CNC Foamsnijder

Wat voor soort motoren?
12 Volt gelijkstroommotoren? Daar heeft VDO / GEFEG in Duitsland een hele mooie range van. Ook Faulhaber.

hmm, een dag internet zoeken/lezen kom ik tot het volgende:

2 phase stappen moter.
6 pins/draden
200 stappen per omwenteling (1.8 graad per stap)
0.5 - 0.8 Amp
6 - 12 volt
5mm as

De rest van de uitdaging begint pas :?

(x4 en niet te duur natuurlijk)

Ik heb ontelbaar van die stappenmotoren uit dure printers gesloopt, maar ik heb ze laatst allemaal weggeketst :oops:

Misschien als je even zoekt kun je ergens een partijtje oude printers (geen printers met een soort gestreept lint door de kop, die werken op normale motoren en met sensor) op de kop tikken en de stappenmotoren eruit rippen.

:lol:
Vandaag ook mijn cntroller ontvangen !!
De mijne is via de douane gegaan (15,- euro)
Nu eerst vakantie en daarna CNC foam machine bouwen !!

Vandaag 2 Okt 2003, hebben mijn stappenmotoren hun eerste stappen gezet, aan de hand van een oude 486 :)

De link in het vorige bericht is fout, hoewel wel een stappenmotor site, niet de goeie... die is namelijk hier http://www.vandijkenelektronica.nl/

Nee, is geen familie van mij. (echt niet)

Nog een paar uur doorbouwen, dan zal ik een foto plaatsten....

YES !!
zojuist heb ik ook een stappenmotor laten 'stappen'
wel al 2 IC's afgefikt, die worden te warm....

@Eric, wat zijn de specs van jouw steppers en welke weerstanden en welke diodes gebruik je?
Worden jouw IC's ook warm/heet?

Mijn stappenmotoren zijn 12V,20Ohm per phase,1.8 deg/step.

De Zenerdiode die ik gebruik is de 1N4744 (15v,1w)

Als weerstanden gebruik ik "niets", gebruik een 12v (13,8v eigenlijk) voeding..... , mijn weerstanden zijn dan ook gewoon draadbruggen.

Ja, de ULN2803 worden wel warm.

Ja, heb chris zijn Zoltar gezien in Winssen.

Hij is ook een beetje de schuldige dat ik nu een CNC Foamcutter aan het bouwen ben, hoewel in-direct natuurlijk.

Als deze klaar is, misschien ook maar eens een gewone CNC machine maken.

Zijn er nog andere lezers die bezig zijn met een foamcutter?

Koste weer een heleboel moeite, maar hier is ie dan eindelijk ;)

De linker "arm"
afb80.JPG

afb76.JPG

afb77.JPG

Stukje PS15
afb78.JPG

Stukje Hornback XPS
afb79.JPG

ziet er erg professioneel uit eric !
vooral dat uit xps gesneden profieletje, NICE !

@gerard

Ben zelf ook erg tevreden, maar zal nog wel de nodige stukken verschijden voordat ik alle trukjes door heb.
(Maar zal nooit meer profieltjes hoeven zagen ;) )

@joost

Zo moeilijk is het niet, totale kosten zijn met (bijna) alles nieuw +/- 240 Eur. Maar met een goed voorbeeld kun je het zeker met de helft doen.

Zijn er ook mensen bezig met een kleine cnc machine.
Heb bij conrad een print gezien en een programma. Samen voor +/- 280 euro. Weet iemand of dit iets is en of je die goed kunt afstemmen op een eigengemaakte freestafel. Of zeggen jullie koop een apparaat bij step-four of andere leverancier

groeten Paul

Back