd gehad.
Enkele houten paletjes gemaakt die boven op de ruim afdekking komen te staan en ruimte geven voor het plaatsen van de kolen emmers en nog wat tonnetjes. In de twee holle tonnen komen de overdrukventielen van de stoomketel.
Het schilderwerk vorderd gestaag maar telkens ontdek ik nog iets dat ik vergeten heb. Dus deze avond maar terug verder met het penseel in de hand.
40 (1).jpg

40 (3).jpg

40 (4).jpg

40 (5).jpg

40 (6).jpg

tot later, Marc
 
Back
Top