CNC freesmachine maken en gebruiken...

Voor 1000 euro heb je al een deftige machine met "dure" componenten.
Als je enkel door balsa en multiplex wilt gaan lukt het wel met 400 hoor (als je tenminste gewone draadstangen gaat gebruiken als spindels. Als je trapezium gaat gebruiken doe je er best 40 of 50 euro bij).
Met die 1 op 5 bedoelde ik inderdaad 1000mm op 500mm, sorry voor de onduidelijkheid.
Deze site heb ik gisteren toevallig gevonden, geen ervaring mee, maar wel heel mooie prijzen. Reken wel je verzending erbij, die kan hoog oplopen! Stappenmotor.nl is zeker ook voordelig.
(Motion Control Products Ltd, For all thats in motion......)
Hier staat bouwverslag van mijn machine: betaalbare-zelfgemaakte-cnc-maken-geef-jullie-info-aub-7
Prijslijstje:
Motoren 110euro
driverkaart: 120
spindels, nylon moeren: 50
Kogellagers: 40
Voeding: 50
bouten, schroeven, lijm,... 30
Je hebt al een dremel en een pc, dus dan nog gewoon mach 3 downloaden en een computervoeding vinden (je kent wel iemand die eentje over heeft denk ik? Anders een andere 5V voeding zoeken).

Ik geef toe dat de voeding 20 euro duurder kan uitvallen, maar het is toch te doen voor 40euro ook denk ik. Geleidingen kan je ook wel ergens krijgen voor 30euro. Die van mij waren 60 en uit inox.
Dus ik denk dat 400-450 dan maar moet kunnen, maar de mensen die hier al gepost hebben zijn zeker niet fout. 1000euro, zoals enkele mensen hier zeggen, is inderdaad realistisch, maar dan is je machine ook veel beter. Luister ook veel naar hun advies want ze weten er blijkbaar veel over (torquecurves enzo). Cnczone is inderdaad een heel goede start om rond te kijken. Ik wil gewoon aantonen dat een cnc van 450 euro voor balse en triplex moet voldoen.
Bespaar inderdaad ook niet op stappenmotoren en zet het idee van plottermotoren maar uit je hoofd, dat lukt toch niet. Als je ze gaat vertragen kan het zijn dat je niet snel genoeg door je balsa gaat en krijg je een freesje dat verbrand is en bot wordt.

EDIT: MDF vergeten, dan wordt het dus 450-500 euro

gr

Mathias
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor 1000 euro heb je al een deftige machine met "dure" componenten.
Als je enkel door balsa en multiplex wilt gaan lukt het wel met 400 hoor (als je tenminste gewone draadstangen gaat gebruiken als spindels. Als je trapezium gaat gebruiken doe je er best 40 of 50 euro bij).
Met die 1 op 5 bedoelde ik inderdaad 1000mm op 500mm, sorry voor de onduidelijkheid.
Deze site heb ik gisteren toevallig gevonden, geen ervaring mee, maar wel heel mooie prijzen. Reken wel je verzending erbij, die kan hoog oplopen! Stappenmotor.nl is zeker ook voordelig.
(Motion Control Products Ltd, For all thats in motion......)
Hier staat bouwverslag van mijn machine: betaalbare-zelfgemaakte-cnc-maken-geef-jullie-info-aub-7
Prijslijstje:
Motoren 110euro
driverkaart: 120
spindels, nylon moeren: 50
Kogellagers: 40
Voeding: 50
bouten, schroeven, lijm,... 30
Je hebt al een dremel en een pc, dus dan nog gewoon mach 3 downloaden en een computervoeding vinden (je kent wel iemand die eentje over heeft denk ik? Anders een andere 5V voeding zoeken).

