M
Manuel
Guest
Wat krijg je dan wel voor 500 euro?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Computer voeding heb ik ook nog wel liggen maar ik heb ook nog ergens anders een voeding van met 30 volt 300 mah is die ook te gebruiken?Voor 1000 euro heb je al een deftige machine met "dure" componenten.
Als je enkel door balsa en multiplex wilt gaan lukt het wel met 400 hoor (als je tenminste gewone draadstangen gaat gebruiken als spindels. Als je trapezium gaat gebruiken doe je er best 40 of 50 euro bij).
Met die 1 op 5 bedoelde ik inderdaad 1000mm op 500mm, sorry voor de onduidelijkheid.
Deze site heb ik gisteren toevallig gevonden, geen ervaring mee, maar wel heel mooie prijzen. Reken wel je verzending erbij, die kan hoog oplopen! Stappenmotor.nl is zeker ook voordelig.
(Motion Control Products Ltd, For all thats in motion......)
Hier staat bouwverslag van mijn machine: betaalbare-zelfgemaakte-cnc-maken-geef-jullie-info-aub-7
Prijslijstje:
Motoren 110euro
driverkaart: 120
spindels, nylon moeren: 50
Kogellagers: 40
Voeding: 50
bouten, schroeven, lijm,... 30
Je hebt al een dremel en een pc, dus dan nog gewoon mach 3 downloaden en een computervoeding vinden (je kent wel iemand die eentje over heeft denk ik? Anders een andere 5V voeding zoeken).
Ik geef toe dat de voeding 20 euro duurder kan uitvallen, maar het is toch te doen voor 40euro ook denk ik. Geleidingen kan je ook wel ergens krijgen voor 30euro. Die van mij waren 60 en uit inox.
Dus ik denk dat 400-450 dan maar moet kunnen, maar de mensen die hier al gepost hebben zijn zeker niet fout. 1000euro, zoals enkele mensen hier zeggen, is inderdaad realistisch, maar dan is je machine ook veel beter. Luister ook veel naar hun advies want ze weten er blijkbaar veel over (torquecurves enzo). Cnczone is inderdaad een heel goede start om rond te kijken. Ik wil gewoon aantonen dat een cnc van 450 euro voor balse en triplex moet voldoen.
Bespaar inderdaad ook niet op stappenmotoren en zet het idee van plottermotoren maar uit je hoofd, dat lukt toch niet. Als je ze gaat vertragen kan het zijn dat je niet snel genoeg door je balsa gaat en krijg je een freesje dat verbrand is en bot wordt.
EDIT: MDF vergeten, dan wordt het dus 450-500 euro
gr
Mathias
Maar dan weet je het nooit op de 0,1 mm precies...Om precies genoeg te blijven voor depron of balsa ga ik maar tot ongeveer 1.5m/min. Als ik veel sneller ga begint alles te schudden omdat de geleidingen niet 100% goed zij (zelfbouw). Verder is hij wel ok. Momenteel ben ik bezeg een co2 laser aan het ontwerpen en binnenkort bouwen, dan komen de stappenmotoren van mijn oude cnc hier op, maar dat duurt nog wel een half jaartje.
Precisie zou je bv kunnen meten door een vierkant van 10 op 10mm te frezen en dan na te meten met een schuifmaat. Doe het voor verschillende maten van vierkanten om zeker te zijn.
ik haalde rolmaat en schuifmaat door elkaar heenWeet je niet wat een schuifmaat is? Succes met precies bouwen...
-maar waarom niet tegen het balsahout, dus dat de plank aan elke kant wordt tegengehouden. ik denk dat dit beter werkt.