Cmp 120 Zero (flying Ninja)

Mhhh, op dit soort kisten ben ik persoonlijk nooit zo weg van inbustonnetjes op de servo`s en kunstof kwiklinks :roll:

Helemaal mee eens, in de vuilnisbak ermee en (spelingsvrije) balllinks gebruiken,
heb de kunststof kwiklinks bij mijn Eurolight spitfire ook gebruikt (denk je: als ze dat in de kit doen zal het wel goed zijn?)
zowat na elke vlucht brak er één: twee keer van een rolroer, en één van een flap; niet op beknibbelen dus op zo'n mooie kist :nooo:

Frank

Zelfde hier. Andere tip: die carbon stuurstangen zijn zwaar. In de CMPro Cessna zitten dezelfde, vooral het stuk waar je de metalen stangen er in vastschroeft is behoorlijk zwaar.

Ik zou ze vervangen (heb ik voor een clubgenoot ook gedaan) door een lichtere eigenbouw variant.

kan ook,maar de stuurstangen zijn wel erg lang ook,

het gewicht valt op zich nog wel mee hoor.de buisjes zelf zijn erg dun en het stukje waar de stangen ingaan is ook merendeels van kunstof.gezien de lengte ga je niet echt veel winst boeken denk ik.en volgens mijn berekeningen ga ik de 5 kilo nog niet passeren dus 10 gram meer of minder maakt dan ook niet echt uit.

(ik denk eerder dat de 2 aluminium buizen in de staart zorgen voor veel gewicht)

heb de kunststof kwiklinks bij mijn Eurolight spitfire ook gebruikt (denk je: als ze dat in de kit doen zal het wel goed zijn?)
zowat na elke vlucht brak er één: twee keer van een rolroer, en één van een flap; Frank

meen je dat nou..

ik heb nog nooit problemen gehad met kunstof kwiklinks
maar ik zal eens overwegen wat ik ermee ga doen.
bedankt voor je info...

waar ik me meer zorgen over maak is de aansturing van het hoogteroer.geen roerhevels maar stukjes ijzerdraat.het is wel mooier zo omdat je niks ziet.nu maar hopen dat het net zo sterk is dan hoe mooi het er uit ziet.we vertrouwen volledig op de fabrikant..

Ik boor altijd het gaatje iets groter en lijm kunststof buisjes er in .

Zo gaat het nooit los zitten dat ijzerdraadje .

Mvg Johan

Staan de retracts wel afgebeeld op de foto op de doos waar de inhoud van de doos op staat? :confused:

jan.

nee! maar er staat wel een nep landingsgestel op afgebeeld dat op lucht lijkt te gaan.
alle voorbereidingen voor retracts zijn er wel en dan sturen ze gewoon een vast landingsgestel mee om de prijs van het vliegtuig aantrekkelijk te houden en de koper nog eens extra aan het werk te zetten.net zoals elk gaatje dat net te klein blijkt te zijn.alles moet je opnieuw boren.niets past! als ik het allemaal geweten had was ik er nooit aan die verdomde kist begonnen..

maar ik heb nu dus zelf retracts voor een paar tientjes moeten kopen.die hadden ze er naar mijn mening tegen meerprijs wel mogen bijdoen,want wie wil er nou een vast landingsgestel op een schaal kist??? het zoeken ernaar en alle benodigdheden voor het op maat maken heeft veel tijd en moeite in beslag genomen.man wat een werk!

hier wat foto's en een filmpje van hoe ze werken,

retracts:do it yourself
jul24002.jpg

voorbereiding in de vleugel
jul24004.jpg

ze passen precies..
jul24003.jpg

en dan het eindresultaat,alleen de kapjes moeten nog vastgelijmt worden..
jul24001.jpg

en dan nog het filmpje ervan.de wielen heb ik ook moeten vervangen omdat die te dik waren.deze wielen passen wel beter bij het toestel van kleur en zijn samen 20 gram lichter.
http://img190.imageshack.us/i/090724151511z.mp4/

Laatst bewerkt:
ben je niet bang dat als alles zo krap is, dat na een landing alles niet meer past?

bang? ja als je een veel te harde landing maakt dan zal het één en ander wel niet meer passen.dat zien we dan wel weer.

mijn doel is om de kist zo licht mogelijk te houden.met dit landingsgestel inclusief retract servo heb ik in totaal weer 67 gram aan gewicht bespaart tov het vaste landingsgestel,

en ik ga toch maar op stijgen en landen vanaf het asfalt (lekker vlak).het landingsgestel verdwijnt nu heel mooi in de vleugel en zit ingeklapt er erg mooi strak tegen aan zonder speling.dus het zal in ieder geval niet gaan rammelen.

Ik hoop voor je dat het meevalt, ken het veld ook niet waar je op vliegt.. maar vrees dat je optimistisch bent. Het zou mij niet verbazen als dat gear na de 1e keer opstijgen al niet meer inklapt.