Ik geef toe dat de voeding 20 euro duurder kan uitvallen, maar het is toch te doen voor 40euro ook denk ik. Geleidingen kan je ook wel ergens krijgen voor 30euro. Die van mij waren 60 en uit inox.
Dus ik denk dat 400-450 dan maar moet kunnen, maar de mensen die hier al gepost hebben zijn zeker niet fout. 1000euro, zoals enkele mensen hier zeggen, is inderdaad realistisch, maar dan is je machine ook veel beter. Luister ook veel naar hun advies want ze weten er blijkbaar veel over (torquecurves enzo). Cnczone is inderdaad een heel goede start om rond te kijken. Ik wil gewoon aantonen dat een cnc van 450 euro voor balse en triplex moet voldoen.
Bespaar inderdaad ook niet op stappenmotoren en zet het idee van plottermotoren maar uit je hoofd, dat lukt toch niet. Als je ze gaat vertragen kan het zijn dat je niet snel genoeg door je balsa gaat en krijg je een freesje dat verbrand is en bot wordt.

EDIT: MDF vergeten, dan wordt het dus 450-500 euro

gr

Mathias
Computer voeding heb ik ook nog wel liggen maar ik heb ook nog ergens anders een voeding van met 30 volt 300 mah is die ook te gebruiken?
En wat voor precisie heb je met 400/500 euro?
Hoe kan je trouwens precisie meten want dat is laten we zeggen een halve mm en liniaal gaat maar tot 1mm:confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mathias, mooie machine! Mag ik vragen wat voor snelheden je er mee haalt? Ik verbaas me namelijk over het lage voltage. Ik run zelf op 45volt en denk erover om naar 90 te gaan. Ik draai 1.5 m/min freessnelheid, 3 m/min 'G00'.
 
Om precies genoeg te blijven voor depron of balsa ga ik maar tot ongeveer 1.5m/min. Als ik veel sneller ga begint alles te schudden omdat de geleidingen niet 100% goed zij (zelfbouw). Verder is hij wel ok. Momenteel ben ik bezeg een co2 laser aan het ontwerpen en binnenkort bouwen, dan komen de stappenmotoren van mijn oude cnc hier op, maar dat duurt nog wel een half jaartje.

Precisie zou je bv kunnen meten door een vierkant van 10 op 10mm te frezen en dan na te meten met een schuifmaat. Doe het voor verschillende maten van vierkanten om zeker te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Om precies genoeg te blijven voor depron of balsa ga ik maar tot ongeveer 1.5m/min. Als ik veel sneller ga begint alles te schudden omdat de geleidingen niet 100% goed zij (zelfbouw). Verder is hij wel ok. Momenteel ben ik bezeg een co2 laser aan het ontwerpen en binnenkort bouwen, dan komen de stappenmotoren van mijn oude cnc hier op, maar dat duurt nog wel een half jaartje.

Precisie zou je bv kunnen meten door een vierkant van 10 op 10mm te frezen en dan na te meten met een schuifmaat. Doe het voor verschillende maten van vierkanten om zeker te zijn.
Maar dan weet je het nooit op de 0,1 mm precies...
 
Hoi Manuel,

De precisie van je machine is van belang i.v.m. de omkeerspeling. Als deze te hoog is dan worden hoekjes etc. niet recht. Een halve mm afwijking maakt een uitsparing voor een ligger in een rib al redelijk onwerkbaar.. Van mijn machine heb ik hem met een meetklok gemeten: 0.04 mm op de X-as en 0.09 mm op de Y-as. De software kan dit compenseren.

Moeilijker wordt het als je machine afhankelijk van de positie (bvb in het midden of in de hoek) een andere afwijking heef - dit valt niet te compenseren. Je precisie is juist belangrijk als je dingen in een aantal doorgangen gaat frezen - je tweede doorgang moet op precies dezelfde plek komen als de eerste.

Bij mijn machine merk ik dat de stijfheid toch tegenvalt. Bij het frezen van Duraliminium gaat de verbuiging van de machine mee spelen...

CNC is heel erg leuk. En iedereen die een machine bouwt gaat verder met een volgende of heeft daar (verbeterde) plannen voor (ik ook). Dus zorg dat je de dure dingen (aansturing, stappenmotoren) ook op de volgende machine kunt gebruiken, dus niet te klein.

Je moet alleen zorgen dat je weet waar je aan begint en waarom je het doet. Doe je het om tijd te besparen - vergeet het dan en koop er 1 als je niet zonder kunt. Doe je het omdat je het leuk vindt - begin dan morgen! En ja, je kunt in fasen werken. Probeer eerst je machine eens te ontwerpen met 'jouw' maten. Ga hem dan bouwen, met jouw geleidingen. De maten van mijn machine zijn grotendeels bepaald door de geleidingen die ik op Ebay op de kop kon tikken..

