CNC Foamsnijder

@Erik, ziet er netjes uit. Heb je eerste de beste lade-geleiders genomen of kun je een bepaald type aanbevelen?

Rob,

Mijn grote voorbeeld staat hier http://www.8linx.com/cnc/cnc.htm

En ja, ben gewoon naar de gamma/formido/praxis gereden en heb gekeken wat ze daar hadden liggen. Heb toen gekeken wat een mooie lengte was voor de "kogelgelagerde laderails". Als ik het me goed herrinner zijn de Y assen 30cm(hoogte) en de X assen 35 cm(diepte). Prijsen van 8 en 10 Eur per paar. Voor het doormij gekozen ontwerp ben je dus met 28 Eur klaar.

Daarnaast heb ik nog een aantal "tafelpoten" gekozen van 75 cm lang 2x2 (6 x), 4 x 6mm RVS draadeind en wat "ijzerwaren" (hoekjes etc)

Goede klinknagel tang en 5mm klinknagels (10mm lang)

Voor de rest nog een aantal(4) koppelingen (4mm ene kant/ 6mm andere kant) a 8 Eur om de draadeinden en de stappen moteren te koppelen, bij de lokale modelbouwzaak.

Dan ben je er volgens mij wel voor het mechanische gedeelte.

Heb je nog 'moeilijke' bewerkingen gehad (draaien/frezen) of kon je alles met de boormachine af? Bij 8linx.com wordt wat draaiwerk noodzakelijk geacht.

Nog een vraag: Moet je ergens een calibratie uitvoeren (zoveel omwentelingen = 1mm) zodat de dimensies van tekening kloppen met het werkstuk? Wat is het principe?

Rob,

Zoals mij verteld is: 6mm draadeind heeft 1mm draad. Mijn stappenmotoren hebben 200 stappen per omwenteling.... 1 keer rond is dus 1 mm verder.

Deze "200" stappen kun je gewoon in het CNC programma ingeven.

Ik heb geen toegang tot een frees/draaibank o.i.d, dus meer dan een boormachine/ijzerzaag en klinknageltang heb ik niets speciaals gebruikt.

Hoewel de doormij gekozen oplossing wel veel lawaai maakt (hij rammelt) heeft dit geen invloed op de kwaliteit. (een busje of kogellager zou dit moeten oplossen)

Hoi, ik volg het al een tijdje van het maken van een CNC Snij M/C

maar ik vraag me af welke Software jullie gaan gebruiken en waar je deze kunt krijgen (zonder al te hoge kosten)

Groeten André

Hoi Rob,

Bij deze wou ik eens even reageren op je antwoord.
Onlangs hebben wij een CNC foamcutter laten over komen van 8linx (foamlinx), het gaat hier over de grootste machine en zwaartste machine op hun site http://www.foamlinx.com/newcutter.htm en kan je bij deze zeggen dat er absoluut geen draai of extra freeswerk aan te pas komt.

We zijn momenteel een tafel ervoor in elkaar aan te knutselen om verder te kunnen gaan met de installatie van de foamcutter.

De software die wij gaan gebruiken voor de machine is deze ook waarover Eric spreekt, maar als er andere en betere zijn wil ik deze in de toekomst zeker bekijken.

Als er mensen zijn die tips hebben voor de aankoop van een CNC freesmachine, laat het maar weten, we dachten aan de Zoltar XL, maar als er andere betere machines voor een betaalbare prijs kenen dan zijn deze zeker welkom.

Groetjes
Tom

ey gaat er nog iemand naar taiwan binnenkort? voor werk ofz, daar voor een paar centen printplaten om je dak mee te bedekken (veel voor weinig) tis maar een tip, vriend van mij had ze meegenomen, was daar "even naar toe geweest" succes ermee!

zijn er toevallig ook mensen bezig met een Cnc frees bank.

de Zoltar is wel mooi maar daar hangt ook een stevig prijskaartje aan.

En dat gaat even boven het budget wat ik er voor over heb.

tips zijn welkom

Hoi Janhein,

De machine van Zoltar is zeker niet duur, hangt er natuurlijk vanaf wat je er allemaal mee wil doen.

De foamcutter gaan we morgen elektrisch aansluiten dit ter info en misschien dan ook wel testen, het heeft allemaal veel langer geduurd dan we zelf gehoopt hadden.
Een freesmachine zal bij ons ook aangekocht worden en daar zijn we momenteel rondvraag naar aan het doen.
De prijzen liggen vaak hoger dan deze van Zoltar, maar zijn dan ook niet te vergelijken kwestie van onderdelen en materialen.

Tot dusver.

Ik hoop je snel verder te kunnen helpen.

Tom

de Zoltar is zeker niet duur voor wat je er voor krijgt.

Alleen gaat hij op dit moment even boven het budget wat ik er voor in gedachten heb

waar ik hem voor wil gebruiken is het maken van triplex vinnetjes gaat sneller dan figuur zagen :-)

en ze zijn allemaal gelijk.wat op zich ook wel prettig is.

Als de foam snijder werkt stuur me dan even een berichtje,ik ben namelijk reuze benieuwd naar de sny resultaten.

Hoi Jan-Hein,

Inderdaad frezen zal altijd sneller gaan dan met een figuurzaag.
Natuurlijk als je maar één toestel wil maken is het een beetje gek om een machine van 1500 euro en of veel meer aan te kopen.
Voor dat geld kan je veel zaagbladen kopen. :D

Als de machine klaar is zal ik het posten hier op het forum.

Tot hoors
Tom

Is er iemand die voor mij een vleugel zou willen snijden met jullie cnc-machine.

Kom zelf uit het zuiden van het land, is makkelijke als er iemand redelijk in de buurt woont en dit wil doen.

Heb het profiel eventueel in Autocad dwg en dxf en ik heb een jpg. de lengte van de vleugel wordt 1300mm, profiel type weet ik niet.

Hoi,

Ik las net je bericht sinds vrijdag is onze foamsnijder geïnstalleerd en gaan hem nu eerst testen.

Indien je niemand vind in het zuiden van het land, wat waarschijnlijk Nederland is wil ik je wel verder helpen.
Ben woonachtig in Mol (België) niet zover van de Nederlandse grens.

Laat het maar even weten.

Groetjes
Tom

Back