Ik heb iets meer dan een jaar gevlogen met een 2m F3A kist van rond de 4.9 kg, met dezelfde retracts, alleen een ietwat duurdere versie waarbij de pootjes van titanium gemaakt werden. Dat werkte goed en boog niet tot nauwelijks, maar na een 200-tal vluchten moest je ze toch iets terugbuigen. Titanium heeft dan de nare eigenschap dat het wil breken, dus na enige tijd vloog ik met verenstalen poten, zoals jij nu ook hebt.

Die moesten elke landing bijgebogen worden en mijn wielkasten hadden rondom het wiel een 7mm speling aan alle kanten. Voor het vliegen moesten ze dan helemaal naar voren gebogen zijn (dus 1.4cm speling aan de achterkant) want anders wilden ze niet inklappen na het opstijgen.

Als ze niet inklapten was dat overigens geen ramp.. het is een beetje afhankelijk van je retractservo, maar de mijne stopte gewoon met bekrachtigen als het niet lukte, dus die vrat niet de accu leeg.

//edit
zie nu pas staan dat je van asfalt gaat vliegen, dan verwacht ik er geen problemen mee. Dat maakt echt een behoorlijk verschil :)

Ik hoop voor je dat het meevalt, ken het veld ook niet waar je op vliegt.. maar vrees dat je optimistisch bent. Het zou mij niet verbazen als dat gear na de 1e keer opstijgen al niet meer inklapt.

//edit
zie nu pas staan dat je van asfalt gaat vliegen, dan verwacht ik er geen problemen mee. Dat maakt echt een behoorlijk verschil :)

in ieder geval,het opstijgen zal altijd makkelijker zijn dan het landen.opstijgen vanaf asfalt rolt wel erg lekker:) alleen heb ik geen flaps op de Zero voor het landen.die zitten er niet op.zelfs geen voorbereiding,anders had ik die ook wel functioneel gemaakt.ik heb wel gezien op RC Groups dat sommige een stuk uit de vleugel hebben gebroken voor flaps,maar daar begin ik niet aan.

Er zit wel een vering in, maar denk anders dan jullie bedoelen. Die wokkel is de vering, net zoals bv. bij de neuspoot van een trainer gedaan wordt.

'echte' vering is echt niet nodig. 5mm verenstaal kan aardig wat duwkracht hebben voordat er iets misgaat.

dat vraag ik me ook af zonder vering gaat met deeze dunne pootjes echt niet goed komen

ik moet het nog testen..eigenlijk zijn de pootjes te lang,
(21cm tot aan het wiel) totale lengte van de poot is al 25cm vanaf de retract incl.buiging bij het wiel,en de standaart maat van retracts poten is 22cm totale lengte nog te buigen voor het wiel..

waarom ze het uitrekbaar landingsgestel nou zo lang hebben gemaakt is mij een raadsel:confused: want het vaste landingsgestel is minstens 3 cm korter,dus het vliegtuig staat daarmee zeker 3 cm lager..

't is een universeel landingsgestel voor 120 size. Op een 120 size heb je al snel 16" of 17" props.

Als je bv. een 17" prop neemt, dan is 1 bladhelft ca 21cm.

Je hebt dan dus die lengte nodig om grondspeling te houden.

:)
't is een universeel landingsgestel voor 120 size. Op een 120 size heb je al snel 16" of 17" props.

Als je bv. een 17" prop neemt, dan is 1 bladhelft ca 21cm.

Je hebt dan dus die lengte nodig om grondspeling te houden.

maar hoger betekend wel zwakker natuurlijk.ik ga een 16x8 apc prop draaien en de grondspeling is 10cm..

en tegelijkertijd heb ik wel erg goed nieuws :D
ik heb foto's gemaakt dat hij staat op zijn landingsgestel,daarvoor moest ik de accu en ontvanger in het vliegtuig doen voor het elektrisch landingsgestel en daarna heb ik het vliegtuig met alle servo's,accu en ontvanger en cockpitkap gewogen.en ik kwam uit op 3295 gram

de rest zoals OS 120AX motor 845 gram met uitlaat (zonder adapters)
prop+spinner 150 gram
tank 80 gram
motorsteun 105 gram
en motorkap 120 gram + ring met blok 200 gram voor motor montage was samen 1500 gram

dus dat is bij die 3295 gram opgeteld 4795 gram :D dat lijkt me niet slecht voor deze kist..

er zal nog wel een schakelaar en een paar siliconenslangetjes bij komen,maar over de 5 kilo zal deze kist nooit komen.misschien met volle tank ,maar die vlieg je weer bijna leeg voordat je gaat landen:)

hier een paar foto's van hoe hij op zijn pootjes staat.en ik heb hem al een beetje laten stuiteren en hij kon het hebben.

jul25002.jpg

jul25003.jpg

Laatst bewerkt:
Ik bedoel verder helemaal niks, maak je geen zorgen. :)

Maar ik denk dat je wat optimistisch bent (wat op zich een prima eigenschap is :yes: ).

In de praktijk worden modelvliegtuigen door de bank genomen altijd wat zwaarder dan we denken; dat is ook mijn ervaring. :yes:

Ik zou zeggen: maak het model af; probeer het zo licht mogelijk te houden, en uiteindelijk zie je wel waar het op uitkomt . . . :)

(Volle tank is uitgangspunt!)

jan.

Back