CNC frezen met CDR file

Heren,
Mischien zit ik in de verkeerde hoek, sorry dan voor mijn vraag.

Ik heb tekeningen gekregen op *CDR* format, en die wil ik graag laten frezen. Nu weet ik niet of dit uberhaupt kan met CDR format.

Is dat mogelijk, en als dat kan, wil iemand dat voor mij doen? Het gaat om een modelzwever, en wel de DFS Habicht. Habicht Startseite

Het gaat om een tekening met een span van 2,5 meter. Als het goed is bestaat de tekeningen uit spanten van de vleugels en de romp.

Ik wil er wel naar kijken voor je,

Frezen van uit een cdr is geen probleem, en een vleugel van 2,5 meter past ook zo wel in de frees machine ;-)

stuur de bestanden maar door.

Even een plaatje gemaakt van de romp spantjes

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Van cdr, svg ,dxf en alle vector files kan ik lazeren.

Deze spanten zijn uit 3 mm triplex gesneden met een 40 watt lazer.

Hé Jan, welke materialen laser je allemaal???

3mm triplex dus al zeker. Ook carbonplaat, glasvezelplaat (printplaat), alu, RVS, messing, ...?

Hallo Sleenad

carbon plaat is slecht te lazeren, de epoxy die er in zit smelt en de de carbon geleid de warmte te goed.

Dun aluminium kan wel worden gelazerd ,max 3 mm maar dat kan bij ons op dit moment nog niet. Dat geld voor alle metalen.

Glavezel plaat kan wel onder de cnc frees even als rvs mesing en alle hout soorten.
carbon plaat kan daar ook onder en met een goede afzuiging vind je nagenoeg niks in de werkplaats.
Binnen een paar maanden krijg ik de beschikking over een 150 watt laser en dan kan er tot 15 mm multiplex gesneden worden.

Het enige wat er echt niet gesneden kan worden is pcv (plus een paar andere chloor houdende kunststoffen ). De dampen die daar van afkomen zijn zo giftig dat we het niet goed weg gefilterd krijgen.

Op dit moment is het maximale bereik van de lazer 600 x 300 mm en voor de frees 3x5 meter. Daar kun je ook een een op een zwever op frezen ;-)

groeten Jan-Hein

sorry pvc natuurlijk, het gaat om de chloor verbindingen die dan vrij komen die zijn niet alleen slecht voor de lazer maar ook voor de gene die er mee moet werken.

Laatst bewerkt:
PVC is inderdaad een materiaal dat je niet in je machine wil hebben. Ik heb foto's gezien van andere eigenaren van CNC laser machines en na éénmaal PVC snijden was het volledige binnenwerk verroest en kon de machine gereviseerd worden. Dure grap..

Er zijn gelukkig genoeg alternatieven voor PVC :)

Back