Pas daarna hoef je stappenmotoren, electronica etc aan te schaffen.

Als je een stijve constructie kunt maken die in 3 richtingen kan bewegen dan ben je al een heel eind.

Groet
Arthur
 
Laatst bewerkt:
Heb zojuist ff de tekeningen van die jgro machine geprint, ik ga die eerst eens bestuderen.

Als ik er 1 ga bouwen zal het een project op langere termijn worden , want eenvoudig zal het niet zijn heb ik al gezien.

cor
 
je zou ook kunnen overwegen om een betaande machine om te bouwen naar cnc
op het onderstaande filmpje is mijn (metaal)draai/frees combinatie te zien.
ik heb een mdf bak gemaakt waar ik gaatjes in heb geboord (ook cnc gestuur:p
op deze bak kan ik hout klemmen zodat ik spantjes ed kan frezen.
nu zijn de meeste metaalbewerkers "allergisch" voor houtstof.:)
om te voorkomen dat mij hele machine onder deze troep zit heb heb ik dus deze bak gebouwd door de gaatjes word de stof afgezogen
in de toekomst ben ik nog wel van plan om een "echte"frees machine te bouwen voor hout.
het werkbereik is nu aan de krappe kant.
als je eenmaal zo,n machine gehad hebt wil je niet meer anders
omgebouwde metaal draai/freescombinatie (cnc)
 
Ik heb eens goed de tekening bestudeerd en vandaag de hele dag 2 cnc forums door zitten pluizen en ben tot de conclusie gekomen dat ik het ook wil :rolleyes:

Dus ik ga er een bouwen op basis van het JGRO model.
Wel met hier en daar wat aanpassingen. Zoals de backslashnut, dat lijkt me niet echt geweldig, op het cnc forum wordt een manier besproken met 2 moeren waartussen een veer zit, dit spreekt me al meer aan.
Ook ga ik geen draadstangen gebruiken , maar van die trapezium spindels....

De eerste vraag:
Geleidingsstangen, hoe kan ik bepalen of die recht zijn. Bij mij in de buurt zit een grote ijzerboer , en die heeft van alle soorten vormen en maten. Is er een betere manier om te bepalen hoe zuiver de geleidingsstang is.

Daarnaast zit ik te denken om als geleidingsstangen deze te gaan bestellen bij damencnc:
DamenCnC - Mechanical Parts
(halverwege de pagina "Linear Motion Shaft Precision"

En dan de "Linear Motion Bearings" als geleiders, ik vraag me alleen af hoe je die lineaire kogellagers vastmaakt aan de rest.misschien met dit: "WJUM200UM-01-20"

Of toch buizen van de ijzerhandel?



Ook het freesbed wil ik iets anders gaan gebruiken, ipv klemmen om bijvoorbeeld het hout te klemmen wil ik een ijzeren plaat nemen , daarop een plaatje hout (waarin gefreest mag worden). Daarop komt het te frezen materiaal wat wordt vastgehouden met magneten....
Goed of slecht idee?


Later meer...... (vragen)

Cor
 
Hi Cor,

Ik heb mijn motoren en electronica bij damencnc gekocht. Ik was erg te spreken over de service.

Het idee van een ijzerenplaat en het te frezen object met magneten vast houden spreekt me wel aan! Ik gebruik zelf een plaatje depron als dekplaat waarin gefreesd kan worden. Depron is redelijk stroef.
SuperMagnete.de - Ringe

Groeten,
Bart
 
Hoi Cor,

Ik vind het ook een leuk idee; maar je moet even kijken of het wel gaat werken. Ik heb een tijd terug geinvesteerd in supermagneten voor een bouwplank. Origineel was dat met een metalen plaat.

Ik dacht slim te zijn: 3 mm balsa er op en ik heb het beste van twee werelden. Maar als je de afstand tussen de magneten vergroot (5mm zit je zo op, 2mm te frezen materiaal en 3 mm depron) dan valt de aantrekkingskracht erg tegen.

Deze magneten waren zo sterk dat je ze alleen maar van elkaar af kon schuiven, trekken lukte niet. Probeer maar eens hoeveel stukjes 3 mm balsa je tussen je metalen plaat en de magneet kunt stoppen voordat de aantrekkingskracht wegvalt.

Groet
Arthur
 
@ werner: Ik heb een tijdje geleden een aantal neodime (ofzo) magneten besteld, idd erg sterk, en je kan ze alleen van elkaar af schuiven. De eerste dag dat ik ze had, had ik zelf een bloedblaar op mn wijsvinger!!!!!:bad-words:

Ik zat aan 2 mogelijkheden te denken:
-zoals jij zegt, magneten op het balsahout.
-maar waarom niet tegen het balsahout, dus dat de plank aan elke kant wordt tegengehouden. ik denk dat dit beter werkt.

Iemand een idee over de geleidingsbuizen van mn vorige post?

Cor
 
Geleiding is altijd het moeilijkste. Op mijn alpha machine zitten RVS buizen, duims. Ik heb redelijk rechte stukken uit het schap op mijn werk gevonden. Geslepen assen zijn uiteraard beter, maar duurder. Voor mijn beta machine koop ik waarschijnlijk igus drylin glijlagers met aluminium rail, zoals aangeboden via damencnc.com. Ik bestel alleen direct bij de Nederlandse importeur, da's een stukje goedkoper. Maar dan mis je wel weer de steun en adviezen van Kevin (Damen).

Kijk ook eens op de Duitse e-bay. Er staat een linkje eerder in dit topic, erg nuttig. Voor lineair geleiding geldt nog meer dan normaal: duurder is vaak beter.

Overigens is voor onze modelbouwtoepassing de buis+lagertjes methode zoals ik hem toegepast heb voldoende qua precisie.

Succes, en vooral plaatjes posten, graag!
 
Ik ga nog een zoeken voor die geleiding, en vooral of ik iets kan vinden in de buurt, dat zou al wat gemakkelijker zijn.

Plaatjes: ik zal er een bouwverslag van maken......nieuw draadje openen of in dit topic posten ?

Cor
 
-maar waarom niet tegen het balsahout, dus dat de plank aan elke kant wordt tegengehouden. ik denk dat dit beter werkt.

Weet niet of alleen tegen de kanten gaat werken. Een draaiende frees tilt het materiaal ook op. Je zal dus zeker ook iets er bovenop moeten doen.

Groeten,
Bart
 
Nieuw draadje, uiteraard, kan je meteen zelf de boel schoonhouden. Ik werk zelf aan een nieuwe versie van de buis+lagertjes oplossing, omdat de igus rail toch waarschijnlijk te licht zal zijn voor onze toepassing (ik zit het net door te rekenen; ik gebruik wel een 1.3 kW bovenfrees, voor een dremel moet het zeker wel lukken). Ik wil de buis opsluiten tussen 2 lagertjes op de hoeklijn gemonteerd, en een derde lagertje, niet dragend, maar voorgespannen tegen de buis. Die voorspanning wil ik puur door het buigen van hout bewerkstelligen, geen veerkracht of zo.
 
*gaap* heb nu de hele dag op hotel op internet zitten surfen en zoveel mogelijk info naar binnen gewerkt... en ik zie het helemaal zitten.

Ik heb wel al zo half en half besloten dat ik goede geleidingsbuizen ga bestellen, die al direct "kaars"recht zijn en gebruik ga maken van lineaire kogellagers ipv de skate wieltjes.

Daarnaast zit ik ook te denken aan Kugelumlaufspindel(tja wat is de nederlandse benaming voor dat)... ipv trapezium spindels of zelfs eindloos draad. schijnt geen speling in te zitten en nog soepeler te lopen. hangt wel een prijskaartje aan , maar dat heb ik er wel voor over...... denk ik

Dit is ook wel erg mooi als geleidestangen ... kan niet doorbuigen:
CNC Set Linearführung 20 mm 1200 Supported Rail bei eBay.de: Automation, Antrieb, Steuerung (endet 22.02.08 13:53:27 MEZ)

Tja.. zoveel moois.... ik ga er nog eens over nadenken
 
Back
Top